Río Pastaza as a teaching resource for the development of geographical skills: a teaching experience with First Generation Students

Authors

  • Carmen del Rocío León-Ortiz Universidad Nacional de Chimborazo https://orcid.org/0000-0001-8082-260X
  • Cristian Humberto León Ortiz
  • Henry Alexander Troya León
  • Catherine Lizeth Rodríguez Vaca

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.563

Keywords:

competencies, geography, social sciences, higher education

Abstract

 

This study describes the didactic experiences carried out to develop geographical competencies in the micro-basin, sub-basin and basin of the Pastaza River. The objective is to propose a route through the natural landscape of the aforementioned area as a resource for the development of these skills. The article describes the phases carried out during the planned tour, as well as its didactic components. The techniques applied were direct and indirect observation, documentary review and rubric with twenty First Generation Students (EPG) from the Pedagogy of History and Social Sciences degree. The results show that the strategies supported the development of disciplinary, professional, academic and attitudinal geographic competencies, which demonstrates the importance of using the real environment as a resource for contextualized learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Changjiang Institute Of Survey Planning, D. A. (2016). Plan Hidráulico Regional de la Demarcación Hidrográfica Pastaza. http://suia.ambiente.gob.ec/files/MEMORIA%20DH%20PASTAZA.pdf

Comité de Gestión de Agua Chambo. (2015). Aportes a la planificación para la gestión integral de los recursos hídricos. http://cesa.org.ec/wp-content/uploads/2018/07/aportes-a-la-planificacic3b3n-para-la-girrhh-presentado-3.pdf.

Corporación Autónoma Regional del Valle del Cauca. (2020). Caracterización de la cuenca del río La Vieja. Plan de Ordenación y manejo de la cuenca del río La Vieja. https://acortar.link/yVRJw

De Cos, O,. De Meer, A. y Reques, P. (2011). Formación de geógrafos y aprendizaje basado en competencias: balance de un plan de innovación docente. Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, https://www.ub.edu/geocrit/b3w-920.htm.

De Faveri, M. y Reinoso, C. (2022). La salida didáctica como ámbito de reencuentro y experiencia en la post pandemia. En. Lossio, O. (Comp.). La enseñanza de la geografía: investigaciones, experiencias y propuestas. https://www.fhuc.unl.edu.ar/institucional/wp-content/uploads/sites/3/2018/08/La-ense%C3%B1anza-de-la-geografia.pdf

De la Calle, M. (2013). La enseñanza de la Geografía ante los nuevos desafíos ambientales, sociales y territoriales. https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/36/03delacalle.pdf

Fernández, E., Sardi, M., Volonté, A. (2022). Reflexiones y desafíos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en el primer año de profesorado y licenciatura en Geografía. En. Lossio, O. (Comp.). La enseñanza de la geografía: investigaciones, experiencias y propuestas. https://www.fhuc.unl.edu.ar/institucional/wp-content/uploads/sites/3/2018/08/La-ense%C3%B1anza-de-la-geografia.pdf

García, D. (2020). Propuesta del Plan de manejo de la parte alta de la subcuenca del río Juval ubicado en el cantón Alausí, provincia de Chimborazo - Ecuador. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/5511/1/AC-GEOGR%C3%81FICA-ESPE-033573.pdf

Gobierno Provincial de Tungurahua (2010). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial Tungurahua fase de diagneostico 2015. https://acortar.link/yVRJw

González, K. y Montiel Y. (2012). El paisaje natural de la isla de Toas. Una propuesta didáctica. Omnia, 47-66. https://www.redalyc.org/pdf/737/73723402004.pdf.

Hernández, A. Morote, M., (2014). Propuesta de un recurso didáctico para la interpretación del paisaje. La salida de campo en la antigua laguna de Villena (Alicante). Didáctica Geográfica, 95-121. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/457/425.

http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.240-252.

Jaraíz, V. Fernández, F. (2012). El paisaje rural como recurso didáctico para la enseñanza de aprendizajes integradores. Politécnico de Lisboa, 155-177. https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.154.

León, J. (2014). Manual de Geografía. ABYA YALA.

Martínez, L., y Delgado, U. (2017). La Geografía en las enseñanzas universitarias de Grado en España: docencia y planes de estudios Investigaciones Geográficas (Esp), 67, 61-79.

Miguel, C. (2017). El paisaje como recurso didáctico: El Cañón del Río Lobos. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/29558/TFG-O-1227.pdf?sequence=1

Ochoa, K. y Gómez, J. (2023). Aprender geografía en contexto. Un acercamiento a las competencias geográficas en la Educación Primaria 1. Entorno Geográfico, 1-25. https://doi.org/10.25100/eg.v0i25.12598.

UNACH. (2023a). Competencias de la carrera de Pedagogía de la Historia y Ciencias Sociales.

UNACH. (2023b). Resultados de la carrera de Pedagogía de la Historia y Ciencias Sociales.

Vargas Ulate, G. (2009). Didáctica de la Geografía y su aplicación a la enseñanza de la geografía en el tercer ciclo y la enseñanza diversificada de Costa Rica, Educación, 33(1), 75-112.

Vásconez, M., Mancheno, A., Alvarez, C., Prehn, C., Cevallos, C., Ortiz, L. (2019). Cuencas Hidrográficas: ABYA AYLA.

Published

2024-01-16

How to Cite

León-Ortiz, C. del R., León Ortiz, C. H., Troya León, H. A., & Rodríguez Vaca, C. L. (2024). Río Pastaza as a teaching resource for the development of geographical skills: a teaching experience with First Generation Students. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(41), 115–125. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.563