Meaningful Urban Design Learning through the PBL (Problem based learning)
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.428Keywords:
Meaningful learning, Problem-based learning, Urban designAbstract
This articles objective is to present the effectiveness of problem-based learning methodology (PBL) in subjects related to urban design as a way to achieve a comprehensive teaching-learning process. PBL is a student-centered method that emphasizes learning by doing. This approach introduces real-world problems into the educational program. The design and execution of urban projects using the PBL methodology has been addressed since 2018 at the urban design studios of the School of Architecture and Design at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Students have addressed real problems of our cities and proposed different projects. The execution of these projects involves actors from real life and allows them to see the profession’s practice reality. The evaluations carried out during these periods show an increase in both the subject's and general competencies, and a meaningful and motivating learning.
Downloads
References
Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Bernabeu, M. D. (2009). Estudio sobre innovación educativa en universidades catalanas mediante el aprendizaje basado en problemas y en proyectos (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2009/hdl_10803_5062/dbt1de1.pdf
Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en Educación Superior. Narcea, S.A. Ediciones.
Escuela de Arquitectura CSTI-CSTA. (2017). Rediseño Plan de Estudio Arquitectura. Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.
Groat, L. y Wang, D. (2013). Architectural Research Methods. John Wiley & Sons, Inc.
Lydon, M. (2013). Urbanismo táctico 3: casos latinoamericanos. https://issuu.com/streetplanscollaborative/docs/ut_vol3_2013_0528_17
Medina, O. (2018). Estrategias de proyectos que fomentan la conciencia medioambiental y el bien común: Intervenciones de la arquitectura en el paisaje. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(30), 37-54.
Morales Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91--108. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371
Organización Panamericana de la Salud; Organización Mundial De La Salud. (2017). Plan Estratégico Nacional para la Seguridad Vial de la República Dominicana 2017-2020. Ministerio de Obras Públicas y Comunicaciones.
Saleta, A. (2018). Trabajos de urbanismo táctico en la primera Semana de la Movilidad en Santo Domingo. [Fotografías].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.