Undergraduate nursing curriculum development in Spain: a historical approach from equity perspective
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.525Keywords:
higher education, nursing, equity, social mission, curriculumAbstract
The education curriculum is something that is constructed, and that does not make it indifferent to the contexts in which it is configured. Based on this premise, this paper aims to understand the historical background that has influenced the development of the Nursing Degree curriculum in Spain from the perspective of its social mission and equity. Nowadays, according to the bibliographic review carried out, the curriculum must be designed and developed according to the social realities that condition and influence it and that now demand care understood as a way of establishing more sustainable, respectful and equitable human relationships and links. However, initial Nursing Education in Spain is in a dilemma between technical rationality and caring attention. Some of the historical causes identified in the approximate review that gave rise to this dilemma are: medicalization as a priority training objective, exclusively hospital and technical training, focused on doing and not on knowledge, and the gender segregation of training programs.
Downloads
References
Alberdi, R. (2016). Retrospectiva. Una reflexión sobre la profesión enfermera y el trabajo comunitario en España, desde los inicios hasta 1994. Asociación Nacional de Enfermería de Salud Mental. http://www.rosamariaalberdi.com/wp-content/uploads/2018/05/RETROSPECTIVA.-RM-Alberdi.-1.pdf
Amezcua, M. (2015). La integración de la enfermería en la universidad: Una historia inacabada. Temperamentvm. Revista internacional de historia y pensamiento enfermero, 11(22).
https://ciberindex.com/index.php/t/article/view/t2200
Amezcua, M. y González, E. (2015). La creación del título de enfermera en España: ¿cien años de una incoherencia histórica? Index de Enfermería, 24(1-2), 7-9. https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000100002
Comas, D. (2019). Cuidados y derechos. El avance hacia la democratización de los cuidados. Cuadernos de Antropología Social, (49). https://doi.org/10.34096/cas.i49.6190
Domínguez, C., Rodríguez, J. y de Miguel, J. (1983). Sociología y enfermería. Pirámide.
Erikson, C. y Ziemann, M. (2022). Advancing Social Mission Research: A Call to Action. Academic Medicine, 97(1), 30-36. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004427
Ferrer, F., Pont, E., Teixidor, M., Martínez, C. y Mayán, M. D. (2004). La opinión de los expertos sobre la formación inicial de enfermería. En La formación enfermera: estado de la cuestión y perspectiva internacional. EUE Santa Madrona Fundación La Caixa.
Foro I+E sobre Investigación y Educación Superior en Enfermería, Fundación Index y Red Internacional de Centros Colaboradores [RICO]. (2013). Un conocimiento para la humanidad. DEGRA Declaración de Granada sobre el Conocimiento Enfermero. Index de enfermería, 22(4), 244-245. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000300012
Germán Bes, C. (2004). Género y enfermería. Index de Enfermería, 13(46), 7-8. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962004000200001&lng=es&tlng=es
Germán Bes, C. (2013). La revolución de las batas blancas: La enfermería española de 1976 a 1978 (1a). Prensas Universidad de Zaragoza. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962004000200001
Giménez, M. (2018). La formación enfermera universitaria en España (1977-2012): Un estudio del modelo educativo [Tesis de doctorado, Universidad de Murcia]. Digitum. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/57301
Gimeno, J. (2007). El curriculum. Una reflexión sobre la práctica (9ª ed.). Morata.
González, M., Amezcua, M. y Siles, J. (2010). El título de enfermera en España a través del análisis documental: El caso de las Siervas de María, Ministras de los Enfermos. Temperamentvm, 6(12). https://ciberindex.com/index.php/t/article/view/t1210
González, C., Márquez, N., Arcas, C., Corral, M. y Gil, M. (2023).La Tabla Periódica de la Equidad en Salud: experiencia de innovación educativa para la construcción colectiva de conocimiento, Educación Médica, 24(2).
Gravens, K. y Goldfarb, S. (2020). Social mission in nursing: reaffirming our roots. Teaching and Learning in Nursing, 15(40), 248-250. https://doi.org/10.1016/j.teln.2020.05.007
Guix, J. (2008). El análisis de contenidos: ¿qué nos están diciendo? Revista de Calidad Asistencial, 23(1), 26-30. https://acortartu.link/0nwiy
Hernández, F., Gallego, R., Alcaraz, S. y González, J. (1997). La enfermería en la historia. Un análisis desde la perspectiva profesional. Cultura de los Cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades, (2), 21-35. https://doi.org/10.14198/cuid.1997.2.05
Moreno, M. (2021). Manuel Moreno: "Hemos visto con la pandemia que las enfermeras también son vulnerables; tienen que aprender a autocuidarse". Elsevier. https://acortartu.link/gexud
Medina, A. (2020). Criterios para el diseño y mejoras curriculares de los planes de estudio universitarios. Análisis EEES. En F. Trillo. (Coord.). Repensando la educación superior. Miradas expertas para promover el debate (pp. 39-68). Narcea.
Ministerio de Sanidad. (2020). Equidad en salud y COVID-19. Análisis y propuestas para abordar la vulnerabilidad epidemiológica vinculada a las desigualdades sociales. Dirección General de Salud Pública. Ministerio Sanidad. https://acortartu.link/9eyip
Miró Bonet, M. (2008). ¿Por qué somos como somos? Continuidades y transformaciones de los discursos y las relaciones de poder en la identidad de las/os enfermeras/os en España (1956-1976) [Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears]. Tesis Doctorals en Xarxa. http://www.tdx.cat/handle/10803/9440
Orden 4 julio 1955. Ayudantes técnicos sanitarios. Normas para la nueva organización de sus estudios. Ministerio de Educación Nacional.
https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1955-11040
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Rodrigo, O. (2017). Evolución de la enfermería española como profesión a partir de su integración en la universidad [Tesis doctoral, Universitat Internacional de Catalunya]. Tesis Doctorals en Xarxa https://www.tdx.cat/handle/10803/9440
Sellán, C. (2010). La profesión va por dentro: elementos para una historia de la enfermería española contemporánea. Fundación para el Desarrollo de la Enfermería.
Siles, J. (1999). Epistemología y enfermería: Por una fundamentación científica y profesional de la disciplina. Enfermería Clínica, 7, 38-44.
Siles González, J., y Solano, M. (2007). El origen fenomenológico del “cuidado” y la importancia del concepto de tiempo en la historia de la enfermería. Cultura de los Cuidados, 21, 19-27. https://doi.org/10.14198/cuid.2007.21.04
Skochelak, S., Lomis, K., Andrews, J. , Hammoud, M., Mejicano, G. y Byerley, J. (2021). Realizing the vision of the Lancet Commission on Education of Health Professionals for the 21st Century: Transforming medical education through the Accelerating Change in Medical Education Consortium. Medical Teacher, (43), S1-S6. https://doi.org/10.1080/0142159X.2021.1935833
Solórzano, M. (2008). Ética Profesional de la Enfermería. Filosofía de la enfermería como ética del cuidado, de Lydia Feito Grande [comentario de texto]. Ética de los cuidados, 1(1). http://www.index-f.com/eticuidado/n1/et1104.php
Trillo, F., Porto, M. y Méndez, R. (2020). Los estudiantes y la evaluación para la emancipación. En Trillo F. (Ed.). Repensando la educación superior. Miradas expertas para promover el debate (pp.181-214). Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.