Valuation by the student of the learning strategy through research projects against
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.308Keywords:
project-based learning, meaningful learning, higher education, case study, action researchAbstract
The preliminary results of the study are advanced for assessment done by students of the subject Special Education, in relation to the teaching strategies during the year 2017-2018: expositive classes including case studies and learning oriented to research projects. For this, we have used quantitative methodology through survey technique. Forty- two students have participated in the study. They value the dimensions of a questionnaire prepared for the occasion, which contains a 5-level Likert scale composed of 14 items. The scale is valued for each of the teaching modalities shown. For the data analysis we have calculated the following descriptive statistics: percentage, minimum, maximum, weighted average and standard deviation. The main result to highlight is the higher valuation of the learning strategy through research projects. However, the strategy of expositive classes complemented with the study and resolution of practical cases has obtained generally positive appraisals. We can consider satisfactory the combination of both methodologies in the subject development because of the obtained valuations. It can be inferred that they are complementary. In this sense, it raises our interest to continue investigating in this aspect and consider the possibility of extending the experience to other subjects of the program.
Downloads
References
Biggs, J. (2004). Calidad del aprendizaje universitario. (Trad.: Angel Manzano). Madrid: Narcea
Hernández, F. (1986). Análisis y fundamentación de una asesoría educativa. Memoria para el ICE de la Universidad de Barcelona (no publicada)
López de Sosoaga, A., Ugalde, A. I., Rodríguez, P. y Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: una metodología necesaria para los futuros docentes. Redalyc, 31(1), 395-413. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31043005022.pdf
Majó, F. y Baqueró, M. (2014). Los proyectos interdisciplinarios: 8 ideas clave. Barcelona: Graó
Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13(23), 263-278
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educacion superior Laurus, 14(28), 158-180. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111716009.pdf
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Mujica Rodríguez, A. M. (2012). Aprendizaje por proyectos: Una vía al fortalecimiento de los semilleros de investigación. Docencia Universitaria, 13, 201-216
Torrado, M. (2004). Estudio por encuesta. En R. Bisquerra, (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). Barcelona: La Muralla
Torres Gordillo, J.J. (2010). Construcción del conocimiento en educación superior a través del aprendizaje por proyectos. REOP, 21(1), 137-142. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/viewFile/11518/10995
Torres, M. (2015). El método de proyectos en tecnología. Recuperado el 10/05/2017 de https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/sites/espazoAbalar/files/datos/1464945204/contido/4_el_mtodo_de_proyectos.html
Universidad de Santiago de Compostela (2011). Memoria de Grado en Pedagogía. Recuperado de http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/sxopra/memorias_graos_USC/Pedagoxxa.pdf
Vera, R. y Palomino, S. (2011). El método de proyectos en la formación profesional en periodismo: estudio de caso “unacolumna”. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(1), 52-61
Zabalza, M.A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. (2ªed.). Madrid: Narcea
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.