Teaching to litigate in Law: a practical experience at the University of Pinar del Río
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.370Keywords:
skills, role playing, litigation, methodsAbstract
This article shows the characteristics and results of a role-play conducted in the area of undergraduate studies in Cuba. The objective is to implement role-playing as an ideal strategy for the training of professional skills in the law students of the University of Pinar del Río. To achieve this goal, the students participated in the representation of the Moncada Trial. Methodological, qualitatively cutting design uses the phenomenological method as part of a school ethnography study, which is complemented by the action-participating research methodology. Data collection has been conducted through document analysis, participating observation, surveys and group interviews, with the participation of 22 students, 6 judges and 8 teachers from the law degree. The theoretical contribution lies in the proposal of a system of litigating skills and the practical contribution is the implementation of the legal role-playing, highlighting the representation of the Moncada Trial as initial experience. The results indicate that the proposal to simulate oral trials as a problemic method has significantly contributed to the development of litigating skills in Cuban higher education.
Downloads
References
Abascal, M. (2004). La teoría de la oralidad. Andalucía, España: Universidad de Málaga.
Álvarez, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Tercera edición. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, XXXVII, nº 2: 267-279.
Atienza, M. (2004). Las razones del Derecho. Teorías de la Argumentación Jurídica. Segunda Edición. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Atienza, M. (2008). Constitución y argumentación. La ciencia del Derecho Procesal Constitucional. México: UNAM, IMDPC, Marcial Pons.
Baytelman, A. y Duce, M. (2004). Litigación penal y juicio oral. Chile: Editorial del Fondo de Justicia y Sociedad.
Blanco, R., Rojas, H., A. Moreno, H. y Decap, M. (2005). Litigación estratégica en el nuevo proceso penal, 1ra Edición. Chile: Editorial LexisNexis.
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en Educación Superior. Desarrollo curricular y Evaluación. Volumen II. McGraw-Hill, Interamericana de España, S. A. U.
Coscia, O. (2007). Litigación y justicia participativa. Cuadernos de Derecho Penal. Extraído el 25 de septiembre de 2012 desde: https://pensamientopenal.com.ar/15062007/coscia.pdf
Definición y qué es Alegato (2019). Definición y qué es. Disponible en: https://definicionyque.es/alegato/ Recuperado el 24.8.2019.
Espaliú, C. (2017). La aplicación del juego de roles a la enseñanza del derecho de la Unión Europea. Revista de Educación y Derecho Número 15DOIhttp://dx.doi.org/10.1344/REYD2017.15.20947
Gaete-Quezada, R. A. (2011). El juego de roles como estrategia
de evaluación de aprendizajes universitarios. Disponible en: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1923/2512
Guzmán, L. E. (2012). El Fiscal ante el juicio oral. Legalidad Socialista, No. 34/2012. Fiscalía General de la República de Cuba.
Horruitiner, P. (2007). La Universidad cubana: el modelo de formación. Capítulo II. El proceso de formación. Sus características. Pedagogía Universitaria, Vol. XII, No. 4.
Instrucción No. 7/99. Normas generales para el trabajo de control de los procesos penales. Fiscalía General de la República (Cuba).
Leyva, J. (2001). Juicio sin garantías y carnicería humana. Disponible en: https://www.bohemia.cu.
Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Martí, J.J. (1883). La América. NewYork, Tomo 8.
Morales, E. (2012). Litigación oral en el nuevo proceso penal y laboral. Revista de Actualidad Jurídica La Tribuna del Abogado.
Moreso, J. J. (2006). Lógica, argumentación e interpretación en el derecho. Barcelona: UOC.
Murillo-Garnica, J. (2019). Repensar la evaluación formativa como parte de los procesos de aprendizaje. RECIE. 3(1), 82-94. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i1.pp82-94
Nocedo, I., Castellanos B., García, G., Addine, F., González, C. y Gort, M. (2001). Metodología de la investigación educacional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación
Núñez, M. P. y Páez, L. D. (2018). Competencia oral, lenguaje jurídico y teoría de la argumentación. Oralia. Análisis del Discurso Oral. Vol. 21(2).
Páez, L. y Díaz, T. (2013). Procedimiento para la formación de juristas en la jurisdicción contenciosa. Revista Avances. Vol. 15, No.4 octubre – diciembre.
Páez, L. D. (2015). Modelo de formación de estudiantes de Derecho para la litigación. Una estrategia para su implementación en la carrera de Derecho. Tesis defendida en opción al Título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Río, Cuba.
Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior cubana (2018). Resolución 2 del Ministerio de Educación Superior, Cuba.
Reyes, C.C., Carrillo, S. E. y Caamaño, R.M. (2017). Métodos problémicos e independencia cognoscitiva. Revista Científico Educacional. Vol. 13, No. 2. abril-junio.
Rivero, D. (2014). Estudios sobre el proceso penal. La Habana, Cuba: Ediciones ONBC, ISBN: 978-959—7066-92-7.
Salas, C. I. (2010). Trascendencia de las técnicas de litigación oral en el proceso penal. Apreciaciones a partir de la vigencia del Código Procesal penal de 2004. 1ra edición. Lima: Perú.
Serrano Gómez, A. (1992). La pena de muerte en los Códigos Penales de Cuba. Boletín de la facultad de Derecho, núm. 1. Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:BFD-1992-1-C81EDE5E/PDF
Toulmin, St. E. (2007). Los usos de la argumentación. Barcelona: Ediciones Península.
Vargas, C. (2011). Metodologías activas en la enseñanza del Derecho: prueba, ensayo y percepción por parte de los alumnos. Comisionado para el Espacio Europeo de la Universidad de Almería.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.