Learning strategies and their relationship with academic performance using logistics
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v13i25.246Keywords:
learning strategies, academic performance, college students, logistics regression, ROC curveAbstract
Academic performance represents a multicausal phenomenon that has particular relevance when it comes to implementing decisions in the field of policy, planning and educational management. The main objective of the present study was to develop a logistic regression model that allows to explain or predict how learning strategies, commonly used by college students, influence academic performance. Specifically, the study examined the relationships between the acquisition, encoding, recovery and support dimensions of the process, corresponding to an abridged version of the learning strategies scale ACRA, and the grades obtained by the participants. The participants in the study, 119 students from a public university in Argentina (47 women and 72 men) with an average age of 21.19 ( = 2.36). This research study corresponds to an explanatory, quantitative, and cross-sectional design. At the empirical stage, descriptive, statistical, and psychometric analyses, allowed knowing the behavior of each of the dimensions of the test, as well as the rates of internal consistency of the four subscales and the instrument as a whole. In all cases, values can be considered adequate and correct. The calculations carried out in the area of statistical inference resulted in the referral field, to determine the logistic model that best fits the sampling data, in order to describe the variability of educational outcomes from the strategies of learning.
Downloads
References
American Psychological Association (2001). Publication Manual of the American Psychological Association. Washington DC: Author
Atkinson, R. C. y Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: a proposed system and its control processes. In K. W. Spence & J. T. Spence (Eds.), The psychology of learning and motivation (Vol. 2, pp. 57-80). New York: Academic Press
Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis
Bernad, J. A. (1992). Análisis de estrategias de aprendizaje en la universidad. Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza
Castejón, J. L., Montañés, J. y García, A. (1993). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Psicología de la Educación, 13, 89-105
Craik, F. I. M. (1979). Level of processing: Overview and closing comments. In L. S. Cermak y F. I. M. Craik (Eds.), Level of processing in human memory (pp. 447-461). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Craik, F. I. M. y Tulving, E. (1985). Depth of processing and the retention of words in episodic memory. Journal of Experimental Psychology, 104, 268-284
Dansereau, D. F. (1985). Learning strategies research. In J. W. Segal, S. F. Chipman y R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills (pp. 209-240). Hillsdale, NJ: Erlbaum
De la Fuente, J. (2004). Perspectivas recientes en el estudio de la motivación: la teoría de la orientación de meta. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 35-62. Obtenido el 29 de septiembre de 2008 en http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/index.php?3
De la Fuente, J. y Justicia, F. (2003). Escala de estrategias de aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Revista electrónica de investigación educativa y psicopedagógica, 1(2), 139-158
De la Fuente, J., Soto, A., Archilla, I. y Justicia, F. (1998). Factores condicionantes de las estrategias de aprendizaje y del rendimiento académico en alumnos universitarios, a través de las escalas ACRA. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 11, 193-209
Fernández, M. P., Beltrán, J. y Martínez, R. (2001). Entrenamiento en estrategias de selección, organización y elaboración en alumnos de 1º curso de la ESO. Revista de Psicología General y Aplicada, 54(2), 279-296
Gargallo, B., Suárez, J. y Ferreras, A. (2007). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 421-441
Genovard, C. y Gotzens, C. (1990). Psicología de la instrucción. Madrid: Santillana
Hernández, P. y García, L. A. (1988). Enfoques, métodos y procesos en la psicología del estudio. Revista de Psicología General y Aplicada, 42(1), 35-42
Hernández, P. y García, L. A. (1991). Psicología y enseñanza del estudio: teorías y técnicas para potenciar las habilidades intelectuales. Madrid: Pirámide
Jovell, A. J. (1995). Análisis de Regresión Logística. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
López, B. G. (2006). Estrategias de aprendizaje, rendimiento y otras variables relevantes en estudiantes universitarios. Revista de Psicología General y Aplicada, 59 (1-2), 109-130
Miñano, P. y Castejón, J. L. (2008). Capacidad predictiva de las variables cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28). Obtenido el 28 de noviembre de 2008 en http://reme.uji.es/articulos/ numero28/article4/article4.pdf
Monereo, C. y Castelló, C. (1997). Estrategias de aprendizaje: cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé
Nunnaly, J. C. y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3a. ed.). New York: McGraw-Hill
Román, J. M. y Gallego, S. (1994). Escalas de Estrategias de Aprendizaje, ACRA. Madrid: TEA
Rossi Casé, L. E., Neer, R. H., Lopetegui, M. S. y Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, No. 11, 199-211
Rumelhart, D. E. y Ortony, A. (1977). The representation of knowledge in memory. In R. C. Anderson, R. J. Spiro & W. E. Montagne (Eds.), Schooling and the acquisition of knowledge (pp. 23-29). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Sanz de Acedo, M. L. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea, S.A. de ediciones
Schiefelbein, E. y Simmons, J. (1981). Los determinantes del rendimiento escolar: reseña de la investigación para los países en desarrollo. Bogotá, Colombia: Centro Internacional de Investigaciones para el Desarrollo
Thompson, B. (1994). Guidelines for authors. Educational and Psychological Measurement, 54, 837-847
Torrano, F. y González-Torres, R. G. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34. Obtenido el 29 de mayo de 2008 en http:// www.investigacion-psicopedagogica.org/ revista/new/index.php?3
Wilkinson, L. y Task Force on Statistical Inference. APA Board of Scientific Affairs (1999). Statistical Methods in Psychology Journals: Guidelines and Explanations. American Psychologist, 54(8), 594–604. Obtenido el 22 de septiembre de 2015 en http://www.personal. kent.edu/ %7Edfresco/CRM_Readings/Wilkinson_1999.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.