Design and validation of an observational instrument for the pre-professional practices of the future mathematics teacher
Keywords:
professional development, Instrument, pre-service practice, mathematics, teacher trainingAbstract
Mathematics Education has shown interest in observing the practices of future mathematics teachers, given their relevance in and for their initial training. This study presents the design and validation of an instrument for observation during the pre-professional practicum of future mathematics teachers, through a process that involved five stages: (1) a literature review focused on two areas: the regulations that guide initial teacher education in Chile and theoretical frameworks that have been used in the field of mathematics education to analyze the work of teachers or future mathematics teachers; (2) preliminary design of the instrument, based on the categories of the conceptual framework, which included three dimensions, ten subdimensions, and twenty-six descriptors; (3) content validation by expert judgment, with internal consistency analyzed using Aiken’s V coefficient; (4) adjustments to the preliminary design; and (5) final version of the instrument. For content validation, the instrument was evaluated by a panel of eight experts. Aiken's V coefficient was used for statistical analysis, showing acceptable levels (? 0.7) for most items. It is concluded that the use of this instrument will contribute to observing and providing feedback on the practices of future mathematics teachers and improving their initial training.
Metrics
References
Advíncula-Clemente, E., Beteta-Salas, M., León-Ríos, J., Torres-Céspedes, I. y Montes, M. (2020). El conocimiento matemático del profesor acerca de la parábola: diseño de un instrumento para investigación. Uniciencia, 35(1), 190–209. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.12
Aiken, L. (1985). Three coefficients for analyzing the reliability and validity of ratings. Educational and Psychological Measurement, 45(1), 131–142. https://doi.org/10.1177/0013164485451012
Arteaga-Martínez, B., Macías-Sánchez, J., Pla-Castells, M. y Ramírez-García, M. (2021). Diseño y validación de un instrumento para observación de clases de matemáticas en Educación Secundaria: grupo nominal y método Delphi. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(2), art. 3. https://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21812
Ball, D., Thames, M., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. https://doi.org/10.1177/00224871083245
Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best performing systems come out on top. McKinsey.
Beech, J. (2004). Construyendo el futuro: UNESCO, el Banco Mundial, la OCDE y su modelo universal para la formación docente. Cuaderno de Pedagogía, 7(12), 107–128.
Beech, J. (2007). La internacionalización de las políticas educativas en América Latina. Pensamiento educativo, 40(1), 153–173.
Berry, R., Rimm-Kaufman, S., Ottmar, E., Walkowiak, T., & Merritt, E. (2012). The Mathematics Scan (M-Scan): A measure of Mathematics instructional quality. Unpublished measure, University of Virginia.
Boston, M., & Wolf, M. (2006). Assessing academic rigor in Mathematics instruction: the development of the instructional quality assessment toolkit. Center for the Study of Evaluation University of California. CSE Technical Report 672.
Boston, M., Bostic, J., Lesseig, K., & Sherman, M. (2015). A comparison of Mathematics classroom observation protocols. Mathematics Teacher Educator, 3(2), 154–175. https://doi.org/10.5951/mathteaceduc.3.2.0154
Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M. (2018). The mathematics teacher's specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236–253. http://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
Centro de Investigación Avanzada en Educación (CIAE). (2017). Pauta de observación de clases de Matemática (Pauta MateO). Programa Mejor Matemática. Universidad de Chile.
Charter, R. (2003). A breakdown of reliability coefficients by test type and reliability method, and the clinical implications of low reliability. Journal of General Psychology, 130(3), 290–304. https://doi.org/10.1080/00221300309601160
CIAE, INEE y Mineduc. (2018). Manual ProMate: Pauta de observación de clases de Matemáticas impartidas por profesores principiantes. México. doi.org/10.13140/RG.2.2.11835.08488
Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP). (2021a). Estándares de la profesión docente. Transformemos la enseñanza. Ministerio de Educación de Chile. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/09/PPT-LANZAMIENTO-ESTANDARES-DE-LA-PROFESION-DOCENTE.pdf
Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP). (2021b). Estándares pedagógicos y disciplinarios para carreras de pedagogía en Matemática. Ministerio de Educación de Chile. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/Matematica-Media.pdf
Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP). (2021c). Marco para la buena enseñanza. Ministerio de Educación de Chile. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf
Comisión Nacional de Acreditación (CNA-Chile). (2023). Criterios y estándares de calidad para la acreditación de carreras y programas de pedagogía.
Contreras, I., Rittershaussen, S., Montecinos, C., Solís, M., Núñez, C. y Walker, H. (2010). La escuela como espacio para aprender a enseñar: visiones desde los programas de formación de profesores de educación media. Estudios Pedagógicos, 36(1), 85–105. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000100004
Creswell, J., & Creswell, J. (2023). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approches (6th ed.). SAGE.
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27–36.
Escurra, M. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103–111. https://doi.org/10.18800/psico.198801-02.008
Espinoza, L., Guerrero, G., Barbé, J., & Márquez, F. (2023). Design and validation of a classroom observation instrument to evaluate the quality of mathematical activity from a gender perspective. Educ. Sci, 13(3), 266. https://doi.org/10.3390/educsci13030266
Espinoza-Vásquez, G., Henríquez-Rivas, C., Climent, N., Ponce, R., & Verdugo-Hernández, P. (2025). Teaching Thales’s theorem: relations between suitable mathematical working spaces and specialised knowledge. Educational Studies in Mathematics, 118, 271–293. https://doi.org/10.1007/s10649-024-10367-9
Evaluation Facilitation Group. (2000). Reformed Teaching Observation Protocol (RTOP): Reference Manual. ACEPT Technical Report No. IN00-3.
