Students’ perceptions on the Bioethics course for the specialty of Biology and Chemistry at the IPC-UPEL

Authors

  • Marlene Ochoa de Toledo Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas
  • Gelvis Alvarado Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.401

Keywords:

critical learning, bioethics, teaching strategies

Abstract

This paper presents the account of the experience of implementing a bioetic course for students of the Instituto Pedagógico deCaracas, where strategies framed in critical reflection were applied. The fundamental objective was to analyze the perceptions of the students to establish the achievement of the objectives of the course, the role of the teacher and determine the acceptance of the strategies used. For the analysis, the work was based on the Müller and Szczureck model which consists of the following phases: 1. Diagnosis of needs 2. Design of the proposal 3. Validation of the proposal. 4. Evaluation of the results of the implementation of the proposal. This research focuses on stages 3 and 4, although it briefly describes the methodological strategies used in the design, a corresponding element of phase 2. The third stage of validation was carried out from a pilot application of a Bioethics course for future Biology teachers in the 2009-I semester. This study uses a quasi-experimental qualitative methodology with a field study and is framed in the interpretive paradigm because it is intended to collect information from students for their subsequent analysis and interpretation of reality. The results obtained were the basis for the fourth stage of analysis of implementation results that show total acceptance of the course evidenced through their perceptions; likewise, the students (future teachers of Biology and Chemistry) point out that the learning achieved is due to the strategies used for bioethical analyzes, the motivation generated by the course and participation in all classes, which enabled them to make conceptual changes through critical reflections. These aspects lead to the conclusion that possibly the strategies used can promote changes in conceptions based on critical learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlene Ochoa de Toledo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas

Profesor Titular Jubilado del Instituto Pedagógico de Caracas,

Instituto Pedagógico de Caracas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas

Gelvis Alvarado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas

Supervisora del laboratorio de Microscopía del Departamento de Biología y Química

Instituto Pedagógico de Caracas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas

References

Alvarado, G., Partidas, G. y Ochoa M. (2017) Una metodología para discutir dilemas éticos. Revista de Educación Superior y Sociedad. 17: 116-133.

Bandala F., O. (s.f.). Las prácticas pedagógicas en el aula: ¿Un paso a la libertad o a la dominación? Monografías.com.

Bermúdez de Caicedo, C. (2006). Necesidad de la bioética en la educación superior. Acta Bioethica 12 (1): 35- 40.

Caramico, H.J.; Zaher, V.L. y Rosito, M.M.B. (2007). Ensino da Bioética nas faculdades de medicina do Brasil. Bioethikos, 1(1), 76-90.

Casado González, M. (2011). Bioética y Educación. Sobre la necesidad de adoptar una concepción de la bioética flexible y que promueva la educación en los principios de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Revista Latinoamericana de Bioética. 11 (2): 62-71.

Castro, S. y Guzmán de Castro, B. (2001). ¿Es la Tecnología Útil en la Educación? Revista de Investigación No. 49: 11-37

Cerchiaro, D.M. (2011). Elementos pedagógicos y didácticos para la inclusión de la bioética en el currículo del programa de enfermería de la Universidad Popular del Cesar. Tesis de Maestría. Disponible en https://docplayer.es/92649846-Elementos-pedagogicos-y-didacticos-para-la-inclusion-de-la-bioetica-en-el-curriculo-de-enfermeria-de-la-universidad-popular-del-cesar.html

Chaparro, N. (2011). El aprendizaje de valores en: Docencia de la bioética en Latinoamérica. Experiencias y valores compartidos. Santiago de Chile, FELAIBE. Sociedad Chilena de Bioética y Fundación Ciencia y Vida.

Código de Ética para la Vida. (2011). Ministerio del Poder Popular de Ciencia y Tecnología de la República Bolivariana de Venezuela.

Corral, Y; Brito, N. y Franco, A. (2016). Bioética: un concepto que tiende a ser relegado en la educación universitaria venezolana. Universidad de Carabobo Valencia-Venezuela. Jornada Divulgativa de Producción Intelectual de Profesores e Investigadores de la FaCE-UC.

Deeley, S.J. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones: 192pp

Editorial Definición MX. (11/12/2016). Definición de Pedagogía Crítica - Qué es y Concepto Pedagogía Crítica. Sitio: Definición MX. Ciudad de Mexico.

