General studies, fulcrum to re-move the current democracy
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v19i37.441Keywords:
University, citizenship, democracy, subjectivity, educationAbstract
This writing sustains that the initial studies in the universities of the American hemisphere are the indispensable point of support to humanize the "subiectum" of all its students and, thus, promote the exercise of democratic citizenship. To do this, he methodologically proceeds from a succinct diagnosis of the political world and then analyzes the relationship between that reality and the current university model in the American region. The conclusion of such research establishes what is the instrumental role of the preparatory university level as oriented to train the human subject and transform the political work of our so-called democratic societies in fieri.
Downloads
References
Aizpún, I. (2021). 20 mil millones de dólares después...; en, Diario Libre, 7 de abril 2021.
Arendt, H. (1972). Crises of the Republic: Lying in Politics; Civil Disobedience; On Violence; Thoughts on Politics and Revolution. Harcourt Brace Jovanovich
Aristóteles (1998). Poli?tica. Alianza.
Aristóteles (1999). E?tica a Nico?maco. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Carpentier, A. (2015). El reino de este mundo. Espasa Calpe.
Defoe, D. (1994). Robinson Crusoe, edited by Michael Shinagel. (Original 1719).
De Tocqueville, A. (1835). De la démocratie en Amérique, vols. I & II (1st ed.). Librairie de Charles Gosselin.
Gramsci, A. (2017). “Odio a los indiferentes.
Han, B. (2012). Transparenzgesellschaft. Matthes & Seitz, Berlin. (Edición en castellano: La sociedad de la transparencia. Herder Editorial, 2013).
Harari, Y. (2011). Sapiens: De animales a dioses. Debate, 2011.
ICHI PRO (sin fecha): Director de ingeniería de Google: así de rápido cambiará el mundo en diez años. Ver, https://ichi.pro/es/director-de-ingenieria-de-google-asi-de-rapido-cambiara-el-mundo-en-diez-anos-122176338088820
Kant, I. (2005). Der Streit der Fakultäten. Hrsg. von Horst D. Brandt und Piero Giordanetti, Felix Meiner Verlag, Hamburg (Philosophische Bibliothek 522). (Versión en castellano: El conflicto de las facultades. Editorial Losada, S.A., 1963).
Lenín, V. (1981). ¿Qué hacer?, en Obras completas, vol. VI. Editorial Progreso.
Maquiavelo, N. (1999). El Príncipe. Editado por el Aleph.com; https://ocw.uca.es/pluginfile.php/1491/mod_resource/content/1/El_principe_Maquiavelo.pdf
Mejía, M. (2021). “Al 68% de la gente en RD no le importaría tener gobierno no democrático. Informe del PNUD alerta que la democracia está en crisis en la región”; en, Diario Libre, 23 de junio 2021. https://www.diariolibre.com/actualidad/al-68-en-rd-no-le-importaria-tener-gobierno-no-democratico-EA270513068 % de la gente en RD no le importaría tener gobierno no democrático
Patiño, P. (2018). “El «Movimiento de Córdoba» y su efecto en la universidad latinoamericana”; en, https://www.universidadsi.es/el-movimiento-de-cordoba-y-su-efecto-en-la-universidad-latinoamericana/
Rendueles, C. (2020). “Entrevista a Byung-Chul Han”. El País, 15 y 17 de mayo.
https://elpais.com/cultura/2020/05/15/babelia/1589532672_574169.html
Ridley, M. (1993). The red queen. Sex and the evolution of human nature. London, Viking.
Rodríguez Beruff, J. (2010a). La pertinencia y actualidad de los Estudios Generales; Conferencia Inaugural en el Simposio sobre “Los Estudios Generales en la región latinoamericana”, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú, 15-17 de septiembre de 2010.
https://www.academia.edu/6390094/La_pertinencia_y_actualidad_de_los_Estudios_Generales
--- (2010b). Los estudios generales en la Universidad de Puerto Rico: notas sobre un cambio curricular. Jorge Rodri?guez Beruff ; en PUCMM: Cuaderno de Pedagogía Universitaria, Año 7, No. 14, Julio-Diciembre 201b: pp, 6-10.
https://www.pucmm.edu.do/publicaciones/Documents/cuadernopedagogia/CuadernodePedagogiaNo14.pdf
--- (sin fecha). Los estudios generales: un movimiento transatlántico; en, http://universalia.usb.ve/node/605
Newman, J. (1900). The idea of a university. Longmans, Green, version original de 1878. (Versión en español. Discursos sobre el fin y la naturaleza de la educacio?n universitaria. Eunsa, 1996).
Smith, A. (1790). The Theory of Moral Sentiment. MetaLibri, 6a. edición, 1790: Parte I, 1a. Sección, pp. 4-21; ver,
Taveras, L. y Olivo, R. (2010). Estudios Generales: el qué y el para qué. Apuntes para una reflexión; en PUCMM: Cuaderno de Pedagogía Universitaria, Año 7, No. 14, Julio-Diciembre 2010, pp, 25-29.
https://www.pucmm.edu.do/publicaciones/Documents/cuadernopedagogia/CuadernodePedagogiaNo14.pdf
Vélez, W. y Subirats, P. (2010). Apuntes para un perfil del profesor o la profesora de Educación General; en, en PUCMM: Cuaderno de Pedagogía Universitaria, Año 7, No. 14, Julio-Diciembre 2010: pp. 17-20.
https://www.pucmm.edu.do/publicaciones/Documents/cuadernopedagogia/CuadernodePedagogiaNo14.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.