Professional Teacher Training: Realities of Inclusive Education

Authors

  • Danny Rivera Flores Universidad Técnica de Ambato-Ecuador
  • Corina Núñez Hernández Universidad Técnica de Ambato-Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v13i26.260

Keywords:

educational training, educational incorporation, educational special needs, disability, adjustment

Abstract

 Through the new governmental politics, the educational institutions are in the obligatory nature to receive students with disability; however, the teachers unknown methodological strategies to receive to all the needs. The purpose of the article is to estimate the realities of the teachers I half-close to the training in educational special needs and processes of incorporation. In addition, a theoretical review is realized on the topic that nowadays performs international importance. The investigation was make of two instruments of evaluation were constructed to proceed to apply a population of students with Educational Special Needs associate or not associated with a disability and teachers involved in the process of incorporation. Later, there was realized the analysis and interpretation of the information and to check the hypothesis there was executed the calculation of the statistician Chi Cuadrado, demonstrating the high degree of relation exists between the educational training and the processes of educational incorporation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danny Rivera Flores, Universidad Técnica de Ambato-Ecuador

Psicólogo Educativo y Orientador Vocacional (Universidad Técnica de Ambato-Ecuador). Magister en Diseño Curricular y Evaluación Educativa (Universidad Técnica de Ambato-Ecuador). Máster en Psicopedagogía (Universitat de Barcelona - España). Doctorando en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de la Plata - Argentina)

Corina Núñez Hernández, Universidad Técnica de Ambato-Ecuador

Psicóloga Educativa y Orientadora Vocacional (Universidad Técnica de Ambato-Ecuador)

Magister en Planeamiento y Administración Educativos (Universidad Técnica de Ambato-Ecuador)

References

Alegre, M. (2000). Diversidad humana y educación. Málaga: Ediciones Aljibe

Alonso, M. y Araoz, I. (2011). El impacto de la convención internacional sobre los derechos de las personas condiscapacidad en la legislación educativa española. Madrid: Ediciones Cinca

Araque, N. y Barrio, J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma social , 1-37

Armenta, A. (2012). Educación Especial: Inclusión y Competencias para la Vida . En S. Tobón, & A. Jaik, Experiencias y Aplicación de las competencias en la educación y el mundo organizacional (págs. 433 - 445). Mexico: Redie

Arnaís, P. (2003). Educación inclusiva: Una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe

Cardona, M. (2006). Diversidad y educación inclusiva: enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa. Madrid: Pearson-PrenticeHall

De Boer, A., Pijl, S. y Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers´ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 331-353

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2005). Cálculos de economía y desarrollo. Bogotá: DANE

Duarte, E. (2003). Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2), 1-17

Echita, G. y Sandoval, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin sin inclusiones. Revista de Educación, 21-48

El Comercio (30 de abril de 2014). Carmen Báez: ‘No hay estrategias para educar a personas con problemas auditivos’. Tendencias, págs. http://www. elcomercio.com/tendencias/carmen-baez-no-hayestrategias.

html

El Comercio (25 de junio de 2014). Tendencias. La inclusión educativa en escuelas regulares avanza, págs.http://www.elcomercio.com/ tendencias/inclusion-educativa-escuelas-regularesavanza- discapacidad-discapacidades.html

Escarbajal, A. (2010). La escuela inclusiva en una sociedad pluricultural y la importancia del trabajo colaborativo. Enseñanza & Teaching, 161-179

Espinoza, E. (2006). Impacto del maltrato en el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psichology, 221-238

Florian, L. (1998). Promoción y desarrollo de prácticas educativas inclusivas. Madrid: EOS

García, V., González, M. y Martínez, M. (2012). Culturas, políticas y prácticas de inclusion en las universidades: enfoques desde la formación inicial del profesorado. Cátedra Intercultural, 55-80

Granada, M., Pomés, M. y Sanchueza, S. (2013). Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural

Home, P. y Timmons, V. (2009). Making it work: Teachers´ perspectives on inclusion. International Journal of Inclusive Education, 273-280

Infante, M. (2010). Desafíos a la formación docente: Inclusión educativa. Macul, Santiago, Chile: Repositorio de Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto para el Desarrollo y la Innovación Educativa en Educación Inclusiva OEI de Panamá. (2009). Diagnóstico de Necesidades de Formación. Docente y de Recursos en la Educación Inclusiva en Centroamárica. Panamá: OEI

Lindsay, G. (2010). Intervención en el lenguaje en una escuela inclusiva. En V. M. Acosta & A.M. Moreno (Eds.), Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa (pp. 93- 104). Barcelona: Lexus

Lou, M. y López, N. (2000). Bases psicopedagógicas de la educación especial. Madrid: Ediciones Pirámide

Luque Parra, D. J. (2009). Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 201-223

Luque, D. (2013). Trastornos del desarrollo, discapacidad y necesidades educativas especiales: Elementos psicoeducativos. Revista Iberoamericana de Educación

Ministerio de Educación (2005). Política Nacional de Educación Especial. Quito: Ecuador

Ministerio de Educación (24 de 05 de 2016). Ministerio de Educación. Obtenido de Educación Especial e Inclusiva: https://educacion.gob.ec/unidad-deapoyo- a-la-inclusion-udai/

Navarro, D. (2016). La percepción del profesorado sobre la inclusión del alumnado con discapacidad. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 35-52

Padilla Muñoz, A. (2011). Inclusión educativa de personas con discapacidad. Revista Colombiana de Psiquiatría, 670-699

Peñaherrera, M. y Cobos, F. (2011). Efectos de un programa innovador con TIC para la mejora del clima de aula y la inclusión. Barcelona: XII Congreso internacional de Teoría de la Educación

Perret-Clemont, A. y Nicolet, M. (1992). Interactuar y conocer: desafíos y regulaciones sociales en el desarrollo cognitivo. Buenos Aires: Niño y Dávila

Rosales, C. (2015). Cómo transformar el aula de integración en aula de inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 14-24

Sánchez, A., Díaz, C., Sanchueza, S. y Friz, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios Pedagógicos, 169-178

Sánchez, A. y Villegas, F. (2003). La atención a las necesidades educativas especiales en el uso del lenguaje oral desde el enfoque fonológico: Evaluación e intervención educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(3), 131-148

Stainback, S. (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea

Tilstone, C., Lani, F. y Richard, R. (2013). Promoción y desarrollo de prácticas educativas inclusivas. Madrid: Eos

Tobón, S. (2012). El enfoque socioformativo y las competencias: ejes claves para transformar la educación. Durango, México: ReDIE

Tobón, S., González, L., Nambo, J. y Vázques, A.(2015). La socioformación: un estudio conceptual. Paradigma, 7-29

UNESCO (2005). Guildelines for inclusion: Eusuring. Access to Education for all. Paris: UNESCO

Woolfson, M. y Brady, K. (2009). An investigation of factors impacting on mainstream teachers´ beliefs about teaching students with learning difficulties. Educational Psichology, 221-238

Published

2017-07-28

How to Cite

Rivera Flores, D., & Núñez Hernández, C. (2017). Professional Teacher Training: Realities of Inclusive Education. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 13(26), 15–25. https://doi.org/10.29197/cpu.v13i26.260

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria