Collegial professional development from teaching innovation projects: a shared background

Authors

  • Mónica Porto Currás Universidad de Murcia
  • María Luisa García Hernández Universidad de Murcia
  • María José Bolarín Martínez Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.507

Keywords:

Innovation, professional development, teaching competences, learning community

Abstract

This paper presents some results obtained through the innovation projects carried out during the last seven years in the Teaching Innovation Group (EIE-GID) of the University of Murcia, with the aim of analyzing the evaluations of the teachers participating in the experiences from the perspective of their contribution to the teaching skills expected of a university professor, as well as their contributions to the collegial professional development of the members of the EIE-GID. The results found show that, although the projects described are centred on active methodologies and the assessment of teaching competences, progress in professional teaching competences has been observed in their implementation and evaluation. In this scenario, teaching professional development has ceased to be an individual activity and has become a collective activity, the result of group, coordinated, collegiate and reflective work.

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Author Biographies

Mónica Porto Currás, Universidad de Murcia

 Licenciada en Psicopedagogía y Dra. en Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Compostela, profesora titular en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. También es especialista en evaluación de estudiantes y didáctica universitaria. Para contactar con la autora: monicapc@um.es

María Luisa García Hernández, Universidad de Murcia

Licenciada en Pedagogía y Dra. en Educación por la Universidad de Murcia. Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Es especialista en metodologías didácticas e innovación educativa a nivel superior. Para contactar a la autora: luisagarcia@um.es

María José Bolarín Martínez, Universidad de Murcia

Licenciada en Pedagogía y Dra. en Educación por la Universidad de Murcia. profesora titular en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Es especialista en coordinación docente y formación de maestros. Para contactar a la autora: mbolarin@um.es

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Published

2023-07-17

How to Cite

Porto Currás, M., García Hernández, M. L. ., & Bolarín Martínez, M. J. (2023). Collegial professional development from teaching innovation projects: a shared background. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(40), 28–37. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.507