Structural Model of the Relationships between Teaching in Technological Contexts and Academic Performance in Accounting

Authors

  • Idalia Gabriela de Castro Universidad Nacional del Nordeste
  • Antonio Humberto Closas Universidad Nacional del Nordeste

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.394

Keywords:

blended modality, performance, technological tools, model

Abstract

The relevance of the relationships between teaching modality, use of technology and academic performance, is given by its impact on the human development, its importance on the public agenda and, at the same time, the scientific vacancy and the local transcendence of this topic. Accordingly, the aim of this research is to propose a model, achieved through the statistical technique of covariance structures, that reflects how and to what extent teaching through multimedia materials is linked to the academic performance of university students. The institutional anchoring has enabled the random extraction of the accepting sample which consisted of 118 students (60.17% women), M = 21.08 years, (SD = 3.76), who attended classes at the School of Economic Sciences of the National Northeastern University, Argentina, in 2017. The methodological design is mainly explicative, quasi-experimental and descriptive by means of survey, predominantly a quantitative line study. The development of the research allows to propose a theoretical model that is contrasted at the empirical level, giving rise to a representation adjusted to the data. In this figure it is possible to observe the influence and richness of the blended learning modality in the disciplinary formation of the students, in a subject of the accounting area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Idalia Gabriela de Castro, Universidad Nacional del Nordeste

Magíster en Metodología de la Investigación Científica. Especialista en Contabilidad Superior y Auditoria. Profesora Adjunta, con dedicación exclusiva, en la cátedra Fundamentos de Contabilidad de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste. Investigadora categoría III del Programa de Incentivos del Ministerio de Educación de la Nación Argentina. Coautora de libros y de publicaciones en revistas científicas nacionales y extranjeras.

Antonio Humberto Closas, Universidad Nacional del Nordeste

Doctor en Estadística e Investigación Operativa por la Universidad Pública de Navarra (Pamplona, España). Profesor Titular de Estadística II y Director de Proyectos de Investigación en la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Nordeste. Investigador categorizado del Programa de Incentivos del Ministerio de Educación de la Nación Argentina. Coautor de libros y de diversas publicaciones en revistas de impacto científico nacionales y extranjeras.

References

Bentler, P. M. (2006). EQS Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.

Bentler, P. M. y Weeks, D. G. (1980). Linear structural equations with latent variables. Psy-chometrika, 45, 289-308.

Bentler, P. M. y Wu, E. J. (2015). Supplement to EQS 6.3 for Windows User’s Guide. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.

Closas, A. H. (2011). Ecuaciones estructurales, una técnica estadística para formular y contras-tar modelos de relaciones causa–efecto. Actualidad y Prospectiva, Revista de la Facultad de Ciencias Económica - UNNE, 7(1), 175-189.

Chávez, F. (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes del III ciclo de Contabilidad de la Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, Ayacucho (Tesis de maestría). Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, Perú.

De Castro, I. G., Closas, A. H. y Cruz, R. T. (2019). Modelo didáctico para la intervención educativa universitaria, en contabilidad y en ambientes tecnológicos. Revista de la Facul-tad de Ciencias Económica - UNNE, 22(1), 65-90. http://dx.doi.org/10.30972/rfce.2213949

De la Fuente, J. y Martínez, J. M. (2004). Escalas para la Evaluación Interactiva del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje, EIPEA. Madrid: EOS.

Fox, D. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona, España: EUNSA

Gallardo, E. E., Marqués, L. y Bullen, M. (2014). Usos académicos y sociales de las tecnolo-gías digitales del estudiante universitario de primer año. Tendencias pedagógicas, No. 23.

García, F., Portillo, J. Romo J. y Benito, M. (2007). Nativos digitales y modelos de aprendiza-je. Actas del IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Con-tenidos Educativos Reutilizables (SPDEDE). Bilbao. Universidad del País Vasco.

García-Martín, S. y Cantón-Mayo, I. (2019). Uso de tecnologías y rendimiento académico en estudiantes adolescentes. Comunicar, 27(59), 73-81. https://doi.org/10.3916/C59-2019-07

Nicolás, J. L. (2018). Conocimientos previos de Contabilidad Básica y el desarrollo de capaci-dades para el registro de prácticas contables en estudiantes universitarios (Tesis de maes-tría). Universidad San Martín de Porres, Lima, Perú.

Satorra, A. y Bentler, P. M. (1988). Scaling corrections for statistics in covariance structure analysis. Los Angeles, CA: UCLA Statistics Series 2.

Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. y Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Meth-ods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.

Troncoso, O., Cuicas, M. y Debel, E. (2010). El modelo b-learning aplicado a la enseñanza del curso de Matemática I en la carrera de Ingeniería Civil. Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-28. https://www.redalyc.org/pdf/447/44717980015.pdf

Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Zempoalteca, B., Barragán, J. F., González, J. y Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y com-petencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1). http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n1.922

Published

2020-07-15

How to Cite

de Castro, I. G. ., & Closas, A. H. . (2020). Structural Model of the Relationships between Teaching in Technological Contexts and Academic Performance in Accounting. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(34), 31–47. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.394