Graduate satisfaction with respect to professional training

Authors

  • Addy Rodríguez Betanzos Universidad de Quintana Roo
  • Ashanti Pérez Medina Universidad de Quintana Roo

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.297

Keywords:

satistaction, vocational training, college, graduates, labor market

Abstract

Universities are greatly concerned about the employability of their graduates and the level of pay they receive. Said employability will largely depend on the quality of their professional training. This research article presents a descriptive quantitative study of the four undergraduate programs (Law, English, Commerce, and Economics & Finance) that presented both the highest growth rate in number of graduates and overall high numbers of graduates in University of Quintana Roo’s graduating classes of 2011 – 2014. It examines graduates’ degree of satisfaction with respect to their professional training, the factors most influential in finding a job, and the difficulties faced throughout. While the workforce has continuously grown over time, this article posits the labor market presents noteworthy distortions that could help university administrators devise a more relevant and effective professional training tailored to the needs of graduates and the labor market in Cozumel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Addy Rodríguez Betanzos, Universidad de Quintana Roo

Doctora en Pedagogía universitaria. Egresada de la Universidad de Barcelona, España. Profesora universitaria a tiempo completo de la Quintana Roo, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (CONACyT) en Nivel I.  

Ashanti Pérez Medina, Universidad de Quintana Roo

Licenciada en Economía y Maestría en Educación por la Universidad de Quintana Roo; labora de tiempo completo como profesora de bachillerato tecnológico en CBETIS.  

References

Alderfer, C. P. (1972). An empirical test of a new theory of human needs. En Organizational Behavior and Human Performance 4. 142-175

Alonso, R. (2014). Licenciados en Administración Pública y Ciencias Políticas:Un estudio de egresados. Revista de Evaluaón Educativa. Vol. 3, Núm 2

Angulo, G.M., Quejada, R. y M. Yañez. (2012). Educación, mercado de trabajo y satisfacción laboral: El problema de la Teoría del Capital Humano y señalización. En Revista de la Educación Superior. Vol XLI(3), No. 163. Julio-Septiembre. Pp. 51-66

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (1998). Esquema básico para estudios de egresados en educación superior. Propuesta. México: ANUIES

Belfield, C., y Harris, R. (2002). How well do theories of job matching explain variations in job satisfaction across education levels? Evidence for uk graduates. En Applied Economics, 34, 535-548

Burgos, B., y López, K. (2010). La situación del mercado laboral de profesionistas. En Revista de la Educación Superior, 39(4), Octubre-Diciembre. Pp.19-33

Carnoy, M. (1982). Economía y educación. Revista del Consejo Nacional Técnico de la Educación, 3(4), Abril-Junio. Pp, 40

Collins, R. (1989). La Sociedad Credencialista. Sociología Histórica de la Educación y Estratificación. Madrid: AKAL.

De Gasperin, R., Gutiérrez, L. M., Salazar, E., A., Pérez y N. I., (2015). Nivel de logro y satisfacción del Sistema de Enseñanza Abierta. En Memorias del encuentro Internacional de Educación a Distancia, 3(3). Obtenido: http://www.udgvirtual.udg.mx/remeied/index.php/memorias/article/view/27

Deming, W. E. (1989). Calidad, productividad y competitividad a la salida de la crisis. Madrid: Editorial Santos

Doeringer, P. y Piore, M. (1987). Mercados internos de trabajo y análisis laboral, Madrid, Ministerio de Trabajo y S.S.

Duque, O., Edison, J., Chaparro, P. y Cesar, R. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. En Criterio libre, 10(10), 159-192

Ferreyra, M., Avitabile, C., Botero, J., Haimovich, F. y S. Urzúa. (2017). Momento decisivo. La educación superior en América Latina y el Caribe. Washington: Banco Mundial

García, M., Gil, I., y Berenguer, G. (2015). Dimensionalidad del servicio universitario: una aproximación desde un enfoque de marketing. En Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6 (15), 26-49

Glenn, N. D. y Weave, C. N. (1982). Evidence on education and job satisfaction. En Social Forces, 61(1), septiembre, 46-55

González, N., González, C., y Martínez, P. (2014). Potencialidades y limitaciones en la inserción laboral de los titulados universitarios: Una visión desde la UMU y la UCC. En Procedia-Social and Behavioral Sciences(139), 403-411

Hermosillo, H., Banda, S., y Feliciano, H. (2011). Pensar en políticas educativas emergentes con base en dos indicadores: El seguimiento de egresados y la opinión de empleadores. En Ciencia UAT, 22(4), 38-47

Herzberg, F. (1996). Work and the nature man. Ohio: The world publishing.

