The pandemic and its impact in higher education. The use of technology by students of the Communication and Marketing Faculty from the UAGro

Authors

  • Katia Aleyda Manrique Maldonado Universidad Autónoma de Guerrero, México
  • Gabriela Arcos Mastache Universidad Autónoma de Guerrero, México
  • Socorro Cabrera Ríos Universidad Autónoma de Guerrero, México
  • Martha Adela Bonilla Gómez Universidad Autónoma de Guerrero, México

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.408

Keywords:

Pandemic, covid-19, higher education, students, online students

Abstract

In México the impact caused by Coronavirus in the educational area has made it necessary to change teaching methods in all educational levels. The closing of public and private schools and the lockdown of people has caused the increase in use of diverse digital platforms and tools which are necessary in order to finish the school year. This article is developed facing the reality experienced by our country. It poses the following objectives: To evaluate the impact on the learning process due to the pandemic caused by COVID-19 in students of the Faculty of Communication and Marketing of the Autonomous University of Guerrero (UAGro); To identify which technologies were used by the students during the period in which the Academic Continuity Plan "UAGro Online" was implemented. To describe how the students, evaluate the learning acquired through the technologies used and identify the barriers that they faced with the new modality of online academic work. The study performed was a quantitative research. The  survey technic was applied  in order to have a wider vision about the impact of this new study modality  in the students. Finally, it was identified that the access to technologies was the main barrier in order to achieve a successful learning process. The research findings will allow the identification of what improvements need to be implemented in an educational modality that will be present in an intermittent way in this "new normality".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Aleyda Manrique Maldonado, Universidad Autónoma de Guerrero, México

Dra. en Comunicación Social por la Universidad de la Habana, Cuba; Master en Comunicación Social mención Comunicación Organizacional por la misma universidad. Licenciada en Ciencias de la Comunicación, por la Universidad Autónoma de Guerrero.

Gabriela Arcos Mastache, Universidad Autónoma de Guerrero, México

Profesora  investigadora  de  Tiempo  Completo  de  la  Universidad  Autónoma  de  Guerrero,  México, Doctorante en Administración por la Universidad Lexpro, México, Maestra en Administración por el Colegio Mayor San Carlos, México;  Licenciada en Contaduría pública por la Universidad Tecnológica de México.

Socorro Cabrera Ríos, Universidad Autónoma de Guerrero, México

Profesora investigadora de  Tiempo  Completo  de  la  Universidad  Autónoma  de  Guerrero,  México. Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Guerrero, Maestra en Mercadotecnia por el Instituto de Estudios Universitarios, México; Licenciada en Ciencias de la Comunicación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Campus Querétaro, México.

Martha Adela Bonilla Gómez, Universidad Autónoma de Guerrero, México

Profesora  investigadora  de  Tiempo  Completo  de  la  Universidad  Autónoma  de  Guerrero,  México,  Maestra en Mercadotecnia por el Instituto de Estudios Universitarios, México;  Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la  Universidad  Autónoma  de  Guerrero,  México.

References

Barrón, M (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones en Educación y pandemia. Una visión académica, México: UNAM. Consultado el 23 de septiembre de 2020. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia>

Concheiro, L. (2020). Respuestas de las Instituciones Públicas de Educación Superior en México para enfrentar la crisis del COVID-19, Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/200417115709VF_ACCIONES_SES_COVID_19_ANUIES.pdf

Coordinación General de Educación Virtual (2020). Misión. Recuperado de: “http://virtual.uagro.mx/conocenos.php

Gobierno de México (2020). Secretaría de Salud Federal, Informe Técnico Diario COVID-19, 6 de octubre de 2020 Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/583018/Comunicado_Tecnico_Diario_COVID-19_2020.10.06.pdf

Gutiérrez, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: pandemia y educación en Revista Praxis Vol. 16 Núm. 1 de fecha May 18, 2020 (2020) Recuperado de: http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/3040/2678

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación, México: McGraw-Hill Interamericana. Recuperado de: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

IESALC (2020). ¿Cómo prepararse para la reapertura? estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org/2020/06/18/como-prepararse-para-la-reapertura-estas-son-las-recomendaciones-del-iesalc-para-planificar-la-transicion-hacia-la-nueva-normalidad/

INEGI (2020). COMUNICADO DE PRENSA NÚM. 103/20 17 DE FEBRERO DE 2020 PÁGINA ½ Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/OtrTemEcon/ENDUTIH_2019.pdf

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado de: http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf

Organización Mundial de la Salud (2020). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). Recuperado de: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses

Rodríguez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (34), 217-233. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/368/36812036015.pdf

Román-Mendoza, E. (2000). El desarrollo de cursos a distancia en la World Wide Web mediante plataformas virtuales: "WebCT" en el mundo universitario norteamericano. George Mason University. https://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/02_01.pdf

Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V. y Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM, Recuperado de: https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a12.pdf

Plan de Continuidad Académica (2020). Plan de Continuidad Académica Objetivo. Recuperado de: http://virtual.uagro.mx/plancontinuidad/documentos/PLAN_DE_CONTINUIDAD_ACADE%cc%81MICA.pdf

Ruiz, A. (2008). La muestra: algunos elementos para su confección. En REIRE Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l’Educació Núm 1, novembre 2008 pag. 75-88 Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/reire/article/viewFile/121055/166930

SurveyMonkey (2020). Calculadora del tamaño de muestra. Recuperado de:

https://es.surveymonkey.com/mp/sample-size-calculator/?ut_source=help_center

UAGro Virtual (2020). Misión. Recuperado de: http://virtual.uagro.mx/conocenos.php

UNESCO (2020a). Las TIC en la educación. Recuperado de: https://es.unesco.org/themes/tic-educacion

UNESCO (2020 b).1.370 millones de estudiantes ya están en casa con el cierre de las escuelas de COVID-19, los ministros amplían los enfoques multimedia para asegurar la continuidad del aprendizaje. Recuperado de: https://es.unesco.org/news/1370-millones-estudiantes-ya-estan-casa-cierre-escuelas-covid-19-ministros-amplian-enfoques

Published

2021-01-20

How to Cite

Manrique Maldonado, K. A. ., Arcos Mastache, G., Cabrera Ríos, S., & Bonilla Gómez, M. A. . (2021). The pandemic and its impact in higher education. The use of technology by students of the Communication and Marketing Faculty from the UAGro. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 6–17. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.408