Valuation by the student of the learning strategy through research projects against

Authors

  • María Julia Diz López Universidad de Santiago de Compostela
  • Margarita Valcarce Fernández Universidad de Santiago de Compostela
  • María del Rosario Castro González Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.308

Keywords:

project-based learning, meaningful learning, higher education, case study, action research

Abstract

The preliminary results of the study are advanced for assessment done by students of the subject Special Education, in relation to the teaching strategies during the year 2017-2018: expositive classes including case studies and learning oriented to research projects. For this, we have used quantitative methodology through survey technique. Forty- two students have participated in the study. They value the dimensions of a questionnaire prepared for the occasion, which contains a 5-level Likert scale composed of 14 items. The scale is valued for each of the teaching modalities shown. For the data analysis we have calculated the following descriptive statistics: percentage, minimum, maximum, weighted average and standard deviation. The main result to highlight is the higher valuation of the learning strategy through research projects. However, the strategy of expositive classes complemented with the study and resolution of practical cases has obtained generally positive appraisals. We can consider satisfactory the combination of both methodologies in the subject development because of the obtained valuations. It can be inferred that they are complementary. In this sense, it raises our interest to continue investigating in this aspect and consider the possibility of extending the experience to other subjects of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Julia Diz López, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciada en Filosofía y CC. de la Educación. Profesora de la Facultad de CC. de la Educación

Margarita Valcarce Fernández, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciada en Filosofía y CC. de la Educación. Profesora de la Facultad de CC. de la Educación, Universidad de Santiago de Compostela

María del Rosario Castro González, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciada en Filosofía y CC. de la Educación. Profesora de la Facultad de CC. de la Educación, Universidad de Santiago de Compostela

References

Biggs, J. (2004). Calidad del aprendizaje universitario. (Trad.: Angel Manzano). Madrid: Narcea

Hernández, F. (1986). Análisis y fundamentación de una asesoría educativa. Memoria para el ICE de la Universidad de Barcelona (no publicada)

López de Sosoaga, A., Ugalde, A. I., Rodríguez, P. y Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: una metodología necesaria para los futuros docentes. Redalyc, 31(1), 395-413. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31043005022.pdf

Majó, F. y Baqueró, M. (2014). Los proyectos interdisciplinarios: 8 ideas clave. Barcelona: Graó

Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13(23), 263-278

Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educacion superior Laurus, 14(28), 158-180. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111716009.pdf

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Mujica Rodríguez, A. M. (2012). Aprendizaje por proyectos: Una vía al fortalecimiento de los semilleros de investigación. Docencia Universitaria, 13, 201-216

Torrado, M. (2004). Estudio por encuesta. En R. Bisquerra, (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). Barcelona: La Muralla

Torres Gordillo, J.J. (2010). Construcción del conocimiento en educación superior a través del aprendizaje por proyectos. REOP, 21(1), 137-142. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/viewFile/11518/10995

Torres, M. (2015). El método de proyectos en tecnología. Recuperado el 10/05/2017 de https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/sites/espazoAbalar/files/datos/1464945204/contido/4_el_mtodo_de_proyectos.html

Universidad de Santiago de Compostela (2011). Memoria de Grado en Pedagogía. Recuperado de http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/sxopra/memorias_graos_USC/Pedagoxxa.pdf

Vera, R. y Palomino, S. (2011). El método de proyectos en la formación profesional en periodismo: estudio de caso “unacolumna”. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(1), 52-61

Zabalza, M.A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. (2ªed.). Madrid: Narcea

Published

2018-07-19

How to Cite

Diz López, M. J., Valcarce Fernández, M., & Castro González, M. del R. (2018). Valuation by the student of the learning strategy through research projects against. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 15(30), 22–36. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.308

Issue

Section

Artículos científicos