Factors that determine PUCMM-CSTA students’ sense of belonging
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.243Keywords:
sense of belonging, academic implications, classroom climate, college studentsAbstract
Belonging is a sense of personal identification with a group or place that generally results in the development of affective bonds and feelings of obligation. It involves psychological, affective and physical dimensions. In educational contexts, an academic dimension emerges. This research aims to understand the factors that determine Pontificia Universidad Catolica Madre y Maestra (PUCMM-CSTA) students’ sense of belonging. Moreover, it analyzes whether those factors have an effect on academic performance and students’ sense of belonging with respect to University faculty that hosts their program of study. The research uses data collected through a sample of 238 undergraduate students distributed throughout all fields of study. Results show that curricular relevance, teacher and departmental support, user-friendly university infrastructure and a school climate characterized by personnel warmth increase students’ sense of belonging and encourage their academic performance.
Downloads
References
Anderman, L. (2011). School belonging. Recuperado el 2 de 3 de 2013, de education.com: http://www.education.com/reference/article/school-belonging/
Astin, A. (1968). The college environment. Washington, D.C.: American Council on Education
Boyer, E. (1990). Campus Life. In search of Community. Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Princeton, New Yersey: Princeton University Press
Brea, L. (2009). El sentido de pertenencia en los estudiantes de arquitectura del Recinto Santo Tomás de Aquino de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Diagnóstico. Murcia, España: Universidad de Murcia
Brea, L. (2015). Factores determinantes del sentido de pertenencia en los estudiantes de Arquitectura del Campus Santo Tomás de Aquino de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Murcia, España: Universidad de Murcia
Corraliza, J. A. (1987). La experiencia del ambiente. Madrid: Editorial Tecno
Fenster, T. (2005). Gender and the City:The Different Formations of Belonging. En L. N. Seager, A Companion to Feminist Geography Routledge (págs. 242-256). Malden, Massachuset, USA: Blacwell Publishing Ltd. Recuperado el 2012, de https://iwww.tau.ac.il/~tobiws/gender_companion.pdf
Freeman, T., Anderman, L., y Jensen, J. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220
González, M. T. (2010). El alumno ante la escuela y su propio aprendizaje: Algunas líneas de investigación en torno al concepto de implicación. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 8(4), 10-30
Hargreaves, D. (1986). Las relaciones interpersonales en la educación (3 ed.). Madrid: Narcea
Kenney, D. R., Dumont, R. y Kenney, G. (2005). Mission and Place: Strengthening Learning and Community through Campus Design. (A. C. Education., Ed.) Westport, CT: Rowman & Littlefield Publishers
Leff, H. L. (1978). Experience, environment and human potencials. New York: Oxford University Press
Lehmann, C. (1994). El sentido de pertenencia como catalizador de una educación de calidad. (CEP, Ed.) Estudios Públicos, 56, 141-162
Maslow, A. (1954). Motivación y Personalidad (3 ed.). Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos
Muñoz, J. M. (2005). El lenguaje de los espacios: interpretación en términos de educación. Teoría educativa(17), 209-226
Osterman, K. (2000). Students'need for belonging in the school community. (A. E. Association, Ed.) Review of Educational Research, 70(3), 323-367. Recuperado el 14 de octubre de 2012, de http://www.jstor.org/stable/1170786
Pérez, Z. P. (Noviembre de 2010). Las dinámicas interactivas en el ámbito universitario: el clima de aula. Revista Electrónica Educare, 14(Extraordinario), 7-20
Proshansky, H. M., Fabian, A. K. y Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3(1), 57-83
Salvador, A. C. (2010). Prácticas de investigación que escuchan la voz del alumnado: mejorar la universidad indagando la experiencia. Revista de curriculum y formación del profesorado, 14(3), 75-88. Recuperado el 30 de abril de 2013, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev143ART5.pdf
Soria, M. S., Martínez, I. M., Esteve, E. B., Gumbau, S. L. y Gumbau, R. G. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. (S. d. Murcia, Ed.) Anales de Psicología, 21(1), 170-180
Stokols, D. (1977). Perspectives on environment and behavior. New York: Plenum Press
Strayhorn, T. (2012). College Students’ Sense of Belonging. New York: Routledge
Thomas, L. (2012). Bulding student engagement and belonging in higher education at a time of change: final report from the What Works? Student Retention & Success programme. The Higher Education Academy. London: Paul Hamlyn Foundation
Thompson, H. (2007). The Need to Belong and Student Grades: Is There a Correlation? Recuperado el 20 de marzo de 2013, de Counselor Education Master's Theses. Paper 105.: http://www.digitalcomons.edu/edc_theses/105
Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educacIón superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63
Vidal, T. y Pol, E. (2005). La apropiación del espacio. Una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. (F. d. Psicología, Ed.) Anuario de Psicología, 36(3), 281-297
Willms, J. D. (2003). Student Engagement at School. A sense of belonging and participation. Results of PISA 2000. OECD, USD 24, GBP 14, JPY 2700, MXN 245
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.