Assessment of participation in Semillero de Investigación Educativa. Summary of the experience in a Chilean state and regional university

Authors

  • Erika Loreto Díaz Suazo Universidad de Playa Ancha, Chile; Universidad de Valparaíso, Chile
  • Macarena Aguirre Astudillo Universidad de Playa Ancha, Chile; Universidad de Valparaíso, Chile
  • Carmen Gloria Núñez Castillo Universidad de Playa Ancha, Chile

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.464

Keywords:

Research Competence, Initial Teacher Training, Semillero de Investigación, Systematization of Experiences

Abstract

Research competence involves a set of skills, abilities, knowledge and attitudes to develop research work. This is considered relevant for teachers in training not only as knowledge production, but also as an agent of social change who assumes the duty of reflection and action within the pedagogical practice itself.  Teacher training universities should include in their strategic plans the development of this competence. One of the initiatives is the implementation of Semilleros de Investigación. Within this framework, the aim of this article is to systematize the experience of a Semillero de Investigación attached to the pedagogy area of a Chilean state and regional university. A qualitative study was carried out using grounded theory through interviews. The results indicate that the learning achieved in a research group can be scaffolded by support instances such as tutorials, which are based on bidirectional collaborative work that encourages participants to project themselves as future researchers of their teaching practices. It is concluded that the training plan implemented in this Semillero is a strategy that enables the development of research competence.

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Author Biographies

Erika Loreto Díaz Suazo, Universidad de Playa Ancha, Chile; Universidad de Valparaíso, Chile

Doctora en Educación, Universidad de Girona, España. Master of Education, Massey University, New Zealand. Profesora de Inglés, Universidad de Playa Ancha, Chile. Académica de Postgrado, Escuela de Educación Parvularia, Facultad de Medicina, Universidad de Valparaíso, Chile.

Macarena Aguirre Astudillo, Universidad de Playa Ancha, Chile; Universidad de Valparaíso, Chile

Candidata a Doctora en Educación, Universidad de Girona, España. Magíster en Gestión y Liderazgo Directivo, Universidad Finis Terrae, Chile. Magister en Educación mención Intervención Cognitiva, Universidad del Mar, Chile. Profesora de Castellano y Comunicación, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Académica Departamento de Lingüística

Carmen Gloria Núñez Castillo, Universidad de Playa Ancha, Chile

Candidata a Doctora en Educación, Universidad de Girona, España. Magíster en Lingüística Aplicada, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Profesora de Castellano, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Académica Departamento de Lingüística, Universidad de Playa Ancha, Chile.

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Published

2022-07-05

How to Cite

Díaz Suazo, E. L., Aguirre Astudillo, M. ., & Núñez Castillo, C. G. . (2022). Assessment of participation in Semillero de Investigación Educativa. Summary of the experience in a Chilean state and regional university. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(38), 82–93. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.464