Memes as analysable discourse in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.307Keywords:
memes, social networks, enunciation situation, irony, sarcasmAbstract
The development of technologies such as the Internet has facilitated an extraordinary approach between physically distant people. This tool allows the access and distribution of information in a very dynamic way. In addition, with the creation of social networks virtual connections have tripled among millions of human beings around the world. Through these networks people keep abreast of what is happening and, in addition, share lived experiences, thoughts, ideologies and beliefs, that is, cultural elements disseminated through different digital materials. In this regard, memes have become one of the preferred tools of users of virtual environments. Recognizing this reality, this article aims to understand the discursive effects of digital memes in undergraduate students in education, Philosophy and Letters, Modern Languages, English and Bachelor in Basic Education from the Autonomous University of Santo Domingo, La Vega Campus. For these purposes, a closed survey was prepared and applied to the students mentioned above. With the data obtained with the latter, it was concluded that digital memes are complex discursive elements that pursue a social impact, for which reason we should continue to investigate their ironic effect on the representations of the enunciators and on the conformation of the given culture. with which they are consumed by Internet users.
Downloads
References
Alarcón, V. (2017). Humorismo como creación y fortalecimiento de los vínculos en la sociedad red: el caso de los memes sobre filósofos. Revista de comunicación, 16 (1), 122-146
Arango, L. (2014). Experiencia del uso de los memes como estrategia didáctica en el aula. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. Argentina
Austin, J. L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras: palabras y acciones. Barcelona: Paidós
Bassols, M. y Torrent, A. (2012). Modelos textuales. Teoría y práctica. 3era edición. España: Octaedro
Bajtín M. (1982). El problema de los géneros discursivos. En Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI
Blackmore, S. (2000). La máquina de los memes. Barcelona, España: Paidós
Calsamiglia, H. y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel. Recuperado de https://universitas82.files.wordpress.com/2013/08/las-cosas-del-decir.pdf
Castañeda, A. (2017). Expresión popular en el espacio virtual: estudio de los memes de internet como manifestación de la realidad peruana y sus situaciones desde la teoría del signo de Charles S. Peirce y la teoría memética de Richard Dawkins. 2017 (Licenciatura en Ciencias de la Comunicación). Universidad César Vallejo. Recuperado de http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/1042/casta%C3%B1eda_ma.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Celaya, J. (2008). La Empresa en la WEB 2.0. Barcelona: Editorial Grupo Planeta
Chango, K. (2018). Representaciones acerca del mundo indígena contemporáneo. Análisis discursivo de memes de dos páginas de Facebook: "Crudo Ecuador” y "Ecuatoriano hasta las huevas". Universidad Central del Ecuador, Ecuador
Dawkins, R. (2000). El gen egoísta. Barcelona: Editorial Salvat
Ducrot, O. (1990). Polifonía y argumentación. París, Francia: Universidad del Valle
Ducrot, O. (1984). El decir y lo dicho. Polifonía de la enunciación. Barcelona: Paidós
García, J. L. (2000). Las figuras retoricas. El lenguaje literario 2. 2da edición. España: Arcos libros
González, F. y Herrera, E. (2014). Análisis crítico del discurso de los “memes” alusivos al debate sobre paramilitarismo (2014) del Congreso de la República de Colombia. (tesis de licenciatura). Universidad del Valle, Colombia. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/9577/1/CB-0539462.pdf
Grice, H. P. (1975). «Logic and conversation». En P. Cole y J. L. Morgan (eds.). Syntax and Semantic. Speech Acts. Nueva York: Academic Press, pp. 41-58
Martínez, M. C. (2002). Estrategias de la lectura y escritura de textos: Perspectivas teóricas y talleres. Cátedra UNESCO para el Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación en América Latina en base a la Lectura y la Escritura. Unidad de Artes gráficas, Facultad de Humanidades. Universidad del Valle, Colombia
Moreno, F. (2002). Producción, expresión e interacción oral. 2da edición. Madrid: Arco Libros
Moreno, F. (2005). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. 2da edición. Barcelona: Editorial Ariel
Pérez, G., Aguilar, A., y Guillermo, M. (2014). El meme en internet. Usos sociales, reinterpretación y significados, a partir de Harlem Shake. Argumentos, 27 (75), 79-100
Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Institución Educativa SEK. Distribuidora SEK, S.A. Recuperado de https://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf
Rey, N., Marmolejo, M. C., Grob, M., y Bartolomé, D. (2018). El meme de Internet en la enseñanza del diseño como herramienta de síntesis y análisis crítico. Universidad y Sociedad, 10(1), 242-247. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Schwarz, O. (2011). Who Moved my Conversation? Instant Messaging, Intertextuality and New Regimes of Intimacy and Truth. Media Culture Society, 33 (1), 71–87. (DOI: 10.1177/016 34 43710 385501)
Vélez, J. (2012). “Los memes de Internet y su papel en los medios de comunicación mexicanos”, en AMIC (2012), La investigación de la comunicación y su incidencia social. Análisis sobre la construcción del campo de estudio y la producción de conocimiento. Memorias del XXIV Encuentro Nacional de la AMIC, Saltillo, Coahuila, México.
Yus, F. (2003). Cooperación y relevancia: Dos aproximaciones pragmáticas a la interpretación. Universidad de Alicante. Edición electrónica: Espagrafic
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.