Flipped Classroom, TPACK and TAC: A Path To Learning

Authors

  • Edwin Paniagua Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.452

Keywords:

Learning, Flipped Classroom, Skills, ICT, TPACK

Abstract

This project is part of the Educational Innovation course: one hundred students of the Bachelor's Degrees in Mathematics / Chemistry, with an educational orientation. The problem is configured around three fundamental aspects: frequently, even in the virtual modality, the traditional educational model predominates; technology is used as a resource for teaching rather than for learning and tasks are assigned without teaching students how to use the relevant tools (resources and process). Its main objective is to implement the Inverted Classroom and TPACK approaches, as well as the integration of TLK (Technologies for Learning and Knowledge) to promote autonomous learning in students. Regarding the methodology, following the guidelines of action, research the design of an educational blog is programmed, by teams. Relevant digital tools (with tutorials) are provided to students. The conceptual contents are worked outside the classroom and the class concentrates on learning and application activities. Among the most notable findings, it is determined that there is a general trend, in students, towards meaningful and autonomous learning, towards the development of competencies, towards self-motivation and towards empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edwin Paniagua, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Licenciado en Educación, mención Letras Modernas, magíster en Enseñanza Superior y, actualmente, en fase de redacción de tesis, en un Doctorado en Estudios del Español. Instructor en Creighton University (programa Encuentro Dominicano), docente de la Escuela de Educación de la Pontificia universidad Católica Madre y Maestra y docente del Departamento de Filosofía y Letras de la Universidad Tecnológica de Santiago

References

Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M., y Casiano, C. (2017). La psicología hoy; retos, logros y perspectivas de futuro. INFAD, 4(1), 261-263. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Paidós.

Bergmann, J. y Sams, A. (2014). Dale vuelta a tu clase. Ediciones SM.

Constantino, I. y Castillejos, A. (2020). El modelo tpack en la práctica B-learning de los docentes de Matemática. Memoria del Congreso de Docencia, Investigación e Innovación Educativa, (págs. 468-488). https://r.issu.edu.do/l?l=105122mS

Díaz, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. REDIE, 21(e07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Domínguez, L., Vega, N., Espitia, E., Sanabria, Á., Corso, C., Serna, A. y Osorio, C. (2015). Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía. Biomédica, 35(4), 513-521. http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640

García, M., Reyes, J. y Godínez, G. (2017). Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 299-316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135

Gómez, I. (2015). El modelo TPACK en los estudios de grado para la formación inicial del profesorado en TIC. Didáctica Geográfica, 16, 185-201. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.010

Gómez, M., Contreras, L. y Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de Ciencias Sociales. Innovación Educativa, 16(71), 61-80. https://r.issu.edu.do/l?l=10515hph

González, M., Ojeda, M. y Pinos, P. (2020). Desafío del Siglo XXI en la educación: dando saltos del TIC-TAC al TEP. Revista Scientific, 5(18), 323-344. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.17.323-344

Goodwin, B. y Miller, K. (2013). Evidence on Flipped Classrooms Is Still Coming In. Educational Leadership, 70(6), 78-80. https://r.issu.edu.do/l?l=10518Pbs

Hamdam, N., McKnight, P., McKnight, K. y Arfstrom, K. (2013). Review of Flipped Learning. https://r.issu.edu.do/l?l=10517Auh

Hernández, C. y Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales. Estudios Pedagógicos, 43(3), 193-204. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011

Instituto Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje invertido. México: Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edutrendsaprendizajeinvertido

King, A. (1993). From sage on the stage to guide on the side. https://doi.org/10.1080/87567555.1993.9926781

Koehler, M., Mishra, P. y Cain, W. (2015). ¿Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 10(6), 9-23. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2016/08/11552-30402-1-SM.pdf

Labarrere, A. (2016). Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Summa Psicológica, 13(1), 45-56. https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.293

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Grao.

Latorre, E., Castro, K. y Potes, I. (2018). Las TIC, las TAC Y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Universidad Sergio Arboleda.

L'Ecuyer, C. (2018). ¿Son nuestros alumnos nativos digitales? EDUforics. https://r.issu.edu.do/l?l=10519tgR

Marín, D., Santana, P. y Castro, M. (2021). Escuela digital: estrategias y materiales didácticos digitales en Educación Infantil y Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 9-13. https://doi.org/10.35362/rie8514179

Mejía, D. (2020). Implementación del modelo TPACK en el plan micro-curricular de matemática dirigida a los estudiantes del primer año de bachillerato general unificado de la Institución Educativa Fiscal Amazonas en el periodo 2018- 2019. Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. https://r.issu.edu.do/l?l=10513uuN

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2018). Diseño Curricular. Santo Domingo.

Paucar, Y. (2019). Aplicación de las TIC en la Educación Peruana. Tesis , Universidad Nacional de Tumbes, Facultad de Ciencias Sociales. https://r.issu.edu.do/l?l=10516gDP

Posada, F. (08 de 05 de 2013). Canaltic.com. https://canaltic.com/blog/?p=1677

Quiroga, L., Vanegas, O. y Pardo, S. (2019). Ventajas y desventas de las TIC en la educación. Revista de Educación y Pensamiento, 77-85. https://r.issu.edu.do/l?l=105147mj

Salas, R. (2021). Modelo tpack: ¿Medio para innovar el proceso educativo considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático? Entre Ciencias, 7(19), 51-66. http://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.19.67511

Tobón, S. (05 de 2006). ResearchGate.net. https://r.issu.edu.do/l?l=104461WF

Torres, C., Espinosa, W., Romero, D., Herrera, R. y Herrera, D. (2021). TPACK: Aplicabilidad docente del modelo en Educación General Básica Elemental. Espacios, 42(3), https://r.issu.edu.do/l?l=10650IXg

Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Universidad de Deusto.

Published

2022-01-19

How to Cite

Paniagua, E. (2022). Flipped Classroom, TPACK and TAC: A Path To Learning. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(37), 99–114. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.452