Initial and permanent teacher training in computational thinking: perceptions and pre-conceptions in the Dominican context

Authors

  • Lisibonny Beato-Castro Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra
  • Consuelo Hevia Colegio Intelecto
  • Laura Lehoux Colegio Intelecto
  • Laura Amelia Fermín-Genao Colegio Intelecto

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.494

Keywords:

computational thinking, teacher training, initial teacher training, permanent teacher training

Abstract

Teacher training has been a topic of interest in academic spaces and it is fundamentally pursued so it can attend to the changes in today's society from a professional and competent perspective. Many researchers suggest that computational thinking should be included as a new skill in educational training. In this sense, the objective of this study is to show the impact and perception of a group of teachers after taking a course in computational thinking. This research had two phases. First, the theoretical and practical knowledge of teachers in relation to computational thinking was determined and they participated in a ten-week training on this thinking skill. In the second phase, the impact was evaluated in terms of conceptions and theoretical and practical knowledge once the course had been completed. The study is conceived from a field modality, descriptive level, under a mixed approach, where qualitative and quantitative dimensions and indicators will be taken into account. As a conclusion, the proposal points to the revision of the initial and permanent training of the teachers to optimize the quality of education, having an importance in the pedagogical field, since it seeks to attend to the situations presented in school spaces by implementing updated strategies in public and private institutions in the Dominican Republic in the described area.

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Author Biographies

Lisibonny Beato-Castro, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Ingeniera de Sistemas y Computación por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM), República Dominicana, y Máster en Tecnologías de la Información por la Universidad Politécnica de Madrid, España. Profesora e investigadora de la Escuela de Ingeniería en Computación y Telecomunicaciones (EICT) de la PUCMM y Coordinadora del Proyecto en Pensamiento Computacional Pre-Universitario de la EICT.

Consuelo Hevia, Colegio Intelecto

Licenciada en Educación Básica Integral por la Universidad de los Andes, Venezuela; Magíster en Evaluación Educativa por la Universidad de los Andes, Venezuela. Orientadora en el departamento de Psicología del Colegio Intelecto, República Dominicana. Miembro del grupo de investigación GICI en la misma institución.

Laura Lehoux, Colegio Intelecto

Licenciada en Administración de Empresas por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) y Magíster en Educación por Lesley University, Cambridge, Estados Unidos.  Fundadora y directora del Colegio Intelecto, República Dominicana. Pertenece al grupo de investigación GICI en la misma institución

Laura Amelia Fermín-Genao, Colegio Intelecto

Licenciada en Educación por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) y Magíster en Estudios Avanzados en Dificultades de Aprendizaje por la Universidad de Salamanca, España.  Docente y coordinadora académica en el Colegio Intelecto, República Dominicana.  Pertenece al grupo de investigación GICI en la misma institución

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Published

2023-01-13

How to Cite

Beato-Castro, L., Hevia, C., Lehoux, L., & Fermín-Genao, L. A. . (2023). Initial and permanent teacher training in computational thinking: perceptions and pre-conceptions in the Dominican context. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 158–176. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.494