Flipped Classroom, TPACK and TAC: A Path To Learning
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.452Keywords:
Learning, Flipped Classroom, Skills, ICT, TPACKAbstract
This project is part of the Educational Innovation course: one hundred students of the Bachelor's Degrees in Mathematics / Chemistry, with an educational orientation. The problem is configured around three fundamental aspects: frequently, even in the virtual modality, the traditional educational model predominates; technology is used as a resource for teaching rather than for learning and tasks are assigned without teaching students how to use the relevant tools (resources and process). Its main objective is to implement the Inverted Classroom and TPACK approaches, as well as the integration of TLK (Technologies for Learning and Knowledge) to promote autonomous learning in students. Regarding the methodology, following the guidelines of action, research the design of an educational blog is programmed, by teams. Relevant digital tools (with tutorials) are provided to students. The conceptual contents are worked outside the classroom and the class concentrates on learning and application activities. Among the most notable findings, it is determined that there is a general trend, in students, towards meaningful and autonomous learning, towards the development of competencies, towards self-motivation and towards empowerment.
Downloads
References
Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M., y Casiano, C. (2017). La psicología hoy; retos, logros y perspectivas de futuro. INFAD, 4(1), 261-263. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Paidós.
Bergmann, J. y Sams, A. (2014). Dale vuelta a tu clase. Ediciones SM.
Constantino, I. y Castillejos, A. (2020). El modelo tpack en la práctica B-learning de los docentes de Matemática. Memoria del Congreso de Docencia, Investigación e Innovación Educativa, (págs. 468-488). https://r.issu.edu.do/l?l=105122mS
Díaz, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. REDIE, 21(e07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
Domínguez, L., Vega, N., Espitia, E., Sanabria, Á., Corso, C., Serna, A. y Osorio, C. (2015). Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía. Biomédica, 35(4), 513-521. http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640
García, M., Reyes, J. y Godínez, G. (2017). Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 299-316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
Gómez, I. (2015). El modelo TPACK en los estudios de grado para la formación inicial del profesorado en TIC. Didáctica Geográfica, 16, 185-201. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.010
Gómez, M., Contreras, L. y Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de Ciencias Sociales. Innovación Educativa, 16(71), 61-80. https://r.issu.edu.do/l?l=10515hph
González, M., Ojeda, M. y Pinos, P. (2020). Desafío del Siglo XXI en la educación: dando saltos del TIC-TAC al TEP. Revista Scientific, 5(18), 323-344. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.17.323-344
Goodwin, B. y Miller, K. (2013). Evidence on Flipped Classrooms Is Still Coming In. Educational Leadership, 70(6), 78-80. https://r.issu.edu.do/l?l=10518Pbs
Hamdam, N., McKnight, P., McKnight, K. y Arfstrom, K. (2013). Review of Flipped Learning. https://r.issu.edu.do/l?l=10517Auh
Hernández, C. y Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales. Estudios Pedagógicos, 43(3), 193-204. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011
Instituto Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje invertido. México: Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edutrendsaprendizajeinvertido
King, A. (1993). From sage on the stage to guide on the side. https://doi.org/10.1080/87567555.1993.9926781
Koehler, M., Mishra, P. y Cain, W. (2015). ¿Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 10(6), 9-23. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2016/08/11552-30402-1-SM.pdf
Labarrere, A. (2016). Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Summa Psicológica, 13(1), 45-56. https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.293
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Grao.
Latorre, E., Castro, K. y Potes, I. (2018). Las TIC, las TAC Y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Universidad Sergio Arboleda.
L'Ecuyer, C. (2018). ¿Son nuestros alumnos nativos digitales? EDUforics. https://r.issu.edu.do/l?l=10519tgR
Marín, D., Santana, P. y Castro, M. (2021). Escuela digital: estrategias y materiales didácticos digitales en Educación Infantil y Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 9-13. https://doi.org/10.35362/rie8514179
Mejía, D. (2020). Implementación del modelo TPACK en el plan micro-curricular de matemática dirigida a los estudiantes del primer año de bachillerato general unificado de la Institución Educativa Fiscal Amazonas en el periodo 2018- 2019. Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. https://r.issu.edu.do/l?l=10513uuN
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2018). Diseño Curricular. Santo Domingo.
Paucar, Y. (2019). Aplicación de las TIC en la Educación Peruana. Tesis , Universidad Nacional de Tumbes, Facultad de Ciencias Sociales. https://r.issu.edu.do/l?l=10516gDP
Posada, F. (08 de 05 de 2013). Canaltic.com. https://canaltic.com/blog/?p=1677
Quiroga, L., Vanegas, O. y Pardo, S. (2019). Ventajas y desventas de las TIC en la educación. Revista de Educación y Pensamiento, 77-85. https://r.issu.edu.do/l?l=105147mj
Salas, R. (2021). Modelo tpack: ¿Medio para innovar el proceso educativo considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático? Entre Ciencias, 7(19), 51-66. http://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.19.67511
Tobón, S. (05 de 2006). ResearchGate.net. https://r.issu.edu.do/l?l=104461WF
Torres, C., Espinosa, W., Romero, D., Herrera, R. y Herrera, D. (2021). TPACK: Aplicabilidad docente del modelo en Educación General Básica Elemental. Espacios, 42(3), https://r.issu.edu.do/l?l=10650IXg
Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Universidad de Deusto.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.