The implementation of active teaching and learning methodologies in higher education for developing generic competences of innovation and communication in the first years of an engineering program education

Authors

  • Enrique Sologuren Universidad de Chile
  • Carmen Gloria Núñez Universidad de Chile
  • María Isabel González Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.343

Keywords:

Methodological strategies of teaching, evaluation, communication and innovation competence in STEM fields, transversal training, engineering Education

Abstract

This article presents an action-research cycle about the implementation of active teaching and learning methodologies for developing generic competences of generic competences of communication and innovation in a core course in Engineering Education called ‘Introduction to Engineering’ as part of a studies program taught in a Chilean university. The aim of this research is to design a proposal of resources and strategies for developing deep learning and the evaluation of generic competences in the first years of Engineering and Science education. For this, a collaborative and interdisciplinary work between engineers and professors of the faculty and the teaching and learning support units in the areas of STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics fields) was conducted under the action-research paradigm focused on an improvement plan innovated with guidelines of the methodology of Engineering Education CDIO (UCSC, 2014) Conceive - Design - Implement - Operate (Lopera y Restrepo 2015), adding two primary components: (1) evaluation and (2) teaching of innovation. The main results show a high level of positive satisfaction of the students in relation to implementing new teaching and evaluative methods strategies. The collaborative work conducted by a multidisciplinary professional team is outlined, as well as the relevance assigned to the progressive development of generic competences of communication and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enrique Sologuren, Universidad de Chile

Candidato a Doctor en Lingüística Cátedra Unesco para la Lectura y Escritura (PUCV). Magíster en Letras con mención en Lingüística, Profesor de Castellano y Licenciado en Letras y Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Es Coordinador del Programa de Alfabetización Avanzada y Director del Laboratorio de Escritura Armadillo FCFM de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile, Chile.

Carmen Gloria Núñez, Universidad de Chile

Magíster en Lingüística Aplicada y Profesora de Castellano por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Es asesora Pedagógica del Programa de Alfabetización Avanzada y tutora especialista en el Laboratorio de Escritura Armadillo FCFM de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile, Chile.

María Isabel González, Universidad de Chile

Doctora en Didáctica y evaluación educativas por la Universidad de Alcalá de Henares, España. Académica de la Facultad de Educación de la Universidad Bernardo O’Higgins, Santiago de Chile.

References

Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva Educacional Formación de Profesores, 45, 11-24. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333329100002

Arnold, R. (2002). Formación profesional: nuevas tendencias y perspectivas Montevideo, Uruguay: CINTERFOR.

Ávila, N., y Cortés, A. (2018). El género ‘Informe de caso’ en la formación inicial docente: Una aproximación basada en la actividad. Lenguas Modernas, (50), 153 - 174.

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G. y Wagenaar, R. (Eds.). (2007). Tuning América Latina. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informa Final. Deusto, España: Universidad de Deusto publicaciones.

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea Ediciones.

Breeze, R., y Sancho Guinda, C. (2017). Genre-based strategies for integrating critical and creative thinking in engineering and journalism. ESP today-journal of English for Specific Purposes at tertiary level, 5(2), 196-221.

Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. Relieve, 21(2), 1-10. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/7674/7464

Camilloni, A. R. W. de (2009). Estándares, evaluación y currículo. Archivos de Ciencias de la Educación, 3(3), 55 - 68.

Canabal, C. (2011). Paradojas y dilemas en la evaluación de competencia. En F. Labrador y R. Santero (coords.). Evaluación global de los resultados del aprendizaje en las titulaciones dentro del Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 79-93). Madrid: Dykinson.

Coll, C., Rochera, M., Mayordomo, R. y Naranjo, M. (2011). La evaluación continuada como instrumento para el ajuste de la ayuda pedagógica y la enseñanza de competencias de autorregulación. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 8(15), 14-20.

Colmenares, A., Piñero, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioe-ducativas. Laurus, 14(27), 96-114.

Contreras, M. E. (1995). Formulación y evaluación de proyectos. Bogotá: Unad

Erdogan, N., Corlu, M., y Capraro, R. M. (2013). Defining innovation literacy: Do robotics programs help students develop innovation literacy skills? International Online Journal of Educational Sciences, 5(1). 1-9.

Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas (FCFM) (2018). Nuevos planes de estudios. Escuela de Ingeniería y Ciencias. Santiago: Universidad de Chile.

Freebody, P. (2003). Qualitative research in education: Interaction and practice. London: Sage.

Gardner, H. y Boix-Mansilla, V. (1994). Teaching for understanding-Within and across the disciplines. Educational Leadership, 51(5), 14 - 18.

González, M. I. (2016). Evaluación de la actividad docente universitaria en el contexto chileno. (Tesis Doctoral inédita). Universidad de Alcalá, Madrid, España.

