Graduate satisfaction with respect to professional training
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.297Keywords:
satistaction, vocational training, college, graduates, labor marketAbstract
Universities are greatly concerned about the employability of their graduates and the level of pay they receive. Said employability will largely depend on the quality of their professional training. This research article presents a descriptive quantitative study of the four undergraduate programs (Law, English, Commerce, and Economics & Finance) that presented both the highest growth rate in number of graduates and overall high numbers of graduates in University of Quintana Roo’s graduating classes of 2011 – 2014. It examines graduates’ degree of satisfaction with respect to their professional training, the factors most influential in finding a job, and the difficulties faced throughout. While the workforce has continuously grown over time, this article posits the labor market presents noteworthy distortions that could help university administrators devise a more relevant and effective professional training tailored to the needs of graduates and the labor market in Cozumel.
Downloads
References
Alderfer, C. P. (1972). An empirical test of a new theory of human needs. En Organizational Behavior and Human Performance 4. 142-175
Alonso, R. (2014). Licenciados en Administración Pública y Ciencias Políticas:Un estudio de egresados. Revista de Evaluaón Educativa. Vol. 3, Núm 2
Angulo, G.M., Quejada, R. y M. Yañez. (2012). Educación, mercado de trabajo y satisfacción laboral: El problema de la Teoría del Capital Humano y señalización. En Revista de la Educación Superior. Vol XLI(3), No. 163. Julio-Septiembre. Pp. 51-66
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (1998). Esquema básico para estudios de egresados en educación superior. Propuesta. México: ANUIES
Belfield, C., y Harris, R. (2002). How well do theories of job matching explain variations in job satisfaction across education levels? Evidence for uk graduates. En Applied Economics, 34, 535-548
Burgos, B., y López, K. (2010). La situación del mercado laboral de profesionistas. En Revista de la Educación Superior, 39(4), Octubre-Diciembre. Pp.19-33
Carnoy, M. (1982). Economía y educación. Revista del Consejo Nacional Técnico de la Educación, 3(4), Abril-Junio. Pp, 40
Collins, R. (1989). La Sociedad Credencialista. Sociología Histórica de la Educación y Estratificación. Madrid: AKAL.
De Gasperin, R., Gutiérrez, L. M., Salazar, E., A., Pérez y N. I., (2015). Nivel de logro y satisfacción del Sistema de Enseñanza Abierta. En Memorias del encuentro Internacional de Educación a Distancia, 3(3). Obtenido: http://www.udgvirtual.udg.mx/remeied/index.php/memorias/article/view/27
Deming, W. E. (1989). Calidad, productividad y competitividad a la salida de la crisis. Madrid: Editorial Santos
Doeringer, P. y Piore, M. (1987). Mercados internos de trabajo y análisis laboral, Madrid, Ministerio de Trabajo y S.S.
Duque, O., Edison, J., Chaparro, P. y Cesar, R. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. En Criterio libre, 10(10), 159-192
Ferreyra, M., Avitabile, C., Botero, J., Haimovich, F. y S. Urzúa. (2017). Momento decisivo. La educación superior en América Latina y el Caribe. Washington: Banco Mundial
García, M., Gil, I., y Berenguer, G. (2015). Dimensionalidad del servicio universitario: una aproximación desde un enfoque de marketing. En Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6 (15), 26-49
Glenn, N. D. y Weave, C. N. (1982). Evidence on education and job satisfaction. En Social Forces, 61(1), septiembre, 46-55
González, N., González, C., y Martínez, P. (2014). Potencialidades y limitaciones en la inserción laboral de los titulados universitarios: Una visión desde la UMU y la UCC. En Procedia-Social and Behavioral Sciences(139), 403-411
Hermosillo, H., Banda, S., y Feliciano, H. (2011). Pensar en políticas educativas emergentes con base en dos indicadores: El seguimiento de egresados y la opinión de empleadores. En Ciencia UAT, 22(4), 38-47
Herzberg, F. (1996). Work and the nature man. Ohio: The world publishing.
Herzberg, F., Mausner, B. y Snyderman, B. (2017). The motivation to work. NY: Routlegde.
Leontaridi, M.R. (1998). Segmented labour markets: theory and evidence. En Journal of Economics Surveys. Vol. 12 (1), 63–101
Maneiro, N., Mejías, A., Romero, M., y Zerpa, J. (2008). Evaluación de la calidad de los servicios, una experiencia en la educación superior venezolana. En EDUCERE, 12(43), 797-804
Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos
Mungaray, A. (2001). La educación superior y el mercado de trabajo profesional. En Revista Electrónica de Investigación Educativa. Universidad Autónoma de Baja California, 3(1), 1-12
Olaskoaga J., Marúm E., Rosario V. y Pérez D. (2013). Universidades en movimiento. El debate acerca de la gestión de la calidad y las actitudes del profesorado ante las transformaciones universitarias. México: ANUIES, Dirección de medios editoriales
Parra, E. (2014). Medición de la satisfacción de usuarios. Colombia. Obtenido http://gicuv.univalle.edu.co/03_revision_direccion/revisionNo5/documentos/5.%20Informe%20Satisfacci%F3n%20-%20T%E9cnico.pdf
Pereira, M. (2014). Educación superior universitaria: calidad percibida y satisfacción de los egresados. Tesis Doctoral. Universidad de la Coruña, España. Obtenido: http://ruc.udc.es/handle/2183/12349
Piore, M. y Doeringer, P. (1985). Mercados internos de trabajo y análisis laboral. España: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Rodríguez, E. (2007). Políticas y estrategias de inserción laboral y empresarial de jóvenes en América Latina: el desafío de la empleabilidad. En Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(1), 75-126. Obtenido: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2004000100004&lng=en&tlng=es
Román, J. C., Franco, R. T. y Gordillo, A. E. (2015). Satisfacción estudiantil sobre servicios recibidos en la universidad: percepción de egresados. En Revista Internacional Administración y Finanzas, 8(3), 103-112.
Romo, J. R., Mendoza, G., y Flores, G. (2012). Relaciones conceptuales entre calidad educativa y satisfación estudiantil, evaluadas con ecuaciones estructurales: El caso de la facultad de filosafía y letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Obtenido: http://cie.uach.mx/cd/docs/area_04/a4p11.pdf
Sánchez, F. M., Castañeda, S., Herrera, J. L. y Castañeda, J. (2015). Estudio de egresados de la maestría en Ciencias de la Salud, Universidad Autonoma de Zacatecas. Obtenido en: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/32/32_Sanchez.pdf
Schultz, T. (1959). Investment in man: an economist's view. En Social Service Review, 33(2), Julio Pp. 109-117
Schultz, T. (1972). El valor económico de la educación. México: Tecnos
Segura, C.M. y Chávez, M.E. (2016). Cumplir un sueño. Percepciones y expectativas sobre los estudios profesionales entre los estudiantes indígenas de la Universidad Autónoma de Chapingo. En Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), Vol. 21, Núm. 71, 1021-1045
Thurow, L. (2012). Un modelo de competencia por los puestos de trabajo. En M. Friedman. Paro e inflación. Madrid: Alianza Editorial. Pp. 67-74
Universidad de Quintana Roo. (2013). XII Estudio de seguimiento de egresados. Chetumal: Universidad de Quintana Roo
Velandia S., F., Ardón C., N. y Jara N., Ma. I., (2007). Satisfacción y calidad: Análisis de la equivalencia o no de los términos. En Revista Gerencia y Políticas de Salud [en linea], Vol. 6, Núm 13, Julio-Diciembre. Pp. 139-168. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54501307>
Zabalza B., M.A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Barcelona: Narcea
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.