Trans reflections for decolonizing education from / through literary studies in general education
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.445Keywords:
general education, ecology of knowledges, decolonization, literature, paratopie, intertextualityAbstract
This article explores the role of literary studies in and for general education from the perspective of a critical and decolonizing pedagogy. It is organized in three sections. The first section discusses general education understood as ecology of knowledges, a term proposed by the Portuguese sociologist Boaventura de Sousa Santos to recognize and integrate epistemological diversity as a decolonizing practice. The second part evaluates the concept of partopie formulated by the French linguist Dominique Maingueneau to characterize the impossible place or the paradoxical condition of literary discourse. It is argued that it is this paratopic quality, which operates on various levels, that makes literary studies a useful instrument for the integrative aspirations of general education thought of as an ecology of knowledges. Finally, an estimate of literary studies in and for general education is included through the instrumentalization of the dialogic and intertextual character of literature as a strategy for decolonizing praxis.
Downloads
References
Bajtín, Mijaíl. (1985). Teoría y estética de la novela, Taurus.
Delgado, N. (2013). Sucede que me canso de ser mujer. En Elsa R. Arroyo Vázquez y Julia Cristina Ortiz Lugo (eds.). Leer para escribir. Plaza Mayor, p. 555.
Durañona, M., García Carrero, E., Hilaire, E., Salles, N. y Vallini, M. (2006). Textos que dialogan. La intertextualidad como recurso didáctico. Consejería de Educación de Madrid.
Maingueneau, D. (2014). Le discours littéraire. Paratopie et scène d’énonciation. Armand Colin.
Mbembe, A. (2016). Decolonizing the University: New Directions. Arts & Humanities in Higher Education 15 (1), 29-45. http://www.historicalstudies.uct.ac.za/sites/default/files/image_tool/images/149/Decolonizing%20the%20university%20New%20Directions%20-%20Achille%20Joseph%20Mbembe.pdf
Mondaca Rivera, O. (2018). “Sucesión”. En Calderón, Teresa, Calderón, Lila y Harris, Tomas (comps). Antología de poesía / Volumen III. La Generación Post 87: otra vuelta de tuerca. Editorial Catalonia, p. 246.
Neruda, P. (1931-1935). Walking around. Residencia en la Tierra II. Editorial Universitaria, 1992. p. 121.
Sánchez, C., Vélez, W. y Maldonado, M. (2019). La Educación General en Puerto Rico: La Década de los Cincuenta. Primera Parte. (Historia Crítica de la Educación General en Puerto Rico). Ediciones Mágica.
Santos, B. de S. (2019). Construyendo las Epistemologías del Sur. Antología. Volumen I. CLACSO. https://www.jstor.org/stable/j.ctvt6rmq3?refreqid=book-view%3A28532fea5f4a14ec021146c1c0715615
Santos, B. de S. (2021). Decolonizar la universidad. El desafío de la justicia cognitiva global. CLACSO.
Santos, B. de S. (2011). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Laboratorio de Políticas Públicas. Miño y Dávila Editores.
Santos Febres, M. (25 de noviembre de 2020) “Decolonizando la Academia: Perspectivas Afro-Feministas”. XXXII Lección Inaugural de la Facultad de Estudios Generales, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. https://www.youtube.com/watch?v=vncSUpVMit8
Vargas, E. (2013). Historia de la Formación y Transformación de la Universidad de Puerto Rico y la Facultad de Educación General como Facultad de Cursos Transdisciplinarios e Interdisciplinarios 18981950: Retos de Metodología para el Futuro. http://www.rideg.org/wp-content/uploads/2014/04/Historia-de-la-Formaci%C3%B3n-y-Transformaci%C3%B3n-de-la-Universidad-de-Puerto-Rico-y-la-Facultad-de-Educaci%C3%B3n-General-como-Facultad-de-Cursos-Transdisciplinarios-e-Interdisciplinarios-1898-1950-Retos-de-Metodolog%C3%ADa-para-el-Futuro.pdf
Vélez Cardona, W. (2013). Educación general: Definiciones, evolución, paradigmas epistemológicos y futuro, INTEC, 2013. http://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/bitstream/handle/123456789/474/DOCINTEC-20-001-016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vélez Cardona, W. (mayo 2011). Epistemologías de la educación general. Revista UMBRAL 4, pp. 13-29. http://umbral.uprrp.edu/revista/educacion-general-universitaria/
Vélez Cardona, W. (diciembre 2011). Una educación general transdisciplinaria para el fortalecimiento de la Universidad. Revista UMBRAL 6, pp. 5-32. http://umbral.uprrp.edu/revista/literatura-y-ciencia/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.