Complexity and Dialogism in General Education Mikhail Bakhtin and Edgar Morin

Authors

  • Gonzalo Martín de Marcos Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.289

Keywords:

dialogism, complexity, Bakhtin, Morin, liberal arts

Abstract

The structure of the curriculum of General Education should not be a mere accumulation. Areas can be related through dialogic complexity, a concept that brings together Bakhtin’s dialogism and Edgar Morin’s dialogical principle. Dialogic complexity allows the cohesion of a multidisciplinary set without reducing any element. To show it, the History of Literature is used as an example.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Martín de Marcos, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Profesor a tiempo Completo del Departamento de Español y del Doctorado en Estudios del Español, en la Pontifica Universidad Madre y Maestra (PUCMM). Director del Departamento de Estudios Generales en el Campus Santo Tomás de Aquino de la PUCMM.

References

Bajtín, M. (2003a). Problemas de la poética de Dostoyevski. México: Fondo de Cultura Económica

Bajtín, M. (2003b). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Madrid: Alianza

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus

Colomer, T. (2006). Andar entre libros. Barcelona: Fondo de Cultura Económica de España

Ducrot. O. (1986). El decir y lo dicho. Barcelona: Paidós

Eco, U. (2003). Mouse or Rat: Translations and Negotiations. London: Weidenfeld & Nicolson

García, R. (2006). Sistemas complejos. Barcelona: Gedisa

Gil Casado, P. (1973). La novela social española (1920-1971). Madrid: Seix-Barral

Gil Casado, P. (1990). La novela deshumanizada española (1958-1988). Madrid: Anthropos

Guerrero, P. (2008). Metología de investigación en Educación Literaria (el modelo Ekfrástico). Murcia: DM

Martín de Marcos, G. (2016). “Entre la razón y la sinrazón: una zona de sombra para la transdisciplinariedad entre Literatura y Filosofía”. V Seminario Internacional de Estudios Generales. INTEC-RIDEG. Viernes 12 de agosto de 2016

Morin, E. (2011). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa

Morin, E. (1984). Ciencia con consciencia. Madrid: Anthropos

Levinas, E. (2001). La realidad y su sombra. Realidad y mandato. Trascendencia y altura. Madrid: Trotta

Levinás, E. (1995). Totalidad e infinito. Salamanca: Ediciones Sígueme

Sartori, Giovanni. (2003). ¿Qué es la democracia? México: Taurus

Sartre, J. P. (1967). ¿Qué es la literatura? Buenos Aires: Editorial Losada

Published

2017-12-15

How to Cite

Martín de Marcos, G. (2017). Complexity and Dialogism in General Education Mikhail Bakhtin and Edgar Morin. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(28), 28–33. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.289

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria