Transdisciplinary and decolonial general education in a democratic society
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.443Keywords:
General Education, transdisciplinarity, complexity, decoloniality, democratic lifeAbstract
This is a critical conceptual reflection of transdisciplinary general education as a promoter of decoloniality in a democratic society. The importance of plurality and integration of knowledge, experiences, significant life experiences and values ??of those who participate in the educational process, its consequent result in transformative praxis and the empowerment of citizenship in an emancipatory democratic context, is holistically analyzed. Philosophically, this transdisciplinary and decolonial vision promotes an ethical consciousness and complex political action that requires a critical examination of the relationship between teaching and learning and all its complex components. It is a proposal for critical convergence towards the advent of a new way of being, thinking, doing, and feeling for those who participate in this complex process. Three thematic areas are discussed: (1) Transdisciplinary general education and democracy, (2) Pluri-dialogues, decoloniality and democratic life and (3) Decoloniality, democratic praxis and transdisciplinary general education. This work has the purpose of generating transformative praxis in society, where knowledge is democratized, liberating, and emancipating in the context of the conditions in which it is inserted in Latin America and the Caribbean. The conclusion of this work leads to consider that the production of new knowledge, the axiological revaluation of general education from the decolonial transdisciplinarity will point out possible routes for the test of democratic alternatives in attention of the current social complexity.
Downloads
References
Castro-Gómez, S. (2010). Transdisciplinariedad, latinoamericanismo y colonialidad. Coloquio con el profesor Santiago-Castro-Gómez. Historia y MEMORIA, 181-192.
https:/revistas.uptc.co/index.php/historia_memoria/article/view/782
Castro-Gómez, S. (2007). Descolonizar la universidad: La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En Castro-Gómez, S. y Gosfroguel, R. (Eds.) El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, pp. 79-91. Siglo del Hombre Editores. http://www,ram-wan.net/restepo/decolonial/14-castro-descolonizar%20la%20universidad.pdf
Dussel, E. (2013, octubre). El giro descolonizador. Entrevista videograbada. https://www.youtube.com/watch?v=mI9F73wlMQE
Escobar, A. (2005). Más allá del tercer mundo. Universidad de Cauca, Bogotá.
Historiografía (2017, 27th October). En América Latina: desplazamiento del dominio colonial europeo al dominio colonial y neocolonial de los Estados Unidos.
https://hormigacity.blogspot.com/2017/10/paises-que-fueron-colonias-espanolas.html
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser, contribuciones al desarrollo de un concepto, en: Castro-Gómez S. y Grosfoguel, R. (Eds.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. pp. 127-167. Siglo del Hombre Editores.
Mignolo, W. (2003). Historias locales / diseños globales. Akal.
Morin, E. (2018). ¿Qué es transdisciplinariedad? http://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/que-es-transdisciplinariedad.html
Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones Du Rocher. http://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/que-es-transdisciplinariedad.html
Quijano, A. (2000a). “Colonialidad del poder y clasificación social”, Journal of World-System Research, 11 (2), Riverside.
Quijano, A. (2000b). “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”, en E. Lander (Comp.) La colonialidad del saber. CLACSO.
Quijano, A. (2001). “Colonialidad del poder, globalización y democracia”, en AAVV Tendencias básicas de nuestra época. Instituto Pedro Gual.
Quijano, A. (1991, 1992). “Colonialidad y modernidad/racionalidad”, en Perú Indígena. 13 (29).
Quijano, A. y Wallerstein, I. (1992). “La americanidad como concepto, o América en el moderno sistema mundial”, Revista Internacional de Ciencias Sociales, 134, Paris.
Quintero, P. (2010). Notas sobre la Teoría de la colonialidad del poder y la estructuración de la Sociedad en América Latina. Papeles de Trabajo. No. 19-
Junio 2010- ISSN 1852-4508. Centro de Estudios Interdisciplinarios y Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural. https://core.acuk/download/pdf/62638027-pdf
Oriana, O., Millán, K. y Rincón, O. (2015). El asunto decolonial: Conceptos y debates. Perspectivas. Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura. Año 3, Núm.5, pp. 75-95.
Rojas Tudela, F. (2017). Colonialidad, laRazón (Edición Impresa). http://www.la-razon.com/opinion/columnistas/Colonialidad _0_2688331182.html
Significados.com. “Colonia”. https://www.significados.com/colonia/
Vélez Cardona, W. (2014). Hacia una docencia transdisciplinaria en unos estudios Generales Latinoamericanos y Caribeños. Ponencia presentada en el Tercer Seminario Internacional sobre Estudios Generales auspiciada por INTEC y RIDEG, Santo Domingo, República Dominicana, 24 y 25 de julio de 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.