Fuertes, M. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 237–258. https://doi.org/10.4995/redu.2011.11228
García, M. (2005). La formación de profesores de matemáticas. Un campo de estudio y preocupación. Educación Matemática, 17(2), 153–166.
Gómez-Chacón, I., Kuzniak, A. y Vivier, L. (2016). El rol del profesor desde la perspectiva de los Espacios de Trabajo Matemático. Boletim de Educação Matemática, 30(54), 1–22. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n54a01
Henríquez-Rivas, C., Kuzniak, A., & Masselin, B. (2022). The idoine or suitable MWS as an essential transition stage between personal and reference mathematical work. En A. Kuzniak, E. Montoya-Delgadillo, & P. R. Richard (Eds.), Mathematical work in educational context: The perspective of the theory of Mathematical Working Spaces (pp. 121–146). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90850-8_6
Henríquez-Rivas, C. y Kuzniak, A. (2021). Profundización en el trabajo geométrico de futuros profesores en entornos tecnológicos y de lápiz y papel. Bolema, 35(71), 1550–1572. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a15
Henríquez-Rivas, C. y Verdugo-Hernández, P. (2023). Diseño de tareas en la formación inicial docente de matemáticas que involucran las representaciones de una función. Educación Matemática, 35(3), 178–208. https://doi.org/10.24844/em3503.06
Hirmas, C. (2014). Tensiones y desafíos para pensar el cambio en la formación práctica de futuros profesores. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 127–143. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200008
Joglar, N., Ferrando, I., Abánades, M., Arteaga, B., Barrera, V., Belmonte, J., ... Star, J. (2021). POEMat.ES: Pauta de observación de la enseñanza de matemáticas en educación secundaria en España. Avances de Investigación en Educación Matemática, 20, 82-103. https://doi.org/10.35763/aiem20.4004
Kuzniak, A., Montoya-Delgadillo, E., & Richard, P. (2022). Mathematical work in educational context: The perspective of the theory of mathematical working spaces. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90850-8
Kuzniak, A., Tanguay, D., & Elia, I. (2016). Mathematical working spaces in schooling: An introduction. ZDM - Mathematics Education, 48(6), 721–737. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0812-x
Kuzniak, A. y Richard, P. (2014). Espacios de trabajo matemático. Puntos de vista y perspectivas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 17(4), 5–15. doi.org/10.12802/relime.13.1741a
Lederman, R. (1993). Comparative and consistent approaches to exploratory research. MCN, The American Journal of Maternal/Child Nursing, 18(2), 107. https://doi.org/10.1097/00005721-199303000-00009
León, N., Poveda, R. y Vargas, C. (2019). La investigación sobre la formación del profesor de Matemática en el marco de la XV CIAEM. En Y. Morales y Á. Ruiz (Eds.), Educación Matemática en las Américas 2019 (pp. 416–426). Comité Interamericano de Educación Matemática (CIAEM).
Ley 20.129 de 2006. (2006, 17 de noviembre). Establece un sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación superior. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?i=255323
Llinares, S. (2018). La formación del docente de matemáticas. Realidades y desafíos. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 13(17), 55–61.
Loría-Fernández. J., Espinoza-González, J. y Picado-Alfaro, M. (2023). Alcances de un taller sobre MTSK en la reflexión docente de un grupo de profesores de matemáticas. PNA, 17(3), 265–293. https://doi.org/10.30827/pna.v17i3.24141
Martignone, F., Ferretti, F., & Rodríguez-Muñiz, L. (2022). What aspects can characterize the specialised knowledge of a mathematics teacher educator? Educación matemática, 34(3), 301–328. https://doi.org/10.24844/em3403.11
Martínez, M., Balboa, R. y Berger, B. (2018). ¿Qué observar para enriquecer el aula de matemáticas? Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 82, 39–44.
Ministerio de Educación de Chile. (2017). Decreto 309: Modifica decreto supremo Nº 96, de 2009, del Ministerio de Educación, que reglamenta los contenidos y forma de ejecución del programa de fomento a la calidad de la formación inicial de docentes para el año 2009. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1101339&idVersion=2017-03-28
OREALC/UNESCO Santiago. (2013). Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223249
Pino-Fan, L., Guzmán-Retamal, I., Larraín, M. y Vargas-Díaz, C. (2018). La formación inicial de profesores en Chile: ‘Voces’ de la comunidad chilena de investigación en educación matemática. Uniciencia, 32(1), 68–88. http://dx.doi.org/10.15359/ru.32-1.5
Sánchez, C. (2013). Estructuras de la formación inicial docente: Propuesta de un sistema clasificatorio para su análisis. Perfiles Educativos, 35(142), 128–148.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.2307/1175860
Van Zoest, L., Peterson, B., Rougée, A., Stockero, S., Leatham, K., & Freeburn, B. (2021). Conceptualizing important facets of teacher responses to student mathematical thinking. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1–26. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1895341
Verdugo-Hernández, P., & Caviedes-Barrera, S. (2024). The work of a prospective high school teacher in pre-professional training in highlighting mathematical knowledge. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(10). https://doi.org/10.29333/ejmste/15473
Verdugo-Hernández, P., Henríquez-Rivas, C. y Espinoza-Vásquez, G. (2024). Elaboración de un perfil académico del formador en la formación práctica de profesores de matemática: diseño y validación de un instrumento. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–20. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-698
Zakaryan, D. y Sosa, L. (2021). Conocimiento del profesor de secundaria de la práctica matemática en clases de geometría. Educación matemática, 33(1), 71–97. https://doi.org/10.24844/em3301.03
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.