Herzberg, F., Mausner, B. y Snyderman, B. (2017). The motivation to work. NY: Routlegde.

Leontaridi, M.R. (1998). Segmented labour markets: theory and evidence. En Journal of Economics Surveys. Vol. 12 (1), 63–101

Maneiro, N., Mejías, A., Romero, M., y Zerpa, J. (2008). Evaluación de la calidad de los servicios, una experiencia en la educación superior venezolana. En EDUCERE, 12(43), 797-804

Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos

Mungaray, A. (2001). La educación superior y el mercado de trabajo profesional. En Revista Electrónica de Investigación Educativa. Universidad Autónoma de Baja California, 3(1), 1-12

Olaskoaga J., Marúm E., Rosario V. y Pérez D. (2013). Universidades en movimiento. El debate acerca de la gestión de la calidad y las actitudes del profesorado ante las transformaciones universitarias. México: ANUIES, Dirección de medios editoriales

Parra, E. (2014). Medición de la satisfacción de usuarios. Colombia. Obtenido http://gicuv.univalle.edu.co/03_revision_direccion/revisionNo5/documentos/5.%20Informe%20Satisfacci%F3n%20-%20T%E9cnico.pdf

Pereira, M. (2014). Educación superior universitaria: calidad percibida y satisfacción de los egresados. Tesis Doctoral. Universidad de la Coruña, España. Obtenido: http://ruc.udc.es/handle/2183/12349

Piore, M. y Doeringer, P. (1985). Mercados internos de trabajo y análisis laboral. España: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Rodríguez, E. (2007). Políticas y estrategias de inserción laboral y empresarial de jóvenes en América Latina: el desafío de la empleabilidad. En Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(1), 75-126. Obtenido: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2004000100004&lng=en&tlng=es

Román, J. C., Franco, R. T. y Gordillo, A. E. (2015). Satisfacción estudiantil sobre servicios recibidos en la universidad: percepción de egresados. En Revista Internacional Administración y Finanzas, 8(3), 103-112.

Romo, J. R., Mendoza, G., y Flores, G. (2012). Relaciones conceptuales entre calidad educativa y satisfación estudiantil, evaluadas con ecuaciones estructurales: El caso de la facultad de filosafía y letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Obtenido: http://cie.uach.mx/cd/docs/area_04/a4p11.pdf

Sánchez, F. M., Castañeda, S., Herrera, J. L. y Castañeda, J. (2015). Estudio de egresados de la maestría en Ciencias de la Salud, Universidad Autonoma de Zacatecas. Obtenido en: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/32/32_Sanchez.pdf

Schultz, T. (1959). Investment in man: an economist's view. En Social Service Review, 33(2), Julio Pp. 109-117

Schultz, T. (1972). El valor económico de la educación. México: Tecnos

Segura, C.M. y Chávez, M.E. (2016). Cumplir un sueño. Percepciones y expectativas sobre los estudios profesionales entre los estudiantes indígenas de la Universidad Autónoma de Chapingo. En Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), Vol. 21, Núm. 71, 1021-1045

Thurow, L. (2012). Un modelo de competencia por los puestos de trabajo. En M. Friedman. Paro e inflación. Madrid: Alianza Editorial. Pp. 67-74

Universidad de Quintana Roo. (2013). XII Estudio de seguimiento de egresados. Chetumal: Universidad de Quintana Roo

Velandia S., F., Ardón C., N. y Jara N., Ma. I., (2007). Satisfacción y calidad: Análisis de la equivalencia o no de los términos. En Revista Gerencia y Políticas de Salud [en linea], Vol. 6, Núm 13, Julio-Diciembre. Pp. 139-168. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54501307>

Zabalza B., M.A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Barcelona: Narcea

Published

2018-01-31

How to Cite

Rodríguez Betanzos, A., & Pérez Medina, A. (2018). Graduate satisfaction with respect to professional training. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 15(29), 12–30. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.297

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria