Teacher training by competences in the current Venezuelan context. An approach from the voice the college professors

Authors

  • Josefina Balbo Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.374

Keywords:

teacher training, competence approach, college education, economic and social crisis

Abstract

This article shows part of the results of an investigation whose purpose was to explore the perspective of university professors on teacher training by competencies in Venezuela. The objective of this study is to reflect on the meeting points of the voices of university professors about on going training in skills in the current Venezuelan context. Methodologically, the study relied on qualitative research, was framed in the interpretive paradigm, under the guidance of phenomenology as a method; In correspondence with this, the in-depth interview was selected as a technique for data collection and the informants were six teachers from three Venezuelan public universities. The findings indicate the need for teacher training based on reflective teaching and knowledge integration and assumed as a systematic, continuous and permanent process aimed at the development of skills that allow us to face the complexity of the educational act in the Venezuelan context, marked by the crisis in economic and social aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josefina Balbo, Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela

Doctora en Pedagogía, Universidad de Los Andes – Venezuela. Docente e Investigadora, Categoría Titular, Dedicación Exclusiva, adscrita al Departamento de Estudios Sociales de la Universidad Nacional Experimental del Táchira – Venezuela. Coordinadora del Programa de Investigación Socio Humanístico (PISH-UNET).

References

Albornoz, O. (2012). Las múltiples funciones de la universidad: crear, transferir y compartir conocimiento. San Cristóbal: Fondo Editorial Simón Rodríguez. Lotería del Táchira.

Ávalos, B. (2007). Formación docente continua y factores asociados a la política educativa en América Latina y el Caribe. BID.

Bacarat, M. y Graziano, N. (2002). ¿Sabemos de qué hablamos cuando usamos el término competencia? Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Barreto, J. (2017, noviembre 5). La educación universitaria en Venezuela. Una crisis anunciada. [Entrevista a V. Márquez y B. Sharifker]. El Nacional, C-4.

Beneitone, P. (2009). El proyecto Tuning América Latina. Ponencia presentada en el Seminario Taller Centroamericano sobre desarrollo curricular basado en competencias y evaluación de calidad de la educación superior, Argentina.

Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación- acción: reflexión crítica sobre la práctica educativa. Argentina: HomoSapiens.

Cortázar, J. (2012). La universidad venezolana a comienzos del siglo XXI. Conflictos, dilemas y retos. La universidad debate. Venezuela: Fondo Editorial Simón Rodríguez.

Díaz, V. (2006). Construcción de saber pedagógico. San Cristóbal: Litoformas

García Llamas, J. (1999). Formación del profesorado. Necesidades y demandas. Madrid: La Muralla.

Gimeno, J. (2007). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Editorial Morata.

Hilarraza, J. (2012). Investigación pedagógica. Un aporte a la gestión de la formación docente desde un punto de vista socio cultural. Revista Didáctica y Educación de Venezuela, 3(1), 11-17.

Latorre, A., Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.

Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Ley de Universidades. (1970). (1970, Septiembre 8). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 1429 (Extraordinario), septiembre 15, 1970.

Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Martínez, P. (2017). Los problemas que devoran a las universidades venezolanas. . [Entrevista a A. Belmont]. El Nacional, C-4.En: https://runrun.es/investigacion/295473/los-problemas-que-devoran-a-las-universidades-venezolanas/

Martínez, M. (2012). Nuevos fundamentos en la investigación científica. México: Trillas.

Morín, E. (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Nueva Visión. Narcea.

Perrenoud, P. (1999). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Grao.

Pimienta, J. (2012). Las competencias de la docencia universitaria. México: Pearson.

Ruíz, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. España: Universidad de Deusto.

Sandín, M. (2013). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: Ediciones Ecoe.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Colombia: Ecoe.

Ugueto, M. y Cardozo, N. (2014). La gestión de recursos humanos por competencias. San Cristóbal: FEUNET.

Zabalza, M. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Segunda edición. Madrid, España: Ediciones Narcea S.A.

Published

2020-01-17

How to Cite

Balbo, J. (2020). Teacher training by competences in the current Venezuelan context. An approach from the voice the college professors. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(33), 57–70. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.374