Didactic reflections for the analysis of discourteous speech acts in the social network Twitter
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.449Keywords:
social networks, twitter, discourse analysis, verbal impoliteness, didactic sequenceAbstract
This article aims to analyze the theoretical foundations of verbal courtesy and discourtesy to propose a didactic sequence that guides the study of discourteous speech acts in the social network Twitter. The methodology used is qualitative in nature and includes processes of analysis and systematization of the theoretical foundations referring to verbal courtesy and discourtesy and their application in the educational field. It has been determined that the study of this linguistic phenomenon can favor the development of the pragmatic competence of users of social networks and, especially, of university students. In addition, the knowledge that can be acquired with the study and application of what is proposed in this work favors the formation of more respectful and tolerant citizens.
Downloads
References
Bard, G. y Magallanes, M. (2021). Instagram: La búsqueda de la felicidad desde la autopromoción de la imagen. Culturales, 9, 1–29. https://doi.org/10.22234/recu.20210901.e519
Bernal, M. (2007). Categorización sociopragmática de la cortesía y de la descortesía. Un estudio de la conversación coloquial española (Tesis doctoral). Universidad de Estocolmo, Estocolmo, Suecia.
Bohórquez, G., Flórez, J. y Alguero, M. (2020). Comunicación digital entre ediles y usuarios en Twitter: Oportunidad fallida en el fortalecimiento de imagen y vigencia en la esfera pública. ÁNFORA, 28(50), 183-214. https://doi.org/10.30854/anf.v28.n50.2021.786
Bravo, D. (1999). ¿Imagen positiva vs. Imagen negativa?: pragmática sociocultural y componentes de face. Oralia: Análisis del discurso oral, (2), 155-184.
Bravo, D. (2002). Actos asertivos y cortesía: imagen del rol en el discurso de académicos argentinos. En Placencia, M.E. y Bravo, D. (eds). Actos de habla y cortesía en español (pp. 141-174). München: Lincolm Europa.
Bravo, D. (2003). Actividades de cortesía, imagen social y contextos socioculturales: una introducción. In La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes. Proceedings of the First Colloquium of EDICE Program (pp. 98-108). University of Stockholm.
Bravo, D. (2004). Tensión entre universalidad y relatividad en las teorías de la cortesía. In Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español (pp. 15-38). Barcelona: Ariel.
Bravo, D. (2005). Categorías, tipologías y aplicaciones. Hacia una redefinición de la “cortesía comunicativa”. En Bravo, D. (ed). Estudios de la (des)cortesía en español. Categorías conceptuales y aplicaciones a corpora orales y escritos (pp. 21-52). Buenos Aires: Editorial Dunken.
Bravo, D. (2009). Pragmática, sociopragmática y pragmática sociocultural del discurso de la cortesía. Una introducción. En Bravo, D., Hernández Flores, N. y Cordisco, A. (Eds.), Aportes pragmáticos, sociopragmáticos y socioculturales a los estudios de la cortesía en español (pp. 31–68). Buenos Aires: Dunken.
Bravo, D. (2016). Aplicaciones de la Pragma?tica Sociocultural. Actividades de imagen y expresiones de subjetividad en una entrevista de la BBC de Londres al presidente de Ecuador, Rafael Correa. En D. Dumitrescu, y D. Bravo, Roles situacionales, interculturalidad y multiculturalidad en encuentros en espan?ol (pp. 111–141). Buenos Aires: Dunken.
Bravo, D. (2017). Cortesía en español: negociación de face e identidad en discursos académicos. Textos en Proceso 3(1), pp. 49-127.
Brown, P. y Levinson, S. (1987). Politeness. Some universals in language usage, Cambridge: Cambridge University Press.
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. Ed. Mac Graw Hill, España.
Cisneros, J. y Díaz, D. (2020). Escenas de violencia y discursos políticos en el Facebook. Centro Sur, 4(3), 1-31.
Culpeper, J. (1996). Towards an anatomy of impoliteness. Journal of Pragmatics, 25, 349-367.
Echavarría, J., Gómez, C., Aristazábal, M. y Vanegas, J. (2010). El método analítico como método natural. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 25(1).
Goffman, E. ([1967]1970). Ritual de la interacción. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.
Gómez, L. y Torres, C. (2010). Twitter. Colombian Journal of Anesthesiology, 38(4), 539 - 540. https://www.revcolanest.com.co/index.php/rca/article/view/809
Gutiérrez, J. (2021). Emojis y cortesía: el caso del WhatsApp. Lengua Y Sociedad, 20(1), 243-259. Recuperado a partir de http://revista.letras.unmsm.edu.pe/index.php/ls/article/view/2211
Searle, J. (1969). Actos de habla. Madrid: Ediciones Cátedra SA.
Kaul, S. (2017). Tipos de descortesía verbal y emociones en contextos de cultura hispanohablante. Pragmatica Sociocultural, 5(1), 119-123. doi:http://dx.doi.org/10.1515/soprag-2017-0001
Kerbrat-Orecchioni, C. (2004). ¿Es universal la cortesía? En Bravo, D. y Briz, A. (eds.). Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español, pp. 39-54. Barcelona: Ariel Lingüística.
Leal, N. (2021). Adquisición pragmática discursiva en L2/LE: marco conceptual y aplicativo para la educación superior. Espiral. Cuadernos del profesorado, 14(29), 8.
Martínez, M. (2002). Lectura y escritura de textos. Perspectivas teóricas y talleres. Cali: Universidad del Valle.
Molina, N., Vergara, A. y Quesada, E. (2019). Descortesía en comentarios de Facebook relativos a noticias electorales de CRHoy.com y La Nación durante el proceso electoral del 2018 en Costa Rica. Pragmalingüística, (27), 233-255. https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/4789
Osses, S., Sánchez, I. e Ibáñez, F. (2006). Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios pedagógicos (Valdivia), 32(1), 119-133.
Pérez, D. y Ficoseco, V. (2021). Violencia y descortesía en redes sociales. Káñina, 45(2), 161-184. https://doi.org/10.15517/rk.v45i2.47888
Retana, D. P. y Ficoseco, V. (2021). Violencia y descortesía en redes sociales. Káñina, 45(2), 161-184.
Zepeda, M., Cardoso, E. y Cortés, J. (2019). El aprendizaje orientado en proyectos para el desarrollo de habilidades blandas en el nivel medio superior del IPN. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.