Plagiarism in Dominican Higher Education: an opportunity to develop Academic Writing
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.411Keywords:
Academic plagiarism, academic integrity, higher education, academic writingAbstract
Plagiarism is one of the greatest challenges faced by university professors who teach subjects related to written production or who conceive writing from its epistemic perspective. Although research on plagiarism has increased significantly in the last decade, in the Dominican Republic there are few studies that address this issue in higher education. An exploratory research was designed in order to describe the concept, practice, motivation about plagiarism and the use of anti-plagiarism tools in Dominican higher education that affects the academic integrity and professional development of students. The sample consisted of 255 university students (undergraduate and graduate). The instrument used was an online survey divided into five sections: characterization of the students, knowledge, practice, motivation and tools. The reliability index of the survey, for each of the components, was considered adequate. A high percentage of students state that they have committed a dishonest action linked to copying a fragment, rather than the complete copy; likewise, there is little awareness of image copyright and self-plagiarism. The main motivation is located in an internal locus, lack of time to carry out the work. Based on the findings, it is recommended that teachers monitor and provide more effective feedback on academic work, that support is offered to students for their academic production, in addition to sanctions for their lack of academic integrity.
Downloads
References
Alam, L. (2004). Is plagiarism more prevalent in some forms of assessment than others? En R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer, y R. Phillips (Eds.), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 48-57). http://www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/alam.html
Amargós, O. (2016). Evaluación de resultados e impacto de la política de Educación Secundaria en República Dominicana. IDEICE. goo.gl/WmzZBQ
Amiama-Espaillat, C. (2018). Competencia lectora en estudiantes de secundaria de la República Dominicana: orientaciones para la evaluación y su intervención pedagógica [Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/xmlui/hand
Amiama-Espaillat, C., y Mayor-Ruiz, C. (2017). Digital reading and reading competence: The influence in the Z generation from the Dominican Republic. Comunicar, 25(52). https://doi.org/10.3916/C52-2017-10
Apolinar, B. (2010a). ONDA: El plagio de tesis conlleva 2 años de prisión. Listín Diario. https://bit.ly/3cIrDc
Apolinar, B. (2010b). Plagio académico también afecta niveles de básica y media. Listín Diario. https://bit.ly/34gFiD4
Ballano, I., Muñoz, I., Pinto, M., Guerrero, D., Sureda, J., Morey, M., Angulo, J. F., López, M. M., Vázquez, R., Barrón, A., Muñoz, J. A., Valle, M. J., Mayrata, P., y Mut, T. (2014). El plagio académico en Educación Secundaria: características del fenómeno y estrategias de intervención (R. Comas Forgas y J. Sureda (eds.). Grupo de investigación de la Universidad de las Islas Baleares «Educación y Ciudadanía». https://goo.gl/GfxYcL
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. España: Narcea. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Boillos - Pereira, M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23(2), 211-229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2013a). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Carlino, P. (2013b). Alfabetización académica diez años después. Investigación Temática, 18, 355-381.
Castelló, M. (2015). Los retos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19(2), 346. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.2.a13
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., y Ruiz-Rey, F. (2020). Conocimiento de los estudiantes universitarios sobre herramientas antiplagio y medidas preventivas. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 57, 129-149. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.05
Comas-Forgas, R., y Sureda-Negre, J. (2010). Academic Plagiarism: Explanatory Factors from Students’ Perspective. Journal of Academic Ethics, 8(3), 217-232. https://doi.org/10.1007/s10805-010-9121-0
Comas Forgas, R., Sureda Negre, J., y Oliver Trobat, M. (2011). Prácticas de citación y plagio académico en la elaboración textual del alumnado universitario. Education in the Knowledge Society (EKS), 12(1), 359-385. https://doi.org/10.14201/eks.7837
Comas, R., Sureda, J., Casero, A., y Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario Español. Estudios Pedagógicos, 37(1), 207-225. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100011
Condemarín, M. (1985). Relaciones entre la lectura y la escritura en el desarrollo de la comprensión de la lectura. Lectura y Vida. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a6n2/06_02_Condemarin.pdf
Derrida, J. (1975). La farmacia de Platón. En Revista de Santander (Número 6). https://goo.gl/VfLJVS
Eaton, S. (2020). Integridad Académica: Un enfoque de sistemas para enfrentar la compraventa de trabajo académico (versión en español). 8° Congreso de Integridad Académica, 1-34.
Gómez-Espinosa, M., Francisco, V., y Moreno-Ger, P. (2016). El impacto del diseño de actividades en el plagio de Internet en educación superior. Comunicar, XXIV (48), 39-48. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.3916/C48-2016-04
Inter-American Dialogue/EDUCA. (2015). El estado de las políticas públicas docentes: en la antesala de las transformaciones. Inter-American/EDUCA. https://goo.gl/OzJzGB
López-Gil, K., y Fernández-López, M. (2019). Representaciones sociales de estudiantes universitarios sobre el plagio en la escritura académica. Íkala, Revista de lenguaje y cultura, 24(1), 119-134. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a06
Ochoa, L., y Cueva, A. (2014). El Plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113. https://doi.org/10.15446/fyf.v27n2.47667
OECD. (2016). PISA 2015 Resultados clave. http://www.oecd.org/
Oreal/Unesco. (2016). TERCE. Logros de aprendizaje. https://goo.gl/PbtB01
Sureda, J., Comas, R., y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana De Educación, 50, 197-220. https://goo.gl/yvfr5s
Sureda Negre, J., Comas Forgas, R., y Oliver Trobat, M. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato: Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 44, 103-111. https://doi.org/10.3916/C44-2015-11
Turnitin. (2016). Integridad académica en un mundo digital: Índice global de plagio en la educación secundaria y superior. http://go.turnitin.com/es/plagio-mundial
Vargas - Franco, A. (2020). De la alfabetización académica a las literacidades académicas: ¿teorías y métodos en disputa? Folios, 51, 63-77. https://doi.org/10.17227/folios.51-8429
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernos Comillas, 1, 52-66. https://www.academia.edu/5382393/Virginia_Zavala_La_escritura_académica_y_la_agencia_de_los_sujetos_
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.