A strategy to promote civic engagement through liberal arts curricula and competency-based education models

Authors

  • Sara Güílamo Jiménez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.292

Keywords:

project strategy, social empowerment, competency-based education, liberal arts

Abstract

  This article describes the importance of project strategy for the development of critical thought and social empowerment as per the experience of PUCMM’s Consorcio de Educación Cívica and Proyecto Ciudadano, a citizenship empowerment program it has been developing with community leaders over the past 15 years. Proyecto Ciudadano’s work revolves around six phases: identifying public policy issues at the community level; democratically selecting the most relevant and important issue; information gathering; planning the presentation of the issue; presenting the issue to the community, and reflecting on the experience. This article describes the strategy and gathers testimonies on the impact of the project in the development of a commitment to the community’s wellbeing. It concludes by recommending Project Strategy as a methodological option for the strengthening of university level training in the liberal arts and competency-based models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Güílamo Jiménez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Es directora del Consorcio de Educación Cívica de la PUCMM

References

Blanchard, M., Muzás. M.D. (2016). Los Proyectos de Aprendizaje. Un marco metodológico clave para la innovación. Madrid, España: Narcea, S.A.

Consorcio Educación Cívica (2007). 10 años de formación ciudadana en República Dominicana. Documento interno

De Miguel Diaz, M. (Coord.) (2006). Metodologías de Enseñanza y Aprendizaje para el Desarrollo de Competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza Editorial

Dotel, O. (2009). Consorcio de Educación Cívica, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM): 12 años de lecciones aprendidas. República Dominicana: Editora Buho

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (2005). Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. El método de proyectos como técnica didáctica. México: ITESM

Maldonado Perez, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula. Revista de Educación. Laurus. vol. 13, núm.23, 2007, pp. 263-278. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela

MINERD (2013). Dpto. de Curriculum. Competencia ética y ciudadana

Perrenoud, P. (2006). Aprender en la escuela a través de proyectos: ¿Por qué?, ¿Cómo? Secretaria de Educación Pública. Primer Taller de Actualización sobre los Programas de Estudio. México, D.F.

PUCMM (2016). Centro de Desarrollo Académico. Núcleo del Plan de Estudios Ciclo de Estudios Generales. Marzo

PUCMM (2011). Modelo Educativo. Santiago de los Caballeros, República Dominicana: Editora Teófilo

Sada, E., Cánovas, M., Robles, J. (2010). Retos Internacionales ante la Interculturalidad. España: Publicaciones de la Universidad de Almería

Sanz de Acedo Lizarraga, M.L. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. España: Narcea, S.A. de Ediciones

Tobón, S. (2009). Formación Basada en Competencias. Pensamiento Complejo, Diseño Curricular y Didáctica. 2da. Edición. Bogotá: ECOE Ediciones

Published

2017-12-15

How to Cite

Güílamo Jiménez, S. (2017). A strategy to promote civic engagement through liberal arts curricula and competency-based education models. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 14(28), 50–60. https://doi.org/10.29197/cpu.v14i28.292

Issue

Section

Ecos desde las facultades