Perception of university students about a self-assessment strategy

Authors

  • Genarina Mercedes Caba Liriano Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.495

Keywords:

Assessment, self-assessment, university students

Abstract

Self-assessment is the process by which students take part in the evaluation of their learning, becoming active subjects who reflect on their levels of progress and academic gaps that must be overcome. The importance of self-assessment consists precisely in involving students and granting them a leadership role through which a different view of the assessment is built, while generating a reflection scenario from the students themselves.
This research work was carried out within the framework of general studies with 45 students who recounted their experience in the context of self-assessment as an innovative practice for them and thanks to which they were able to become aware of their performance and academic performance. The three main topics around which the article is developed are: general aspects of evaluation; self-assessment as a process of reflection in university students; experience of university students regarding self-assessment in the framework of general studies. The main actions developed as part of the action-research strategy included: design of activities for self-assessment, development of instruments for self-assessment, self-assessment by students and an evaluation by the teacher to compare the results. of both, analysis of bibliographic sources application of an instrument to participants and systematization of the experience. The investigation allowed us to conclude that evaluation is generally limited to hetero-evaluation, leaving self-evaluation in the background. The systematization of this experience confirmed that the students value being allowed to self-assess and see it as a favorable practice that the strategy can be replicated in other subjects. In addition, they consider that the self-assessment made it possible to introduce changes in their knowledge construction processes and in their level of reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Genarina Mercedes Caba Liriano , Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Doctora en Estudios del Español: Lingüística y Literatura por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Docente por asignatura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

References

Anijovich, R. (2017). La evaluación formativa en la enseñanza superior, Voces de la Educación, 2 (3), 31-36. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/32/30

Bain, K. y Barbera, O. (2005). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Publicaciones de la Universidad de Valencia.

Basurto, M., Moreira, J., Velásquez, A. y Rodríguez, M. (2021). Autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 828-845.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2009). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Prentice Hall, Pearson.

Clavijo, C. (2021). La evaluación del y para el aprendizaje, Institute for the Future of Education tecnológico de Monterrey. https://observatorio. tec.mx/edu-bits-blog/evaluacion-del-y-parael-aprendizaje/

Cruz F. y Quiñones, A. (2012). Importancia de la evaluación y la autoevaluación en el rendimiento académico. Zona próxima, 16, 96-104.

Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación, evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Comuin@cción. 13(2). http:// dx.doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Fernández, S. (2011). La autoevaluación como estrategia de aprendizaje. Marcoele Revista de didáctica, español lengua extranjera, 13, 133- 148 https://www.redalyc.org/pdf/921/92152421008.pdf

Hidalgo, M. (2020). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa. 1(1),189-210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32

Martínez, E., Tellado, F. y Raposo, M. (2013). La rúbrica como instrumento para la autoevaluación: un estudio piloto. Revista de docencia universitaria. 11(2), 74-390. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5581.

Pérez, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria, Revista de Pedagogía Universitaria. 5(2), 31-61.

Rodríguez, G., Ibarra, M. y Gómez, M. (2011). Autoevaluación en la universidad: un reto para profesores y estudiantes. Revista de educación, 356, 401-430.

Salinas, B. y Cotillas, C. (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior, Apuntes de buenas prácticas. Servei de Formació Permanent. Universitat de València.

Souto, R., Jiménez, F. y Navarro, V. (2020). La percepción de los estudiantes sobre los sistemas de evaluación Formativa Aplicados en la Educación Superior. Revista Iberoamericana de evaluación educativa.13(1), 11-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7408497

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Ecoe Ediciones.

University of Cambridge (2019). Evaluación para el aprendizaje. https://www.cambridgeinternational.org/Images/579619assessment-for-learning-spanish-.pdf.

Published

2023-01-13

How to Cite

Caba Liriano , G. M. . (2023). Perception of university students about a self-assessment strategy. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 177–187. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.495