Service-learning, ICT and shared knowledge to promote reflection on the net
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v17i34.393Keywords:
service-learning, reflection, information and communication technologies, higher education, knowledge societyAbstract
Service-learning (S-L) has emerged in recent years as an innovative methodology in university classrooms, attending to criteria of transference and learning. The evidences around its pedagogical efficacy are clear, focusing on gains in academic, civic, and professional terms. Likewise, insofar as it is based on student action in a community framework, reflection on one’s own experience becomes the main catalyst to link community service and curricular learning. But the advance represented by the knowledge society poses an epistemological challenge that invites us to adjust the inevitable on-site component of S-L with virtual technologies that promote the connection and improvement of processes. Thus, this article analyses the challenge of introducing technological resources in university service-learning projects, proposing as a central objective to glimpse patterns that may be useful in the pragmatic development of this methodology, resulting of the possibilities of digital technologies as a resource to support educational reflection processes.
Downloads
References
Ash, S. L., Clayton, P. H., y Atkinson, M. P. (2005). Integrating reflection and assessment to capture and improve student learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 11(2), 49-60.
Bringle, R. G., y Clayton, P. H. (2012). Civic education through service learning: what, how, and why? En L. McIlrath, A. Lyons, y R. Munck (Eds.), Higher education and civic engagement. Comparative perspectives (pp. 101-124). Nueva York, NY: Palgrave Macmillan.
Bringle, R. G., y Clayton, P. H. (2020). Integrating service learning and digital technologies: examining the challenge and the promise. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 43-65. doi: 10.5944/ried.23.1.25386
Bringle, R. G., y Hatcher, J. A. (1999). Reflection in service learning: making meaning of experience. Educational Horizons, 77(4), 179-185.
Bringle, R. G., y Hatcher, J. A. (2007). Civic engagement and service learning: implications for higher education in America and South Africa. Education as Change, 11(3), 79-89. doi: 10.1080/16823200709487181
Calderón, C., y Escalera, G. (2008). La evaluación de la docencia ante el reto de Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Educación XX1, 11, 237-256. doi: 10.5944/educxx1.11.0.316
Comisión de las Comunidades Europeas (2001). Comunicación de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Plan de acción elearning. Concebir la educación del futuro. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0172&from=ES
Escofet, A. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: ¿una relación posible? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 169-182. doi: 10.5944/ried.23.1.24680
Escofet, A., y Rubio, L. (2017). El valor de la reflexión en el aprendizaje-servicio. En L. Rubio y A. Escofet (Coords.), Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la universidad. Barcelona: Octaedro / ICE-UB.
Eyler, J. (2002). Reflection: Linking service and learning – linking students and communities. Journal of Social Issues, 58(3), 517-534. doi: 10.1111/1540-4560.00274
Eyler, J., Giles, D. E., y Schmiede, A. (1996). A practitioner’s guide to reflection in service-learning: student voices & reflections. Nashville, TN: Vanderbilt University.
Gallardo, I. M., De Castro, A., y Saiz, H. (2020). Interacción y uso de tecnologías en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 38(1), 119-137.
García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., y del Pozo, A. (2017). Developing civic engagement in distance education: A case study of virtual service-learning (vSL) programme in Spain. Open Praxis, 9(2), 235-244. doi: 10.5944/openpraxis.9-2-578
García-Gutiérrez, J., y Ruiz-Corbella, M. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 31-42. doi: 10.5944/ried.23.1.25390
Gargallo, B., Suárez, J., Garfella, P. R., y Fernández March, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios Sobre Educación, 21, 9-40.
González, V., y Montmany, B. (2019). Iniciarse en el ámbito de los portafolios digitales. En J. T. Pujolà (Ed.), El portafolio digital en la docencia universitaria (pp. 11-26). Barcelona: Octaedro.
Gotor, V. M. (2015). Los desafíos de la universidad en el siglo XXI. En T. Luque (Ed.), Horizonte 2031: la Universidad de Granada ante su V Centenario: reflexiones sobre el futuro de la universidad (pp 168-173). Granada: Editorial Universidad de Granada
Guthrie, K. L., y McCracken, H. (2014). Reflection: the importance of making meaning in e-service-learning courses. Journal of Computing in Higher Education, 26, 238-252. doi: 10.1007/s12528-014-9087-9
Kunnari, I., y Laurikainen, M. (Eds.). (2017). Collection of engaging practices in eportfolio process – Publication of the empowering eportfolio process project. Hämeenlinna: Häme University of Applied Sciences.
