Strategies to combat ageism: positive education about aging or intergenerational contact?

Authors

  • Raquel Lorente Martínez Universidad Miguel Hernández de Elche, España
  • Paula Brotons Rodes Universidad Miguel Hernández de Elche, España
  • Esther Sitges Maciá Universidad Miguel Hernández de Elche, España

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.368

Keywords:

stereotypes, ageism, old age, education, experiential learning

Abstract

From the PEACE Model, it is suggested that carrying out combined interventions (education on aging and intergenerational contact) is the best strategy to combat ageism. This study aims to observe the effects of experiential learning by empirically checking whether intergenerational contact has an effect on the negative stereotypes towards old age of a group of students who had previously received theoretical training on aging in a university volunteer program. A pre-post design was carried out without a control group with 18 participants. Negative stereotypes towards old age were evaluated using the CENVE scale at two times (after receiving the theoretical training and after performing the practice of intergenerational contact). A statistically significant reduction of stereotypes related to motivational and social aspects of aging was observed after the practice of intergenerational contact, an aspect in which they showed no changes after receiving the theoretical training of the Program, with respect to the pre-test. This finding demonstrates the potential of combined programs to eliminate ageism stereotypes in educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Lorente Martínez, Universidad Miguel Hernández de Elche, España

Profesora Asociada del Departamento de Psicología de la Salud y Coordinadora de Voluntariado de SABIEX de la Universidad Miguel Hernández de Elche, España

Paula Brotons Rodes, Universidad Miguel Hernández de Elche, España

Psicóloga especialista en Gerontología y Salud y colaboradora de SABIEX de la Universidad Miguel Hernández de Elche, España

Esther Sitges Maciá, Universidad Miguel Hernández de Elche, España

Profesora Titular del Departamento de Psicología de la Salud y Directora del Programa de Mayores SABIEX de la Universidad Miguel Hernández de Elche, España.

References

Abellán-García, A., Aceituno-Nieto, P., Pérez-Díaz, J., Ramiro-Fariñas, D., Ayala-García, A. y Pujol-Rodríguez, R. (2019). ‘Un perfil de las personas mayores en España, 2019. Indicadores estadísticos básicos’. Madrid, Informes Envejecimiento en red nº 22, 38p. Recuperado de http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/enred-indicadoresbasicos2019.pd

Blanca, M. J., Sánchez, C. y Trianes, M. V. (2005). Cuestionario de la evaluación de estereotipos negativos hacia la vejez. Revista Multidisciplinar de Gerontología. 15(4), 212-220.

Blanco-Molina, M. y Pinazo-Hernandis, S. (2016). Información y exposición indirecta para reducir estereotipos hacia el envejecimiento. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 367-379. doi: 10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.707

Borrella, M. S. (2013). Programa educativo para fomentar actitudes positivas en adolescentes hacia los mayores (Tesis Doctoral), Universidad de Extremadura, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10662/798

Brotons, P., Lorente, R. y Sitges, E. (En prensa). Efectos del Programa ACOMPAÑA-TÉ sobre los estereotipos hacia la vejez en universitarios. Revista de Psicología de la Salud.

Butler, R. (1969). Age-ism: Another form of bigotry. The Gerontologist, 9, 243-246. doi: https://doi.org/10.1093/geront/9.4_Part_1.243

Carbajo-Vélez, M. C. (2009). Mitos y estereotipos sobre la vejez. Propuesta de una concepción realista y tolerante. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, 87-96. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3282988

del Campo, S. D. A. y Maestro, R. L. (2014). Análisis crítico del discurso publicitario institucional/comercial sobre las personas mayores en España. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 42, 189-197. doi: https://doi.org/10.3916/C42-2014-19

Elliott, P. V. y Rubio, L. (2017). Cambios en los estereotipos sobre la vejez de estudiantes tras su participación en un proyecto intergeneracional. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(2), 61-68. doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n2.v1.1108

George D. y Mallery. P. (1995). SPSS/PC step by step: A simple guide and reference. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.

