Articles research concerning the development of research skills in students. Problem-Based and Project-Based Learning as Methodological Strategies

Authors

  • Juan Manuel Daza López Universidad de la Salle

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.467

Keywords:

Research competences, research methodology, Problem-based Learning, Project-based Learning

Abstract

The research competences development in the secondary education graders is essential when educating critic and reflexive people who are interpellated by their context and who contribute to the environment, region, city and country´s needs or problematics in which they operate. This study does an articles analysis concerned to the research competences development in secondary education graders, the articles are published in databases like Scopus, Web of Sciencie, Dialnet, LAReferencia, EBSCOhost, Clasco, Redalyc, Springer, Sage Journals, and Ciencia Unisalle compared to the ones published in higher education, with the purpose of reflect on the necessity of implementing the suitable methodologies who prone to the research enhancement in students. Through a qualitative methodology with exploratory character, 11 research are compared to reflect on the procedures, methodologies and epistemologies that support them and the conclusions. In addition, a walkthrough of some Latin-American countries´ legislation is made around the research development in secondary education to compare its effects. As a conclusion, it is observed, in the analyzed articles, a mayor inclination to the methods used like learning strategies based on problem solving and projects creation as the basis to build research competences in the students. Considering that the studies that contribute to the research competences development in students of higher education in the consulted data bases are still not enough compared to this same development in different university levels like undergraduate and postgraduate.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Manuel Daza López, Universidad de la Salle

Licenciado en Matemáticas de la Universidad Pedagógica Nacional. Magíster en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional de Colombia. Estudiante de Doctorado en Educación y Sociedad de la Universidad de la Salle.

References

Arroyo, M. y Doria, M. (2019). Desarrollo de Competencias Científicas a partir de una Estrategia Didáctica en estudiantes del grado 8A de la Institución Educativa Antonio Nariño de Monteria. Bio–Grafía. Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza., 53(9), 1689–1699.

Ausubel, D. (1983). Teoría Del Aprendizaje Significativo. Fascículos de CEIF, 1(1–10), 1–10. https://bit.ly/30VXULf

Barrows, H. (1986). A Taxonomy of problembased learning methods. Medical Education, 20(6), 481–486.

Barrows, H. (1996). Problem-Based learning in medicine and beyond: A brief overview. In San Francisco: Jossey-Bass Publishers (Ed.), Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice (pp. 3–12).

Benjumeda, F. J. y Romero, I. M. (2017). Ciudad Sostenible: un proyecto para integrar las materias científico-tecnológicas en Secundaria. Revista Eureka, 14(3), 621–637. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i3.08

Comisión permanente del Congreso de la República del Perú. (2003, 17 de julio). Ley General de Educación 28044, Ministerio de Educación. http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley General de Educación 115, Ministerio de Educación. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Congreso de la República Dominicana. (1997, 4 de febrero). Ley General de Educación 66-97. Ministerio de Educación. http://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/marco-legal/leyes/ley-general-de-educacion-no-66-97-go-no-9951-del-10-de-abril-de-1997.pdf

Congreso de la Unión. (2019, 30 de septiembre). Ley General de Educación, Diario oficial de la federación. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie04a06.htm

Congreso Nacional de Chile. (2009, 12 de septiembre). Ley General de Educación 20370, Ministerio de Educación. https://www.leychile.cl/N?i=1006043&f=2009-09-12&p=

Fernández, D. y Vena, J. (2021). El interés por los nuevos métodos de enseñanza. Análisis a través de Google Trends en España. In Edunovatic 2021. Conference Proceedings. 6th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. (pp. 31–35). Adaya Press. https://edunovatic.org/wp-content/uploads/2022/02/EDUNOVATIC21.pdf

Fernández, J. V., García, G. M., Olivera, H. P., Gómez, A. C., Morales, E. A. M. y Solano, A. P. (2017). El desarrollo de habilidades investigativas a partir de resolución de problemas. Las matemáticas y el estado nutricional de los estudiantes. Revista Lasallista de Investigacion, 14(1), 162–169. https://doi.org/10.22507/rli.v14n1a14

González, J. L. L., Castro, A. R. S., Mesa, M. L. C. y Maya, C. J. P. (2020). Scientific production in latin america and the caribbean in the period 1996-2019. Revista Cubana de Medicina Militar, 49(3), 1–10. http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/573/554

González, R., Acevedo-Duque, Á., Martin-Fiorino, V. y Cachicatari-Vargas, E. (2022). Cultura investigativa del docente en Latinoamérica en la era digital. Comunicar, 30(70), 63–79. https://doi.org/10.3916/C70-2022-06

Hernández, C. (2005). ¿Qué son las “ Competencias Científicas”? Ponencia presentada en el Foro Educativo Nacional. Madrid: Ministerio de Educación. 1–30.

