The Concept Map as strategy for the study of History

Authors

  • Mayra Leonard Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.416

Keywords:

Concept map, strategy, reading comprehension, learning, History

Abstract

This article analyzes the impact of the use of the concept map, as a strategy to enhance the understanding of the most complex topics of the subject of History at the university. The specific objectives of this study are: to promote the elaboration of conceptual maps for mastering the relevant topics of the subject, and to determine the qualitative and quantitative changes produced in the students, before and after the use of the strategy. Through a mixed and descriptive research, the impact of concept maps on the cognitive development of 38 new university students was analyzed, who assessed the usefulness of this strategy through a survey. The results of the study suggest that the students found an ally in the concept map, which helped them improve their reading comprehension of the contents worked on in class. In this way, from the evidence of the final results of their exams, it is concluded that for the learning of History the use of this strategy is feasible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayra Leonard, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Doctoranda en Ciencias Sociales, Universidad de Córdoba, España;  Master en Historia por la Universidad de La Habana, Cuba. Profesora por asignatura, PUCMM, Campus Santiago

References

Aguilar, M. (2004). El mapa conceptual un texto a interpretar. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping. https://cmc.ihmc.us/cmc-proceedings/

Aguilar, M. (2006). El mapa conceptual una herramienta para aprender y enseñar. https://www.academia.edu/11982383/El_mapa_conceptual_una_herramienta_para_aprender_y_ense%C3%B1ar

Arellano, J. y Santoyo, M. (2015). Investigar con Mapas Conceptuales. Procesos Metodológicos. España: Narcea S.A. Ediciones.

Báez, E. R. (2004). Estrategias e instrumentos de evaluación más usados por docentes en la PUCMM. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, PUCMM, Año 1, No. 2, Julio - Diciembre.

Bécares, L., Busto, M. y De Hoyos, C. (2016). Sentarse, escuchar y repetir. ¿Existe otra forma de enseñar historia? IKASTORRATZA. e-Revista de Didáctica, 16, 15-38. http://www.ehu.es/ikastorratza/16_alea/2.pdf

Berrio, O. (2017). Aprendizaje significativo como estrategia pedagógica para aprender historia por medio de la herramienta de los mapas conceptuales en los grados noveno (9°) de la Institución Educativa Perpetuo Socorro de Cartagena de Indias. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/6645/tesis%20lista%20de%20oscar.%20ultima%20entrega.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Cañas, A. (2018). ¿Qué Aprenden Nuestros Estudiantes cuando Construyen Mapas Conceptuales? / What do Our Students Learn when they Build Concept Maps? 8vo. Congreso Internacional sobre Mapas Conceptuales. https://cmc.ihmc.us/cmc2018-que-aprenden-estudiantes-cuando-construyen-mapas-conceptuales/

Cárcel, F. (2016). Aplicación del uso de mapas conceptuales para relacionar conceptos. 3C Empresa. 5(2). 73-82. DOI: http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2016.050226.

Carlino, P. (2001). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad? Tutorías, simulacros de examen y síntesis de clases en las humanidades. Lectura y vida, 23 (1) 6-14. https://www.aacademica.org/paula.carlino/91.pdf

Carlino, P. (2008). Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente. https://www.aacademica.org/paula.carlino/162

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa. No. 57, Vol. XVIII. Abril – Junio. http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57002#

Castro, A. (2012, 30 de marzo). Los mapas conceptuales. https://issuu.com/alexander_cm/docs/mapas_conceptuales

Cruz, M. (2015). Uso de Mapas conceptuales para la comprensión lectora de los textos expositivos en Mercadotecnia. https://investigacion.pucmm.edu.do/cedile/programa-alfabetizacion-academica

Estienne, V. M. y Carlino, P. (2004). Leer en la universidad: Enseñar y aprender una cultura nueva. Argentina: Universidad de Antioquia. 2004.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxqb3JuYWRhc2dpY2VvbGVtfGd4OjRlMmQ3MTM1NTgxZTFmZjg

Estrella, M. (2015). Uso de mapas conceptuales como estrategia para potenciar la comprensión lectora. https://investigacion.pucmm.edu.do/cedile/programa-alfabetizacion-academica

Fabricio, L. y Bertholo, S. (2018). Concept mapping in Geography: a review of full papers in the area. Proceedings of the Eighth International Conference on Concept Mapping. https://cmc.ihmc.us/cmc-proceedings/

González, F. (2008). El Mapa Conceptual y el Diagrama V. Recursos para la enseñanza superior en el siglo XXI. España: Narcea S.A. Ediciones.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Ed. McGraw Hill.

Iglesias, G. (2008). Estrategias para la enseñanza de la comprensión lectora. Contextos. 20. 175-178.

Llonch, N. (2011). Enseñar historia: indumentaria y mapas conceptuales. https://www.academia.edu/2940366/Ense%C3%B1ar_historia_indumentaria_y_mapas_conceptuales

López, J. (2007). Del origen de los Mapas Conceptuales al desarrollo de CmapTools. http://www.eduteka.org/Entrevista22.php

Mapas Conceptuales (s.f.) http://www.facmed.unam.mx/emc/computo/mapas/mapaconceptual.htm

Mapas Conceptuales (s.f.). http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/clarajaramillo_metodologia4/mapas_conceptuales.html

Murillo, H. (2010). Misión del docente: propiciar en el estudiante aprendizajes significativos. Enfermería universitaria, 7(4), 42-52. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632010000400007&lng=es&tlng=es.

Novak, J. y Gowin, B. (2002). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ed. Martínez Roca S.A.

Ojeda, A., Díaz, F., González, L., Pinedo, P. y Hernández, M. (2007). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000500009&lng=es&tlng=es.

Padilla, C., Douglas, S. y López, E. (2010).Yo expongo, taller de prácticas de comprensión y producción de textos expositivos. Córdoba, Argentina. Editorial Comunicarte.

Pontes, A., Serrano, R. y Muñoz, J. (2015). Los mapas conceptuales como recurso de interés para la formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria: Opiniones del alumnado de ciencias sociales y humanidades. Educación XX1, 18(1), 99-124. DOI: 10.5944/educXX1.18.1.12313

Salazar-Sierra, A., Sevilla-Rengifo, O., González-Pinzón, B., Mendoza, C., Echeverri-Guzmán, A., Quecán-Castellanos, D., Pardo-Rodríguez, L., Angulo-Abaunza, M.,

Silva-García, J. y Lozano-Ramírez, M. (2015). Lectura y escritura en la universidad: contribución para reconstruir una historia. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 51-70. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281042327004

Villamil-Moreira, A., Pazmiño-Campuzano, F. y San Andrés-Laz, E. (2020). CmapTools como herramienta innovadora para el proceso de enseñanza aprendizaje. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539710.pdf

Published

2021-01-20

How to Cite

Leonard, M. (2021). The Concept Map as strategy for the study of History. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 95–106. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.416