Implementation of reading comprehension strategies in engineer students
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v18i36.427Keywords:
reading comprehension, reading and writing strategies, teaching in engineeringAbstract
From their first training experiences, first at the basic level and then at the intermediate level, students face the challenge of reading and writing, but it is in their university life where they are challenged to learn to understand the texts of the disciplines they study and the teacher, in turn, assumes the commitment to guide them to the proper interpretation. This study aims to present the experience of applying strategies to strengthen the reading comprehension of Topography II students as part of an implemented action-research process. To carry out the research, a group of 29 students who took the course in semester 2-2017-2018 of the Civil Engineering career was selected. The methodology was divided into three application stages. The first stage aimed to determine which strategies were best adapted to the topics to be discussed; the second had the purpose of carrying out an evaluation of the impact of the strategies on the understanding of concepts on the students' grades, through the application of different reading strategies; a third application of a questionnaire to assess the strategies used by the students. In the first stage, the topics were adapted to various comprehension strategies. The second stage was divided into two parts, in the first very positive results were obtained in the students' grades, which gave way to the application of other strategies. As expected, after the results in the first part, the results of the second were consistent, confirming that the use of this type of strategy is favorable. Finally, in the third stage, the students expressed feeling more confident about the content addressed, since they had a clearer idea of ??their objective.
Downloads
References
Abanto Atauje, R. (2019). Comprensión lectora y redacción académica en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Industrial y de Sistemas en una universidad pública. Lengua y Sociedad 18(1), 9-29.
Almandoz, P. N., Garcén, M. I., Ferreri, E., Barochiner, E., Delmas, A. M. y Chan, D. (2019). Niveles de comprensión lectora de textos científicos en estudiantes de ingeniería. RAES, 11(19), 78-95.
Anderson, G. L., y Herr, K. (2007). El docente-investigador: Investigación - Acción como una forma válida de generación de conocimientos. Noveduc, 1-22.
Barbagelata, R., Parolo, M. E., Zajonkovsky, I. y Baschini, M. (2009). Favorecer la comprensión en cursos iniciales de Química: una apuesta a la lectura y escritura. En P. Carlino, Lectura y escritura, un asunto de todos/as (263-270). Neuquén: Universidad Nacional del Comahue.
Barranco, A. (2012). Estrategias de lectura y escritura en Ingeniería Civil. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 9(17), 9-15.
Belladonna, S., Rodríguez, S. y Lagos, N. (2009). Letras y números: ¿una convivencia posible? En P. Carlino, y S. Martínez, La lectura y la escritura: un asunto de todos/as (199-207). Neuquén: Editorial de la Universidad Nacional del Comahue.
Brea Sención, L. M. (2018). Micro ensayo como estrategia de escritura para la construcción del aprendizaje de contenidos teóricos y el enriquecimiento del lenguaje propio de la carrera de Arquitectura. Cuaderno de Pedagogía Universitaria 16(31), 58-70.
Cartolari, M. y Carlino, P. (2011). Leer y tomar apuntes para aprender en la formación docente: un estudio exploratorio. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 67-86.
Cassany, D. y Morales, O. A. (2009). Leer y escribir en la universidad: los géneros científicos. En D. Cassany, Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura (109-128). Paidós.
Chiacchiarini, P., Carp, D. y Giaveno, A. (2009). Cambios positivos en las prácticas de enseñanza universitaria de la Química. En P. Carlino, y S. Martínez, Lectura y escritura, un asunto de todos/as. (págs. 225-234). Neuquén: Universidad Nacional del Comahue.
Díaz Parra, L. y Cárdenas Gómez, L. (2016). Enseñanza de estrategias para mejorar la comprensión lectora de estudiantes de primer año de Ingeniería Civil Mecánica (UACh)., (págs. 1-8).
Duque Aranguren, C. (2013). Aplicación de estrategias de comprensión lectora de textos matemáticos en inglés. Universidad de la Sabana.
Faz, G. B., Badía, M. C. y López, N. A. (2016). Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación. Universidad Autónoma de Tamaulipas.
FLACSO (2015). Estrategia para incrementar y fortalecer la capacidad lectora. Ciudad de México: Subsecretaría de Educación Media Superior.
Gutiérrez, S. T., Ortiz, J. F. y Rodríguez, A. L. (2013). La competencia de comprensión lectora en estudiantes de nivel medio superior. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 4 (7) 55-60.
Herreras, E. B. (2004). La docencia a través de la investigación–acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35 (1), 1-9.
Leonard, M. (2021). El mapa conceptual como estrategia para potenciar el aprendizaje de la Historia. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 95-106.
Liz, R. A. (2016). Implementación de estrategias de lectura para la asignatura Gestión Financiera. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(25), 38-45.
Llauce Vigo, C. R. (2015). Programa “Mejorando mi comprensión lectora” en estudiantes de I ciclo de la facultad de Ingeniería de una universidad particular de Lima Metropolitana. Universidad César Vallejo.
Marín, M. y Hall, B. (2003). Los puntos críticos de incomprensión de la lectura. Lectura y Vida, 24(1), 22+.
Neira, A. (2015). Lectura en la educación superior: uso de estrategias en la comprensión de textos especializados y no especializados en estudiantes de primer año. Concepción: Universidad de Concepción.
Nunura Maqui, T. L. (2018). Estrategias de jerarquización de la información en los niveles de comprensión lectora en estudiantes de Ingeniería Industrial, Trujillo - 2017. Universidad César Vallejo.
Padilla, C., Douglas, S. y López, E. (2014). Yo expongo. Comunicarte.
Reinozo, M. y Benavides, S. (2011). La lectura: Herramientas para la alfabetización académica de los estudiantes de ingeniería. Educere, 15 (51), 369-378.
Reynoso, E. M. (2009). Relación entre las estrategias de aprendizaje y la comprensión lectora en alumnos ingresantes de la Facultad de Educación de la UNMSM. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Sánchez, M. L. (2008). Comprensión Lectora. Secretaría De Educación Del Gobierno Del Estado.
Sandoval, A. y Franchi, L. (2007). Meta comprensión en estudiantesde Ingeniería. Omnia, 98-119. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal.
Sanz de Acedo Lizarraga, M. L. (2016). Competencias cognitivas en Educación Superior. Narcea Ediciones.
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Graó.
Stead, D. R. (2005). Una revisión de la propuesta de "miniescrituras". Aprendizaje activo en educación superior, 6(2), 118-131.
Torres, A. y Villate, E. (2000). Topografía. Escuela Colombiana de ingeniería.
Velázquez, D. E. (2019). Comprensión Lectora de los estudiantes del primer curso, Carrera Ingeniería Agropecuaria de la UNP. Ciencia Latina, 3(1), 287-302.
Vidal-Moscoso, D. y Manriquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior Vol. XLV (1) (177), 95-118.
Zerpa, C. E. (2002). Aprendizaje cooperativo en estrategias de comprensión de la lectura: Experiencia en un curso introductorio de Ingeniería. SCIELO: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=s0798-97922002000200002yscript=sci_arttext
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.