Internationalization of the curriculum in English through the COIL methodology: Case study in the undergraduate degree in Tourism at Catholic University of Salta and Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Authors

  • Jorge Lemos-Shlotter Universidad Católica de Salta
  • Patricia Tineo Espinal Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.479

Keywords:

Curriculum Internationalization, Collaborative Online International Learning, Foreign Language, Tourism and Gastronomy

Abstract

This article deals with curriculum internationalization through the Collaborative Online International Learning (COIL) methodology in English, called “COIL Project 2022: Sustainable Gastronomic Tourism”, between two Latin American Catholic universities, the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) of the Dominican Republic and the Catholic University of Salta (UCASAL) of Argentina. Within five weeks’ time of union of two-subject of the same discipline, English as a Foreign Language, it is sought to consolidate undergraduates’ communicative skills (listening, reading, speaking, and writing), 23 students from Argentina and 8 from the Dominican Republic, in the professional area together with the development of intercultural competence. The program addressed two aspects related to tourism: gastronomy and sustainability at the level of Latin America and the Caribbean region. Methodologically, this work is qualitative in terms of data collection techniques and quantitative in relation to data interpretation. In conclusion, the discussion and reflection sections reveal the positive student’s assessment with respect to the international collaborative experience and its contributions to the learning process. In general, this article aims to contribute to the good teaching practices of English as a foreign language in the Internationalization of the Higher Education Curriculum, in tourism and gastronomy in Latin America and the Caribbean.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Lemos-Shlotter, Universidad Católica de Salta

Magíster en Teaching English as a Foreign Language por la Universidad del Atlántico (España). Profesor en Inglés por la Universidad Católica de Salta (Argentina). Profesor de Inglés Turístico II y IV en la Escuela Universitaria de Turismo (UCASAL).

Patricia Tineo Espinal, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Magíster en Service Leadership and Innovation por el Rochester Institute of Technology (RIT), New York, Estados Unidos y la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM), Santo Domingo, República Dominicana. Profesora Instructora de la Escuela de Turismo y Gastronomía y de la Escuela de Lenguas de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

References

Acosta, F. y Ruiz, G. R. (2017). La educación comparada en América Latina:

Tradiciones históricas, circulación de temas, perspectivas y usos contemporáneos la comparación en los estudios pedagógicos, (51), Educação, Sociedade e Culturas, ISSN: 0872-7643.

Ameigeiras, A. R. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En Estrategias de investigación cualitativa (pp. 107-152). Gedisa editorial.

Archenti, N. (2007). Estudio de caso. In Metodología de las ciencias sociales (pp. 237-246). Emecé.

Beneitone, P. (2022). Internacionalización del currículo en las universidades argentinas. Integración y Conocimiento, 11(1), 163-181. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/

integracionyconocimiento/article/view/36536

Brandenburg, U., de Wit, H., Jones, E. y Leask, B. (2019, 06 29). Defining internationalization in HE for society. https://www.researchgate.net/publication/340535509_Defining_internationalisation_in_HE_for_society

Dulzaides Iglesias, M. E. y Molina Gómez, A. M. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. Dialnet, 12(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3169950

Fuentes, M. (2021) ¿Qué significa internacionalización en casa? https://www.urp.edu.pe/pdf/id/28033/n/internacionalizacion-en-casa-vf.pdf

Gacel-Ávila, J. (2014). Internacionalización del currículo. Seminario: Responsabilidad y Rehumanización, obligaciones territoriales. En Observatorio Regional de Responsabilidad Social para América Latina y el Caribe (ORSALC), México.

Gacel-Ávila, J. (2018). La internacionalización de la educación terciaria en América Latina y el Caribe en la educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. En Balance regional y prospectiva UNESCO-IESALC y UNC. España.

Gacel-Ávila, J. (2021). La internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe hacia el 2050. https://www.iesalc.unesco.org/eng/wp-content/uploads/2021/03/Gacel-Avila-ES.pdf

Hernández, J. (2016). John Hudzik y la internacionalización comprensiva: una

perspectiva institucional. https://elglocalblog.wordpress.com/2016/11/06/john-hudziky-la-internacionalizacion-comprensiva-unaperspectiva-institucional/

Hechavarría Toledo, S. (2006). Material de apoyo al taller de diseño de proyectos de investigación educacional y social. http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/tipos_de_escala_y_ejemplos_de_diseno.pdf

Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315716954/internationalizing-curriculum-betty-leask

Lemos Shlotter, J. R. (2022). Evaluación y acreditación de la carrera de grado: Profesorado en inglés. Debate Universitario, 11(20), 47-62. http://portalreviscien.uai.edu.ar:9999/ojS/index.php/debate-universitario/article/view/186

Marradi, A. (2007). Concepto de objeto y de unidades de análisis. Población y muestra. En Metodología de las ciencias sociales (pp. 87-96). Emecé.

Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En Estrategias de investigación cualitativa (pp. 65-106). Editorial Gedisa S.A.

Misra, V. P., Rautela, S., Sharma, A. y Mishra, P. (2020). Collaborative Online International Learning (Coil) in Teaching-Learning: Bridging the Student Mobility Gap in Internationalization of Higher Education. International Journal of Modern Agriculture, 9(3), 1250-1266. http://modern-journals.com/index.php/ijma/article/view/326

Mudiamu, S. S. (2020). Faculty use of collaborative online international learning (COIL) for internationalization at home.

Orduña González, F. (2017). La interculturalidad como una herramienta del turismo sustentable. Turydes: Turismo y desarrollo, 23. https://www.eumed.net/rev/turydes/23/interculturalidadturismo

Rama Vitale, C. (2016). Políticas y reformas universitarias en América Latina. Grupo Vmagro editores.

Rama Vitale, C. (2022). La universidad latinoamericana en la encrucijada de sus tendencias. Eucasa.

Sánchez Costa, E. (2017). Retos en educación superior en América Latina: El caso de República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 9-23. https://www.redalyc.org/journal/870/87050902002/html/

Tineo, P. (2014). Aprendizaje significativo a través de la producción de textos de secuencia argumentativa y narrativa en Administración Hotelera. Cuaderno de pedagogía universitaria, 21, 68-74. http://dx.doi.org/10.29197/cpu.v11i21.203

UNESCO (2007). Educación de calidad para todos, un asunto de derechos humanos. Prelac. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272

UNESCO-IESALC (2022). Movilidad Virtual de Estudiantes. https://www.iesalc.unesco.org/mve/

Valdés Montecinos, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. Telos, 21(3), 754-775. https://doi.org/10.36390/telos213.13

Yuni, J. y Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar y formular proyectos de investigación (Vol. 1). Editorial Brujas.

Published

2023-01-13

How to Cite

Lemos-Shlotter, J. ., & Tineo Espinal, P. (2023). Internationalization of the curriculum in English through the COIL methodology: Case study in the undergraduate degree in Tourism at Catholic University of Salta and Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 20–36. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.479