Internationalization of the curriculum in English through the COIL methodology: Case study in the undergraduate degree in Tourism at Catholic University of Salta and Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.479Keywords:
Curriculum Internationalization, Collaborative Online International Learning, Foreign Language, Tourism and GastronomyAbstract
This article deals with curriculum internationalization through the Collaborative Online International Learning (COIL) methodology in English, called “COIL Project 2022: Sustainable Gastronomic Tourism”, between two Latin American Catholic universities, the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) of the Dominican Republic and the Catholic University of Salta (UCASAL) of Argentina. Within five weeks’ time of union of two-subject of the same discipline, English as a Foreign Language, it is sought to consolidate undergraduates’ communicative skills (listening, reading, speaking, and writing), 23 students from Argentina and 8 from the Dominican Republic, in the professional area together with the development of intercultural competence. The program addressed two aspects related to tourism: gastronomy and sustainability at the level of Latin America and the Caribbean region. Methodologically, this work is qualitative in terms of data collection techniques and quantitative in relation to data interpretation. In conclusion, the discussion and reflection sections reveal the positive student’s assessment with respect to the international collaborative experience and its contributions to the learning process. In general, this article aims to contribute to the good teaching practices of English as a foreign language in the Internationalization of the Higher Education Curriculum, in tourism and gastronomy in Latin America and the Caribbean.
Downloads
References
Acosta, F. y Ruiz, G. R. (2017). La educación comparada en América Latina:
Tradiciones históricas, circulación de temas, perspectivas y usos contemporáneos la comparación en los estudios pedagógicos, (51), Educação, Sociedade e Culturas, ISSN: 0872-7643.
Ameigeiras, A. R. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En Estrategias de investigación cualitativa (pp. 107-152). Gedisa editorial.
Archenti, N. (2007). Estudio de caso. In Metodología de las ciencias sociales (pp. 237-246). Emecé.
Beneitone, P. (2022). Internacionalización del currículo en las universidades argentinas. Integración y Conocimiento, 11(1), 163-181. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/
integracionyconocimiento/article/view/36536
Brandenburg, U., de Wit, H., Jones, E. y Leask, B. (2019, 06 29). Defining internationalization in HE for society. https://www.researchgate.net/publication/340535509_Defining_internationalisation_in_HE_for_society
Dulzaides Iglesias, M. E. y Molina Gómez, A. M. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. Dialnet, 12(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3169950
Fuentes, M. (2021) ¿Qué significa internacionalización en casa? https://www.urp.edu.pe/pdf/id/28033/n/internacionalizacion-en-casa-vf.pdf
Gacel-Ávila, J. (2014). Internacionalización del currículo. Seminario: Responsabilidad y Rehumanización, obligaciones territoriales. En Observatorio Regional de Responsabilidad Social para América Latina y el Caribe (ORSALC), México.
Gacel-Ávila, J. (2018). La internacionalización de la educación terciaria en América Latina y el Caribe en la educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. En Balance regional y prospectiva UNESCO-IESALC y UNC. España.
Gacel-Ávila, J. (2021). La internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe hacia el 2050. https://www.iesalc.unesco.org/eng/wp-content/uploads/2021/03/Gacel-Avila-ES.pdf
Hernández, J. (2016). John Hudzik y la internacionalización comprensiva: una
perspectiva institucional. https://elglocalblog.wordpress.com/2016/11/06/john-hudziky-la-internacionalizacion-comprensiva-unaperspectiva-institucional/
Hechavarría Toledo, S. (2006). Material de apoyo al taller de diseño de proyectos de investigación educacional y social. http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/tipos_de_escala_y_ejemplos_de_diseno.pdf
Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315716954/internationalizing-curriculum-betty-leask
Lemos Shlotter, J. R. (2022). Evaluación y acreditación de la carrera de grado: Profesorado en inglés. Debate Universitario, 11(20), 47-62. http://portalreviscien.uai.edu.ar:9999/ojS/index.php/debate-universitario/article/view/186
Marradi, A. (2007). Concepto de objeto y de unidades de análisis. Población y muestra. En Metodología de las ciencias sociales (pp. 87-96). Emecé.
Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En Estrategias de investigación cualitativa (pp. 65-106). Editorial Gedisa S.A.
Misra, V. P., Rautela, S., Sharma, A. y Mishra, P. (2020). Collaborative Online International Learning (Coil) in Teaching-Learning: Bridging the Student Mobility Gap in Internationalization of Higher Education. International Journal of Modern Agriculture, 9(3), 1250-1266. http://modern-journals.com/index.php/ijma/article/view/326
Mudiamu, S. S. (2020). Faculty use of collaborative online international learning (COIL) for internationalization at home.
Orduña González, F. (2017). La interculturalidad como una herramienta del turismo sustentable. Turydes: Turismo y desarrollo, 23. https://www.eumed.net/rev/turydes/23/interculturalidadturismo
Rama Vitale, C. (2016). Políticas y reformas universitarias en América Latina. Grupo Vmagro editores.
Rama Vitale, C. (2022). La universidad latinoamericana en la encrucijada de sus tendencias. Eucasa.
Sánchez Costa, E. (2017). Retos en educación superior en América Latina: El caso de República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 9-23. https://www.redalyc.org/journal/870/87050902002/html/
Tineo, P. (2014). Aprendizaje significativo a través de la producción de textos de secuencia argumentativa y narrativa en Administración Hotelera. Cuaderno de pedagogía universitaria, 21, 68-74. http://dx.doi.org/10.29197/cpu.v11i21.203
UNESCO (2007). Educación de calidad para todos, un asunto de derechos humanos. Prelac. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272
UNESCO-IESALC (2022). Movilidad Virtual de Estudiantes. https://www.iesalc.unesco.org/mve/
Valdés Montecinos, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. Telos, 21(3), 754-775. https://doi.org/10.36390/telos213.13
Yuni, J. y Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar y formular proyectos de investigación (Vol. 1). Editorial Brujas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.