Reading memories: pedagogical tool for the promotion of reading and writing processes through the literary text in UNIMINUTO, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.470Keywords:
pedagogy, praxeology, memories of reading, reading - writingAbstract
This article presents an experience report that shows how the development of reading and writing processes is promoted in students in the first semester of higher education. Challenge that the educators of the Faculty of Education of UNIMINUTO, Bogotá, have assumed. The document tells of a theoretical deepening of pedagogy as a basis for reflection on practice. Praxeology as a foundation of introversion acts on praxis and constructivism as an interactive binomial of the learning subject. From the action research, it is achieved that the student population had an active and productive process when using the reading memory strategy. This, in order to lead to a much more transcendental, significant, aesthetic experience of reading and writing, but, above all, transforming realities. It was concluded that the motivation of reading and writing from an artistic perspective, allows the higher education student to get involved autonomously, to propose the result of his memory of readings in an artistic way. Through pedagogical praxeology, the student, at times in class, gives an account of his knowledge in a reflexive way, achieving not only a logocentric writing and reading, but also an exercise for his life and his edification as a citizen.
Downloads
References
Acaso, M. (2013). Reduvolution: hacer la revolución en la educación. Espasa Libros.
Bloom, H. (2002). Cómo leer y por qué. Anagrama.
Caba Liriano, G. (2021). Reseña del libro Ciudadanía y democracia en la educación. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 135-138. https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/434
Caicedo Girón, J. y Landinez Guio, D. (2021). Experiencia estética en tiempos de la pandemia: aprendizaje basado en el reto Café literario en UNIMINUTO (Colombia). Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(36), 104-114.
Caicedo Girón, J., y Lozano Herrera, E. (2021). La función de compromiso en algunas obras de Gabriel García Márquez en contraste con diversas cintas cinematográficas. Recursos pedagógicos que promueven la sensibilidad y criticidad para un proceso reconstructor del perdón y la paz en Colombia. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 107-121. https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/417
Camps, A. (2003). Secuencia Didáctica para Aprender a Escribir. GRAÓ.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires : Fondo de Cultura Económica.
Carroll, L. (2018). Matemáticas Dementes. Ed. Tuquets.
Cassany, D. (2009). PARA SER LETRADOS. Voces y miradas sobre la lectura. Paidos.
Cassany, D. (2004). Una estrategia global para fomentar hábitos de lectura. Proyecto educativo el libro de nuestra escuela. Planeta Grandes Publicaciones, 7-19.
Cassany, D (1997). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Paidos Ibérica.
CERLARC (2020). Lectura en papel VS Lectura en Pantalla. CERLARC.
Cisneros, M., Olave Arias, G. y Rojas García, I. (2007). Alfabetización Académica y lectura inferencial. Pereira: ECOE EDICIONES.
Chuquilin, J. (2015). Aportaciones de la concepción constructivista y sociocultural a los procesos de enseñanza aprendizaje virtual. En Tendencias pedagógicas contemporáneas. Unidad II. Universidad Autónoma del estado de Hidalgo.
DATAREPORTAL. (2022). DIGITAL 2022: GLOBAL OVERVIEW REPORT. Kepios.Pte. Ltd. https://datareportal.com/. https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report
Estienne, V. y Carlino, P. (2004). Leer en la universidad: enseñar y aprender una cultura nueva. Uni-Pluri/Versidad, 9-17.
Hermann, W. (1956) Historia de la Pedagogía. Unión Tipográfica Editorial Hispano Americana.
Juliao, C. (2002). La praxeología: una teoría de la práctica. Bogotá. D.C: UNIMINUTO.
Juliao, C. (2013). Una pedagogía praxeológica. UNIMINUTO, Bogotá.
Juliao, C. (2017). Un aporte de C.S. Peirce a la investigación praxeológica sobre el oficio de enseñar. En Revista de educación e innovación social Praxis Pedagógica. pp 15-31.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Ed. Fondo de Cultura Económica.
Luzuriaga, L. (1963). Pedagogía. Editorial Losada, S.A.
Lyotard, J. (2006). La condición postmoderna. Ed. Cátedra.
Mendoza-Arciniegas, C. E., Quecán-Castellanos, D., González-Pinzón, B., Lozano-Ramírez, M., Angulo-Abaunza, M., Salazar-Sierra, A., Silva-García, J., Echeverri-Guzmán, A., Pardo-Rodríguez, L. y Sevilla-Rengifo, O. (2015). Lectura y escritura en la universidad: contribución para reconstruir una historia. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16),51-70.
Natale, L. y Stagnaro, D. (2018). La lectura y la escritura en las disciplinas Lineamientos para su enseñanza. Universidad Nacional de General Sarmiento.
Petit, M. (2016). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Fondo de Cultura Económica.
Pozo, J. I. (2008) Aprendices y maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. Alianza Editorial. Madrid.
Solé, I. (1993). Lectura y estrategias de aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía,
, 25-27
Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Infancia y aprendizaje, 39-40, 1-13. Dialnet-LasPosibilidadesDeUnModeloTeoricoParaLaEnsenanzaDe-749227.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.