EL NACIONAL. (2016, marzo 6). Pedagogía de la Comunicación. [Publicación en línea].

García, J.J. (2012). Bioética Personalista y Bioética Principialista. Perspectivas. Bioética WeB. [Publicación en línea]. Recuperado de: https://www.bioeticaweb.com/bioactica-personalista-y-bioactica-principialista-perspectivas/ ]

Giroux, H. (2017). Su visión educativa en diez puntos. Aula Planeta. Innovamos para una educación mejor.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded Theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing Company. Traducción original: Floreal Fomi. Edición, revisión y ampliación: Ma José Llanos Pozi. Universidad de Buenos Aires.

Gómez, V. y Royo, P. (2015). Construyendo espacios de diálogo: una propuesta de enseñanza de la bioética. Acta Bioethica, 21 (1), 9-18.

Gracia, D. (2019). BIOÉTICA Y BIODERECHO, Editorial. EIDON, 52:1-2

Laeducacionpintabien. (2018). Libro: Una pedagogía de la comunicación de Mario Kaplún.

Ley Orgánica de la Educación. (2009). Gaceta Nº: 5.929 Fecha de Gaceta: 15-ago-09.

Molina R. N. (2011, diciembre). ¿Qué es la bioética y para qué sirve? Un intento de Pedagogía Callejera. Revista Colombiana de Bioética. 6 (2): 110-117.

Orozco M.B. R. (2016). La bioética en el ámbito escolar. OEI Iberoamérica divulga

Plan Socialista de la Nación 2007-2013. República Bolivariana de Venezuela.

Postigo, E. (2015). Bioetica definicion: Que es bioética, Concepto de Bioética y corrientes actuales. Bioètica Web.

Ribot, V. C., Pérez M., M., Rousseaux M., E. y Vega G. (2014). Educación Médica Superior. Educ Med Super vol.28 no.2 Ciudad de la Habana.

Royes y Qui, A. (2019). Comentarios al libro "Principios de ética biomédica", de T. Beauchamp y J. Childress. Observatori de Bioètica i Dret. Universitat de Barcelona.

Salort, J. C. y Maluf, F. (2014). De la enseñanza de la bioética a la educación bioética. Reflexiones sobre los desafíos en los posgrados en Bioética. Revista Latinoamericana de Bioética, vol. 14, núm. 2, 2014, pp. 52-65. Universidad Militar Nueva Granada Bogotá, Colombia.

Sánchez-Migallón, S. (2012). Versión de Archivo. Utilitarismo [Publicación en línea].

Schmidt, L. (2008). Colección Biodiké: hacia una Bioética del Siglo XXI. Separata No. 3: Mé¬todo de Análisis Holístico e Interpretación de Casos Bioéticos. Editorial San Pablo

Sgreccia, E. (2013). Persona Humana y Personalismo. Cuadernos de Bioética, vol. XXIV, núm. 1, enero-abril, 2013, pp. 115-123 Asociación Española de Bioética y Ética Médica Murcia, España.

Significados. Ciencia y salud. (2018). Significado de Pedagogía crítica (Qué es, Concepto y Definición). "Pedagogía crítica". En: Significados.com.

Sola, R. y Camilo, J. (2015). Corrientes y tendencias en la Bioética. En Ética y Vida.

Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Segunda edición (en inglés): Sage Publications, Inc. (United States, London, New Delhi), 1998 Primera edición (en español): Editorial Universidad de Antioquia, diciembre de 2002.

Torres, H. A. (2019). Pedagogía crítica. MILENIO 2020 años. En línea: https://www.milenio.com/opinion/alfonso-torres-hernandez/apuntes-pedagogicos/pedagogia-critica

Wilches Flórez, A. M. (2011). La Propuesta Bioética de Van Rensselaer Potter, cuatro décadas después. Opción, Año 27, No. 66 (2011): 70 - 84 ISSN 1012-1587.

Published

2020-07-16

How to Cite

Ochoa de Toledo, M., & Alvarado, G. . (2020). Students’ perceptions on the Bioethics course for the specialty of Biology and Chemistry at the IPC-UPEL. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 17(34), 112–126. https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.401