Hernández, I., Lay, N., Herrera, H. y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(2), 242–255. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

Hernández, R. y Moreno, S. M. (2021). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta de cualificación docente. Praxis & Saber, 12(31), e11174. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.11174

Jones, N., Rassmussen, C. y Moffitt, M. (1997). Real-life problem solving: A collaborative approach to interdisciplinary learning. Washington: American Psychological Association.

Larmer, J. y Mergendoller, J. R. (2010). Essentials for Learning. Educational Leadership, 68(1), 4. https://static1.squarespace.com/static/530e32e2e4b02e9cbe11317b/t/54b044c9e4b0265c9838432f/1420838089897/8+PBL+Essentials.pdf

Lawless, K. A. y Brown, S. W. (2015). Developing scientific literacy skills through interdisciplinary, technology-based global simulations: GlobalEd 2. Curriculum Journal, 26(2), 268–289. https://doi.org/10.1080/09585176.2015.1009133

Liarte, R. A. y Soguero, C. (2009). I + C: Investigo y lo Cuento . Una experiencia de investigación y comunicación en las aulas de Educación Secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 50(1681–5653).

López Rivera, Z. C. (2017). Innovación didáctica para la apropiación de la ciencia y la tecnología en estudiantes de educación básica y media [Universidad de la Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad

McPhail, G. J. (2016). From aspirations to practice: curriculum challenges for a new ‘twenty-first-century’ secondary school. Curriculum Journal, 27(4), 518–537. https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1159593

Molano, M. (2015). Competencias: un asunto de pedagogía. In G. Londoño & E. Cano (Eds.), Formación y evaluación por competencias en educación superior (pp. 11–44). Libros en acceso abierto. 50. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/50

Morales, P. y Landa, V. (2004). Problem based learning. Emergency Medicine Journal, 21(4), 411–413. https://doi.org/10.1136/emj.2003.012435

Murillo, F. J. y Román, M. (2011). School infrastructure and resources do matter: Analysis of the incidence of school resources on the performance of Latin American students. School Effectiveness and School Improvement, 22(1), 29–50. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/09243453.2010.543538

Murphy, S. (2020). Science Education Success in a Rural Australian School: Practices and Arrangements Contributing to High Senior Science Enrolments and Achievement in an Isolated Rural School. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09947-5

Perkins, D. (1991). Educating for Insight. Educational Leadership, 49(2), 4–8.

Pujol, F. (2017). El aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje por descubrimiento guiado como estrategias didácticas en Biología y Geología de 4o de ESO. 59. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6052/PUJOL CUNILL%2C FRANCISCA.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://reunir.unir.net/handle/123456789/6052

Rabanal, R., Huamán, C., Murga, N. y Chauca, P. (2020). Desarrollo de competencias personales y sociales para la inserción laboral de egresados universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 26(2). https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32438

Reimers, F. y Chung, C. K. (2014). Enseñanza y aprendizaje en el siglo XXI: metas, políticas educativas y currículo en seis países. Fondo de Cultura Económica.

Ruiz Pérez, A. (2014). Habilidades científico-investigativas a través de la investigación formativa en estudiantes de Educación Secundaria. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 3(1), 16–30.

Soto Soto, R. S. (2015). Enseñanza de líquenes para la formación de competencias cientificas investigativas. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, Edición Ex. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.0num.0bio-grafia1

Trujillo, F. (2016). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, primaria y secundaria. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Vallet-Bellmunt, T., Rivera-Torres, P. y Vallet-Bellmunt, I. (2017). Aprendizaje cooperativo, aprendizaje percibido y rendimiento académico en la enseñanza del marketing. Educación XX1, 20, 277–297. https://doi.org/10.5944/educXX1.1

Vidergor, H. E. (2018). Effectiveness of the multidimensional curriculum model in developing higher-order thinking skills in elementary and secondary students. Curriculum Journal, 29(1), 95–115. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1318771

Willianson, G. e Hidalgo, C. (2015). Flexibilidad curricular en la implementación de proyectos de investigación para mejorar el aprendizaje de los estudiantes. El caso de NEPSO Chile. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 15(2), 1–21.

Published

2022-07-05

How to Cite

Daza López, J. M. (2022). Articles research concerning the development of research skills in students. Problem-Based and Project-Based Learning as Methodological Strategies. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(38), 120–133. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.467