Imbernón, F. (2012). La investigación sobre y con el profesorado. La repercusión en la formación del profesorado: ¿cómo se investiga? Revista electrónica de investigación educativa, 14(2), 1-9. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S16040412012000200001&lng=es&tlng=en.

Le Boterf, G. (2011). Ingénierie et évaluation des compétences (6a ed.). Paris: Editions d’Organisation.

Lopera, M. A. y Restrepo, G. (2015). CDIO: una gran estrategia de formación en ingeniería. Ingeniería & Sociedad, 9, 33-39.

Mancilla, R., Salinas, P. y Matheson, C. (2017). Retroalimentación estudiantil temprana: Una estrategia para enriquecer la evaluación de la docencia. Recuperado de: http://escuela.ingenieria.uchile.cl/dam/jcr:4a084790-5416-46c7-a5e8-f2ddb018c7fe/retroalimentacion-estudiantil-temprana-una-estrategia-para-enriquecer-la-evaluacion-de-la-docencia-sochedi-2016.pdf

Margalef, L. (2005). Los retos de la evaluación auténtica en la enseñanza universitaria: coherencia epistemológica y metodológica. Perspectiva Educacional, 45, 25-44.

Margalef, L. (2011). Pautas para la planificación docente: plan didáctico de una asignatura. Alcalá: Universidad de Alcalá.

Margalef, L. y Canabal, C. (2010). Innovar en la enseñanza universitaria. Madrid: Biblioteca Nueva.

Marshall, S., Henry, R. y Ramburuth, P. (Eds.). (2013). Improving assessment in higher education: A whole of institution approach. New South Wales: UNSW Press.

Marinkovich, J., Sologuren, E. y Shawky, M. (2018). The process of academic literacy in Civil Engineering Computer Science. An approach to academic writing and its genres in a learning community. Círculo de lingüística aplicada a la comunicación, 74, 195-220.

Michavila, F. (2009). La innovación educativa. Oportunidades y barreras. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185, 3-8.

Parodi, G.; Burdiles, G.; Moreno-De León, T. y Julio, C. (2018). Hábitos lectores y géneros del discurso en filosofía y en economía y negocios: del discurso académico al discurso profesional. RLA. Revista de Lingüística Aplicada, 56 (2), 117-152.

Perrenoud, P. (2003). Nouvelles identités professionnelles: de quelques enjeux de formation. En J. Astolfi (Dir.), Éducation et formation: nouvelles questions, nouveaux métiers (pp. 311-342). Paris: ESF.

Perrenoud, P. (2007). Pedagogía diferenciada: de las intenciones a la acción. Madrid: Popular.

Programa de Lectura y Escritura Académica (LEA) (2019). Mi aprendizaje. Recuperado de http://www.miaprendizaje.uchile.cl/lateral_lea.php?s=lea

Roca, E. (2013). La evaluación diagnóstica de las competencias básicas. Madrid: Síntesis.

Thaiss, C. y Zawacki, T. (2006). Engaged Writers and Dynamic Disciplines: Research on the Academic Writing Life. Portsmouth, NH: Boynton/Cook, Heinemann.

Tapella, E. y Rodríguez, P. (2014). Sistematización de experiencias: Una metodología para evaluar intervenciones de desarrollo. Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 3, 80-116.

Universidad de Chile (2018). Modelo educativo de la Universidad de Chile. Departamento de pregrado. Vicerrectoría de Asuntos Académicos Universidad de Chile. Recuperado de: http://www.libros.uchile.cl/717

Universidad Católica de la Santísima Concepción. (2014). CDIO: Una nueva visión para la educación en ingeniería. Recuperado de http://www.cdio.cl/cdio-a-new-vision-for-engineering-education.html

Uribe, R., Sologuren, E. y Matamoros, A. (2016). Instalación e implementación de las competencias comunicativas en la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile. En XXIX Congreso Chileno de Educación en Ingeniería SOCHEDI. Pucon, Chile: Universidad de la Frontera.

Wehlburg, C. (2014). Prácticas de evaluación transformadora en la educación superior. En J. M. Garrido, A. Arenas & D. Contreras (Eds.). Mejorando las prácticas de evaluación de los aprendizajes en la docencia universitaria. Análisis y experiencias (pp. 37- 48). Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Zabalza, M. A. (2014). La práctica reflexiva: Bases, modelos e instrumentos. Madrid: Narcea.

Published

2019-07-19

How to Cite

Sologuren, E., Núñez, C. G. ., & González, M. I. (2019). The implementation of active teaching and learning methodologies in higher education for developing generic competences of innovation and communication in the first years of an engineering program education. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 16(32), 19–34. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.343