Gonçalves, M., Hatton-Yeo, A. y Farcas, D. (2016). Overcoming ageism through a new intergenerational learning paradigm: challenges and findings. Quality in Ageing and Older Adults, 17(4), 239-245. doi: 10.1108/QAOA-04-2015-0016

Gutiérrez, M. y Mayordomo, T. (2019). Edadismo en la escuela. ¿Tienen estereotipos sobre la vejez los futuros docentes? Revista Educación, 43(2), 19-19. doi: 10.15517/REVEDU.V43I2.32951

Levy, S. R. (2016). Toward reducing ageism: PEACE (positive education about aging and contact experiences) model. The Gerontologist, 58(2), 226-232. doi: https://doi.org/10.1093/geront/gnw116

Lytle, A. y Levy, S. R. (2017). Reducing ageism: Education about aging and extended contact with older adults. The Gerontologist, 59(3), 580-588. doi: 10.1093/geront/gnx177

Lytle, A. (2016). A comparison of two theoretical approaches to addressing ageism: Education and extended contact (doctoral dissertation). Stony Brook University, Stony Brook, NY. Recuperado de http://hdl.handle.net/11401/76794

Menéndez, S., Cuevas-Toro, A. M., Pérez-Padilla, J. y Lorence, B. (2016). Evaluación de los estereotipos negativos hacia la vejez en jóvenes y adultos. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 51(6), 323-328. doi: 10.1016/j.regg.2015.12.003

Moreno, A. (2010). Viejismo (ageism). Percepciones de la población acerca de la tercera edad: estereotipos, actitudes e implicaciones sociales. Poiésis, 10(19). doi: https://doi.org/10.21501/16920945.101

Organización Mundial de la Salud (2015). Informe Mundial sobre el Envejecimiento y la Salud. OMS: Estados Unidos de América. Recuperado 12/6/2019 en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186466/9789240694873_spa.pdf;jsessionid=957A85295B7B7B31C41C161C97E887A7?sequence=1

Pinazo-Hernandis, S. y Pinazo-Clapés, C. (2018). Literatura y transgeneracionalidad. Un proyecto intergeneracional de apadrinamiento lector en ámbito residencial. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 17(3), 42-54. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1799

Rello, C., F., Bravo, M. D. L. y Plata, R. M. M. (2018). Estereotipos sobre la edad y el envejecimiento en estudiantes y profesionales de Ciencias de la Salud. Prisma Social: revista de investigación social, 21, 108-122. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6521445

Ribera, J. M., Bustillos, A., Guerra, A. I., Huici, C. y Fernández-Ballesteros, R. (2016). ¿Se discrimina a los mayores en función de su edad? Visión del profesional. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 51(5), 270-275. doi: 10.1016/j.regg.2016.03.005

Sanhueza Chamorro, J. (2014). Imágenes sobre la vejez en jóvenes estudiantes universitarios según área del conocimiento: Un estudio exploratorio. Acciones E Investigaciones Sociales, 34, 105-124. doi: 10.26754/ojs_ais/ais.201434913

Sarabia C. M. y Castanedo, C. (2015). Modificación de estereotipos negativos en la vejez en estudiantes de enfermería. Gerokomos, 26(1), 10-12. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/geroko/v26n1/original2.pdf

Snyder, C. S., Wesley, S. C., Lin, M. B. y May, J. D. (2008). Bridging the gap: Gerontology and social work education. Gerontology & Geriatrics Education, 28(4), 1-21. doi: 10.1080/02701960801962864

Zabalza, M.A. (2013). El practicum como situación de aprendizaje. En M.A. Zabalza (2013), El Practicum y las Prácticas en Empresas (103-134). Madrid, España: Narcea.

Published

2020-01-17

How to Cite

Lorente Martínez, R., Brotons Rodes, P., & Sitges Maciá, E. (2020). Strategies to combat ageism: positive education about aging or intergenerational contact?. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(33), 6–16. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i33.368