Evaluation criteria´s review in the teacher evaluation instruments against the Quality Teacher Training Regulations in the Dominican Republic
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.491Keywords:
evaluation, competencies, college professor, trainer of trainersAbstract
In the Dominican Republic, the Ministry of Education, Science and Technology (MESCyT), the organization in charge of regulating the educational system at a higher level, approves the Quality Teacher Training Regulations. This regulation establishes the training of future teachers from a competency approach. The issue has involved identifying the presence of performance evaluation criteria for teacher trainers in universities articulated according to this Regulation. The evaluation instruments of the teaching staff of seven Dominican universities before the Quality Teacher Training Regulations in the Dominican Republic. For this, a review of this regulatory document is made with a checklist and with an assessment guide are examined 21 evaluation instruments from 7 universities. With the information collected, a triangulation was carried out that allowed verifying the level of link that the evaluation systems of the universities have with the Regulation. The presentation the findings were carried out through a descriptive analysis. As a finding of this process, it was found that the articulation between the instruments for the evaluation of professors and the Regulations is scarce, for which it is necessary to rethink the design of an evaluation system for university professors who train other teachers who are more consistent with the Quality Teacher Training Regulations proposed by the MESCyT.
Downloads
References
Almuliña, J.L. y Cabrera, J. (2013). La evaluación de desempeño docente universitario. Experiencias institucionales y nacionales. (Tesis doctoral). Universidad Tecnológica Guayaquil: ECOTEC- URL: http://biblio.ecotec.edu.ec/revista/ publicaciones/LIBRO_Evaluacin.pdf
Andrade-Abarca, P. S., Jaramillo, L. N. R. y LoaizaAguirre, M. I. (2018). Aplicación del SEEQ como instrumento para evaluar la actividad docente universitaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 259-275.
Blas, S. S. (2014). El profesor universitario y su función docente. Documentos Académicos, 97. https://pdfs.semanticscholar.org/411f/ e2696aee0b44e0acc83ad0bfc05d7522756f.pdf
Borjas, M. (2017). Las competencias evaluativas de los formadores de formadores. In Memoria Electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-13). http://www. comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/ v14/doc/2089.pdf
Buendía, A., García Salord, S., Grediaga, R., Landesmann, M., Rodríguez-Gómez, R., Rondero, N. y Vera, H. (2017). Queríamos evaluar y terminamos contando: alternativas para la evaluación del trabajo académico. Perfiles educativos, 39(157), 200-219. http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=13253143012
Casero-Martínez, A. (2016). Deconstrucción del “buen profesor”. Análisis de las características formales y no formales de la docencia universitaria. RELIEVE, 22(2). doi: http:// dx.doi.org/10.7203/relieve.22.2.9419
Escudero Escorza, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.342521
Figuereo Matos, A. M. (2016). Perfil educativo del estudiante que ingresa a la carrera de educación básica de la Universidad Autónoma de Santo Domingo-UASD (Tesis doctoral), Universidad de Sevilla. URL: https://idus.us.es/ handle/11441/52260
Galán, A., González-Galán, M., & RodríguezPatrón, P. (2014). La evaluación del profesorado universitario en España. Sistema nacional y divergencias territoriales. Ministerio de Educación.
Gallardo, G. y Reyes, P. (2018). Relación profesoralumno en la universidad: arista fundamental para el aprendizaje. Calidad en la Educación, (32), 78-108. doi:https://doi.org/10.31619/ caledu.n32.152
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A.E. y Castro Molina, N.E. (2020) Metodologías de investigación educativa (descritiptivas, experimentales, participativas, y de investigación – acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860
Hurtado, A., Serna, M. y Madueño, M. (2015). Práctica docente del profesor universitario: su contexto de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19 (2), 215-224. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=56741181014
López Arias, K., Ortiz Cáceres, I. y Fernández Lobos, G. (2018). Articulación de itinerarios formativos en la educación superior técnico profesional. Estudio de un caso en una universidad chilena. Perfiles educativos, 40(160), 174-190. http://www.scielo.org. mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018526982018000200174&lng=es&tlng=.
Mas Torelló, O (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 299-318.
Ministerio de Educación Superior Ciencias y Tecnología, MESCyT, (2015). Normativa para la Formación Docente de Calidad de la República Dominicana.
Montenegro, H., y Fuentealba, R. (2018). El formador de futuros profesionales: Una nueva forma de comprender la Docencia en la educación superior Universitaria. Calidad en la Educación, (32), 254-267. doi:https://doi.org/10.31619/ caledu.n32.159
Morales Rosario, J. F. (2017). Evaluación institucional de la calidad docente en la Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña (UNPHU) (Disertación doctoral), Santo Domingo, República Dominicana. https:// hdl.handle.net/11441/76478
Ortega, A. O. (2018) Enfoques de investigación. https://www.researchgate. net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/ publication/326905435_
Romero, T. y Martínez, A. (2017). Construcción de instrumentos de evaluación de desempeño docente universitario desde una perspectiva cualitativa. Revista Universitaria del Caribe, 18(1), 34-43. http://dx.doi.org/10.5377/ ruc.v18i1.4800
Ruiz-Corbella, M. y Aguilar-Feijoo, R. M. (2017). Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación. Revista iberoamericana de educación superior, 8(21), 37-65. http:// www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S2007-28722017000100037&ln g=es&nrm=iso
Sencan, H. y Karabulut, A. (2015). Monitoring of educational performance indicators in higher education: A comparison of perceptions. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 359-376. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1060170.pdf
Solano, R. B., Esteban, A. M., Elías, B. C. y Solano, D. B. (2016). Una propuesta para evaluar competencias docentes: Un caso particular en la Universidad Autónoma de Guerrero, Cuadernos de Educación y Desarrollo, (67). http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/01/ competencias.html
Soto, D. (2009) El profesor universitario de América Latina: hacia una responsabilidad ética, científica y social. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Rhela, 13, 166 – 188. https://www.academia. edu/35571427/El_profesor_universitario.pdf
Tejedor, F. J. (2016). Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e). https://revistas.uam.es/ index.php/riee/article/view/4447/4874
Tejada, J. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. En La informalización de la educación [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10 (1), 170-184. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1471
Triado, X., Estebanell, M., Marquez Cebrian, M. D., y Corral Manuel de Villena, I. D. (2014). Identificación del perfil competencial docente en educación superior. Evidencias para la elaboración de programas de formación continua del profesorado universitario. Revista Española de Pedagogía, 72(257), 51-72. http://hdl.handle.net/2117/22533
Valerio Ureña, G. y Rodríguez Martínez, M. D. C. (2017). Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación educativa (México, DF), 17(74),
-124. http://repositoriodigital.ipn.mx/ handle/123456789/23433
Vera, H. y González-Ledesma, M. A. (2018). Calidad y evaluación: matrimonio del cielo y el infierno. Perfiles Educativos, 40 (Especial), 53-97. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75450-5_8.
Villarroel, V. y Bruna, V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formación universitaria, 10(4), 75-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Zabalza, M. Á. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, (5), 68-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2950732
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.