Lorenzo, M., Mella, I., García, J., y Varela, C. (2017). Investigar para institucionalizar el aprendizaje servicio en la universidad española. RIDAS. Revista iberoamericana de aprendizaje servicio: Solidaridad, ciudadanía y educación, 3, 118-130.
Martínez-Odría, A. (2007). Service-learning o aprendizaje-servicio. La apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón, 59(4), 627-640.
Martínez-Usarralde, M. J., Gil-Salom, D., y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 149-172.
Mella, I., Santos Rego, M. A., y Malheiro, X. M. (2015). Aprendizaje-servicio y rendimiento académico del alumnado universitario. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 12, 35-39. doi: 10.17979/reipe.2015.0.12.569
Monge, A. (2003). Liderazgo educativo y retos de la educación superior en el siglo XXI: hacia la visión y la acción. Revista Electrónica Educare, 4, 63-75
Naval, C., y Arbués, E. (2016). El aprendizaje-servicio y la transición desde la educación superior al mundo del trabajo. En M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 219-239). Madrid: Biblioteca nueva.
Naval, C., y Arbués, E. (Eds.). (2018). Hacer la universidad en el espacio social. Pamplona: EUNSA.
Nieto, S. (Coord.) (2010). Principios, métodos y técnicas para la investigación educativa. Madrid: Dykinson.
Páez, M., y Puig, J. M. (2013). La reflexión en el aprendizaje-servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 13-32.
Pérez-Serrano, M.G. (Coord.) (2011). Intervención sociocomunitaria. Madrid: UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia
Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Ministerio de Educación y Ciencia / Octaedro.
Salam, M., Awang, D. N., Abang, D. H., y Farooq, M. S. (2019). Technology integration in service-learning pedagogy: A holistic framework. Telematics and Informatics, 38, 257-273. doi: 10.1016/j.tele.2019.02.002
Santos Rego, M. A. (Ed.). (2016). Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad. Madrid: Biblioteca nueva.
Santos Rego, M. A. y Lorenzo, M. (Eds.) (2018). Guía para la institucionalización del aprendizaje-servicio en la universidad. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio de Científico.
Santos Rego, M. A., Mella, I., y Sotelino, A. (2020). Movilidad y TIC en aprendizaje-servicio: perspectivas para una sociedad global y tecnológica. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 67-84. doi: 10.5944/ried.23.1.24180
Santos Rego, M. A., Sotelino, A., y Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
Santos-Rego, M. A., Lorenzo, M., y Sotelino, A. (2018). Sostenibilidad e institucionalización cautelosa del aprendizaje-servicio en la universidad. En C. Barroso (Coord.), Educación en la sociedad del conocimiento y desarrollo sostenible: XXXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (pp. 307-312). Tenerife: Universidad de La Laguna.
Sotelino, A., Mella, I., y Rodríguez Fernández, M. A. (2019). El papel de las entidades cívico-sociales en el aprendizaje-servicio. Sistematizando la participación del alumnado en el tercer sector. Teoría de la Educación, 31(2), 197-219. doi: 10.14201/teri.20156
Sotelino, A., Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2016). Aprender y servir en la universidad: una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la educación, 28(2) 225-248. doi: 10.14201/teoredu282225248
Välimaa, J., y Hoffman, D. (2008). Knowledge society discourse and higher education. Higher Education, 56, 265-285. doi: 10.1007/s10734-008-9123-7
Vázquez Verdera, V. (2015). El aprendizaje-servicio: una estrategia para la formación de competencias en sostenibilidad. Foro de Educación, 19, 193-212.
Villa, A. (2006). El proceso de convergencia europeo y el papel del profesorado. Foro de Educación, 7-8, 103-117.
Waldner, L. S., McGorry, S. Y., y Widener, M. C. (2012). E-service-learning: The evolution of service-learning to engage a growing online student population. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.