Meaningful Urban Design Learning through the PBL (Problem based learning)

Authors

  • Audelín Henríquez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra
  • Michelle Valdez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.428

Keywords:

Meaningful learning, Problem-based learning, Urban design

Abstract

This articles objective is to present the effectiveness of problem-based learning methodology (PBL) in subjects related to urban design as a way to achieve a comprehensive teaching-learning process. PBL is a student-centered method that emphasizes learning by doing. This approach introduces real-world problems into the educational program. The design and execution of urban projects using the PBL methodology has been addressed since 2018 at the urban design studios of the School of Architecture and Design at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Students have addressed real problems of our cities and proposed different projects. The execution of these projects involves actors from real life and allows them to see the profession’s practice reality. The evaluations carried out during these periods show an increase in both the subject's and general competencies, and a meaningful and motivating learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Audelín Henríquez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Maestría en Desarrollo Urbano por la Universidad Católica de Chile. Profesora a medio tiempo Escuela de Arquitectura y Diseño de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Michelle Valdez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Maestría en Desarrollo Urbano por la Universidad Católica de Chile. Profesora por asignatura en la Escuela de Arquitectura y Diseño de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

References

Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871

Bernabeu, M. D. (2009). Estudio sobre innovación educativa en universidades catalanas mediante el aprendizaje basado en problemas y en proyectos (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2009/hdl_10803_5062/dbt1de1.pdf

Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en Educación Superior. Narcea, S.A. Ediciones.

Escuela de Arquitectura CSTI-CSTA. (2017). Rediseño Plan de Estudio Arquitectura. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Groat, L. y Wang, D. (2013). Architectural Research Methods. John Wiley & Sons, Inc.

Lydon, M. (2013). Urbanismo táctico 3: casos latinoamericanos. https://issuu.com/streetplanscollaborative/docs/ut_vol3_2013_0528_17

Medina, O. (2018). Estrategias de proyectos que fomentan la conciencia medioambiental y el bien común: Intervenciones de la arquitectura en el paisaje. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(30), 37-54.

Morales Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91--108. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371

Organización Panamericana de la Salud; Organización Mundial De La Salud. (2017). Plan Estratégico Nacional para la Seguridad Vial de la República Dominicana 2017-2020. Ministerio de Obras Públicas y Comunicaciones.

Saleta, A. (2018). Trabajos de urbanismo táctico en la primera Semana de la Movilidad en Santo Domingo. [Fotografías].

Published

2021-07-14

How to Cite

Henríquez, A., & Valdez, M. (2021). Meaningful Urban Design Learning through the PBL (Problem based learning). Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 88–103. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.428