Transdisciplinarity in Liberal Arts for the praxis of democracy

Authors

  • María Elena Córdoba Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.440

Keywords:

Liberal Arts, transdisciplinarity, democracy

Abstract

This essay aims to focus on how educational models, influenced by the fragmentation of knowledge, have been turning education into a design that takes us away from being able to understand today's complex problems. In addition, it can be observed that they are more oriented to respond to the needs of the market, in such a way that fundamental aspects have been neglected in the formation of the human being, and those that favor the promotion and maintenance of democracy. This document offers a look at some perceived shortcomings and how a Transdisciplinary Liberal Arts design can transform education and be a bridge to the praxis of democracy. Education is the closest way to strengthen democratic practice, in it, the development of people with the ability to debate, for the improvement of the same system, is gestated. Above all to strengthen it and make it a stronger core over time, conditioning itself to future needs for its maintenance. For this, it is necessary to understand the deficiencies and guide efforts to recover the role of education for the benefit of the common good and therefore democracy. By breaking down the topic "Transdisciplinarity in Liberal Arts for the Praxis of Democracy" the following subtopics are focused: What is education ?, Convergence between democracy and education, Education as a commodity and The role of Liberal Arts in the strengthening democracy, to try to answer the question: How can General Studies, based on a transdisciplinary approach, favor the praxis of democracy?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Elena Córdoba, Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC)

Docente Investigadora en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo. Tiene estudios en Psicología, Maestría en Educación Social y Animación Sociocultural y en Arteterapia Integrativa, Doctorado en Educación. Su línea principal de Investigación está centrada en Ciencias Sociales, Estudios Generales y Transdisciplinariedad.

References

Artidiello, M. Córdoba, M. y Arboleda, L. (2017) Características de la docencia transdisciplinaria: desarrollo de instrumentos para evaluarla. Ciencia y Sociedad, Vol. 42, No. 2.

Bejar, L., Pérez, G. y Turpo-Gebera, O. (2020). Humanismo: Un paradigma transversal en Estudios Generales y profesionales universitarios. En O. Turpo-Gebera; A. Hurtado-Mazeyra; P. Mango (Ed.) Los Estudios Generales En Las Universidades Latinoamericanas: Modelos, Teorías y Tendencias. (pp. 17-26). Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa.

Córdoba, M. (2020). El constructivismo sociocultural lingüístico como teoría pedagógica de soporte para los Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, Vol. 8 (1), Enero-Junio 2020.

Córdoba, M. y Baraona, M. (2021). Nuevo Humanismo, Estudios Generales y Pedagogía de la Resistencia. Revista Nuevo Humanismo, Vol. 9 (1), enero-junio, 2021, 35-63

Gu?echa?, J. (2018). Reseña: Vega Cantor, Rena?n. La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. La Habana, Ocean Sur, 2015, 546 págs. Literatura: teoría, historia, crítica 20·2 (2018) · pp. 353-361 ISSN 0123-5931 (impreso) · 2256-5450 (en línea). Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Lagomarsino, M., Pavie?, A., Ve?liz, A. y Nass, J. (2019). Educación y Democracia. Una alianza necesaria para la sociedad abierta y contra la demagogia, conducida por la Fake News. Utopi?a y praxis latinoamericana. Año: 24, n° Extra-4, Pp. 137-146.

Miranda, R. (2017). La democracia: cuatro elementos para un concepto. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas / issn en línea 1851–9490 / Vol. 19.

Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Paidós.

Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad, Manifiesto. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, A.C. Disponible en: https://basarabnicolescu.fr/BOOKS/Manifeste_Espagnol_Mexique.pdf

Novoa, A., Pirela, J. e Inciarte, A. (2019). Educación en y para la democracia. Utopía Y Praxis Latinoamericana. Año: 24, N° Extra-3, Pp. 60-74.

Rodríguez, H. (2021). El futuro es un derecho. Acento. Psicología y Pandemia, 21-06-2021 https://acento.com.do/opinion/el-futuro-es-un-derecho-8956720.html

Rodríguez, J. (2011). El papel de los estudios generales en los estudios universitarios contemporáneos. Estudios 97, vol. IX, verano 2011. Universidad de Puerto Rico.

Susnik, M. (2014). Educación y Democracia. Prudentia Iuris, N° 78, págs. 73-87. Pontificia Universidad Católica Argentina.

Tu?nnermann C. (2011). La educación superior frente a los desafíos contemporáneos. Universidad Centroamericana. Managua.

Vélez, W. y Sánchez, C. (2020). La integración epistémica y metodológica en los estudios generales. En O. Turpo-Gebera; A. Hurtado-Mazeyra; P. Mango (Ed.) Los Estudios Generales En Las Universidades Latinoamericanas: Modelos, Teorías y Tendencias. (pp. 17-26). Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa.

Verdeja, M. (2019). Concepto de educación en Paulo Freire y virtudes inherentes a la práctica docente: orientaciones para una escuela intercultural. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales, (42). http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1469

Published

2022-01-19

How to Cite

Córdoba, M. E. (2022). Transdisciplinarity in Liberal Arts for the praxis of democracy. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(37), 8–18. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.440