Interpretive analysis of the accreditation process based on the design of academic and management management recommendations at the Faculty of Administration of the National University of Colombia, Manizales headquarters
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.382Keywords:
Evaluation culture, accreditation, continuous improvement, management, academic managementAbstract
This paper presents the analysis of the accreditation reports of the Faculty of Administration of the National University of Colombia, Manizales, according to its evaluation models and the process of institutional evaluation developed by the curricular programs that make it up. In addition, it presents the strategies that enable the articulation between managerial and academic management within the framework of continuous improvement. The self-assessment process, understood as a permanent exercise in reflection and action, is part of the guidelines laid down by the National Accreditation Council of Colombia (CNA): A guide to institutional improvement, which aims to provide an overview of the current status of curriculum programmes with respect to quality criteria. This ensured the rigorous collection of data for a diagnosis of management processes and academic administration; from there the data were made available and analysed in a comprehensive and operational manner with reference to the objective and strategic contribution to the self-assessment process, enabling conclusions to be drawn and recommendations to be proposed that seek to consolidate a culture of self-assessment and improve administrative academic processes. It was based on an exploratory descriptive study of the factors raised by the CNA’s guide: institutional mission, academic processes, and, organization and management, which give an account of the state of the curriculum, establishing a relationship with the management and academic management processes proposed by the Ministry of National Education of Colombia. From this point of view, academic and management recommendations are proposed within the framework of the self-assessment process.
Downloads
References
Bolseguí, M., y Fuguet Smith, A. (2006). Cultura de evaluación: Una aproximación conceptual. Investigación y Postgrado, 21(1), 77-98.
Casallas, P., y Gaona, J. (2013). La cultura organizacional, factor crítico de éxito en procesos de gestión de la calidad y de acreditación institucional. SIGNOS-Investigación en sistemas de gestión, 5(1), 15-30.
Camisón, C., Cruz, S., y González, T. (2006). Gestión de la calidad, conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid: Pearson Prentice Hall.
Congreso de Colombia. (28 de diciembre de 1992). Servicio público de la Educación Superior. [Ley 30 de 1992] Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86437_Archivo_pdf.pdf
Consejo Nacional de Acreditación (CNA, 2013). Lineamientos Para La Acreditación De Programas De Pregrado.
Ehlers, U. D. (2010). Moving from control to culture in Higher Education Quality. Changing Cultures in Higher Education (pp. 385-401). Springer, Berlin, Heidelberg.
Ferrer, A. (2008). Evaluación y cambio de los sistemas educativos: la interacción que falta. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação,16(59), 275-296. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362008000200007
Gimeno Sacristán, J. (1998). El curriculum. Una reflexión sobre la práctica. Madrid. Editorial Morata. Págs. 373-403.
González Consuegra, R. V. (1997). Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Avances en Enfermería, 15(1-2), 23-27.
González, L. E. (2005). El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/12.pdf
Guerrero, O. (1980). La Administración Pública del Estado Capitalista. México: Ediciones INAP
Johnson, G., y Scholes, K. (1997) Dirección estratégica. Análisis de las estrategias de las organizaciones. 3ª ed. Madrid: Prentice Hall.
Lopera, C. (2004). Antinomias, dilemas y falsas premisas que condicionan la gestión universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 9, núm. 22, pp. 617-635. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México
Londoño, J., y Ramírez, D. (2012). Cultura de la autoevaluación: cimiento para la acreditación de programas académicos en modalidad virtual. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (36), 1-6.
Masland, A. T. (1985). Organizational culture in the study of higher education. The Review of Higher Education, 8(2), 157-168.
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2013). Estado del arte del sistema nacional de acreditación e identificación de rutas y tópicos de investigación y profundización para el mejoramiento de las condiciones de calidad. Bogotá: SECAB – Publicaciones.
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2010). Lineamientos generales para la autoevaluación en el marco del artículo 6, numeral 6.3 del decreto 1295 de 2010. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/article-298334.html
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2008). Guía para el mejoramiento institucional – de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Guía No. 34.
Mintzberg, H., Quinn, J. B., y Voyer, J. (1997). El proceso estratégico: conceptos, contextos y casos. Pearson Educación.
Montoya Restrepo, I. A. (2009). La formación de la estrategia en Mintzberg y las posibilidades de su aportación para el futuro. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 17(2), 23-44.
Orozco, L., y Cardoso, R. (2003). La evaluación como estrategia de autorregulación y cambio institucional. Perfiles educativos, 25(102), 73-82.
Pabón, N. (2001). La acreditación en Colombia: balance de cinco años. Revista de la Educación Superior en Línea. (119)
Presidencia de la República de Colombia (25 de julio de 2019) Artículo 1. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. [Decreto 1330 de 2019] Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Presidencia de la República de Colombia (31 de diciembre de 1994) Por el cual se reglamentan los artículos 53 y 54 de la Ley 30 de 1992. [Decreto 2904 de 1994] Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1500345
Rangel, H. (2010). Hacia una evaluación generadora: Más allá de la evaluación técnico-burocrática de las universidades en México. Revista Iberoamericana de Educación, 54(1), 6.
Reyes, C. I. (2006). La nueva cultura de la evaluación en educación superior. En IV Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación, Barcelona (Vol. 30).
Silva, J., Bernal, E., y Hernández, C. (2014). Modelo de aseguramiento interno de la calidad para las instituciones de educación superior en el marco del mejoramiento continuo de la calidad de la educación superior en Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_Modelo_aseguramiento.pdf
Universidad Nacional de Colombia sede Manizales (2015). Informe de autoevaluación para renovación de acreditación del programa de Administración de Sistemas Informáticos. Facultad de Administración.
Universidad Nacional de Colombia. (2014). Normalización del proceso de autoevaluación y seguimiento de la calidad de los programas curriculares de la Universidad Nacional de Colombia. [Acuerdo 151 de 2014 del Consejo Superior Universitario]. Recuperado de http://www.legal.unal.edu.co/rlunal/home/doc.jsp?d_i=66353
Universidad Nacional de Colombia sede Manizales (2014). Informe de autoevaluación para renovación de acreditación del programa de Administración de Empresas. Facultad de Administración.
Universidad Nacional de Colombia sede Manizales (2014). Informe de autoevaluación para renovación de acreditación del programa de Gestión Cultural y Comunicativa. Facultad de Administración.
Universidad Nacional de Colombia (2012). Guía para consolidar el Proyecto Educativo de Programa - PEP. Vicerrectoría Académica. Dirección Nacional de Programas de Pregrado.
Universidad Nacional de Colombia (2010). Guía de autoevaluación y seguimiento de la calidad programas de pregrado. Vicerrectoría Académica. Dirección Nacional de Programas de Pregrado. Primera Edición.
Valenzuela, J., Ramírez, M., y Alfaro, J. (2011). Cultura de evaluación en instituciones educativas: Comprensión de indicadores, competencias y valores subyacentes. Perfiles educativos, 33(131), 42-63. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000100004&lng=es&tlng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.