OER as a useful tool in resource-based learning

Authors

  • Dahiana Vásquez Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.410

Keywords:

resources, open education, open resources, open practices, resource-based learning

Abstract

Open educational resources (OER) are materials that, together with an appropriate teaching methodology and the way they are used, have brought quality to higher education. This idea raised as a hypothesis of the premise in this theoretical essay about the educational benefit that could represent the use of these resources. This article seeks to demonstrate the importance of open educational resources as tools for the development of content in the classroom and the contextualization of relevant information on the subjects to be taught. In order to define their quality, their support within the curriculum and their use as pedagogical tools, it is necessary to know key concepts such as educational resources and open resources for an open education with open educational practices. A descriptive methodology has been used to know the tendencies of the participants about their reading habits. For this purpose, a small survey has been carried out with a universe of 72 people, teachers (27) and university students (45), with which it is intended to know the use of the educational resources they use and the difficulties to access to them. Finally, it can be concluded that, in order to promote critical thinking and participation in its future discursive communities, from the classrooms, it would be convenient to use these resources at this moment in history where it is necessary to offer reliable resources to develop criticality and the capacity to evaluate resources, given that we are in the information age and education has had a drastic turn from in classroom to virtuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dahiana Vásquez, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Máster Periodismo Multimedia. Docente de la Escuela de Comunicación, PUCMM, campus Santiago.

References

Burgos, J. (2010). Innovación en la práctica educativa Primera edición. Aprovechamiento de Recursos Educativos Abiertos (REA) en ambientes enriquecidos con tecnología. México: Tecnológico de Monterrey.

Cabero, J. (1992). Análisis, selección y evaluación de medios didácticos. Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa, (4), 25-40.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. Didáctica y Curriculum. Volumen 1, Módulo 2, Unidad didáctica 4. Las actividades didácticas. Medios y Recursos. España: McGraw and Hill Interamericana, S. A. U.

Esch, E. (2016). Resource-based learning. Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies Good Practice Guide. https://www.llas.ac.uk/resources/gpg/409

Caballero, A. y Fernández, M. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20(1), 201-217.

García, I. y López-Pérez, C. (2012). La función de los recursos de aprendizaje en la universidad. In: Okada, A. (Ed.) (2012) Open Educational Resources and Social Networks: Co-Learning and Professional Development. London: Scholio Educational Research y Publishing.

Mercado, M. Fernández, K. Lavigne, G y Ramírez, M. (2018). Enseñanza y difusión sobre el uso de recursos educativos abiertos con MOOC: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa Volumen 26.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA) https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2015). Directrices para los Recursos Educativos Abiertos (REA) en la Educación Superior https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232855

Parodi, G. (2008). Géneros Académicos y Géneros Profesionales: Accesos Discursivos para Saber y Hacer. Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Serna, E. (2018). Lectura digital para incrementar hábitos de lectura en estudiantes de educación superior. Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI -- 1a. Edición Medellín, Antioquia: Editorial Instituto Antioqueño de Investigación, pp. 692. Investigación Científica

Sevillano, M. (2012). Medios, recursos didácticos y tecnología educativa. Educatio Siglo XXI, 30(1), 343-346

Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica (4th ed.). México: Editorial Limusa

Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, vol. 58.no.1 La Paz http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1652-67762017000100011yscript=sci_arttext

Zabalza, M. (2003). La enseñanza universitaria. Manejo de las nuevas tecnologías. Diseñar la metodología y organizar las actividades. Competencias docentes del profesorado universitario. España: Narcea S.A. De Ediciones.

Published

2021-01-20

How to Cite

Vásquez, D. (2021). OER as a useful tool in resource-based learning. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 28–36. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.410