Architectural interventions in the environment: Teaching and learning strategies that develop students’ environmental awareness

Authors

  • Orisell Medina Lagrangge Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.391

Keywords:

projects, environmental awareness, landscape, natural environment

Abstract

This article presents the strategies that allowed a group of architecture students to develop experiential, active learning, and interdisciplinary skills while working landscaping projects. Findings suggest greater levels of student environmental awareness and a more honed conscience regarding their relationship with the natural environment and the idea of a common good. In an attempt to provide an in-depth reflection about the educational process, this descriptive and applied study refers the processes of didactic interaction and their interpretations The design of this cross-sectional research uses data obtained through an online survey on the impact of the strategies used throughout three academic periods and three student groups in the Architecture and Landscape course taken at Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra’s School of Architecture. Results witness students prefer the development of projects in green, open and collective spaces, as well as an increase in the study of their impact on the environment in the design phase of their projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Orisell Medina Lagrangge, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra

Candidata a PhD en Arquitectura y Urbanismo con un marcado interés en los procesos de investigación e innovación educativa. Profesora a tiempo completo de la Escuela de Arquitectura y Diseño en la Facultad de Ciencias Sociales, Humanidades y Artes de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

References

Argandoña, A. (2011). The common good. (Working paper 937). Consultado en abril 2018. Disponible en https://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0937-E.pdf

Brown, R. D., Hallett, M. E., y Stoltz, R. R. (1994). Student learning styles in landscape architecture education. Landscape and Urban Planning, 30(3), 151-157.

Díaz-Barriga, F., y Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2da edic. McGraw Hill: México.

Di Carmine, F. (2018). La Biofilia y los beneficios de interactuar con la naturaleza. Charla online de la Fundación Bosque Sagrado disponible en https://www.facebook.com/fundacionbosquesagradodominicana/videos/1333 245600110014/?comment_id=1333346770099897&notif_id=1525012079041 299&notif_t=video_reply&ref=notif

Filor, S. (1994). The nature of landscape design and design process. Landscape And Urban Planning, 30(3), 121-129.

Gazvoda, D. (2002). Characteristics of modern landscape architecture and its education. Landscape And Urban Planning, 60, 117-133.

Gómez, J. (2008). El aprendizaje experiencial. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. Consultado en abril 2018. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_ 5/1/3.Gomez_Pawelek.pdf

Harrison, F. (2016). Garden as 1:1: Between Paper Thinking and Earth Moving in Landscape Architectural Learning. Landscape Review, 16(2), 26-42.

Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

Laurie, M. (1983). Introducción a la Arquitectura del paisaje. Barcelona: Gustavo Gili.

Lydon, M. (2012). Tactical Urbanism 2. Short term-action|long-term change (1ra ed., p. 16). Miami: Street Plans.

Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 14 (28), 158-180. Consultado el 16 de abril 2018. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/761/76111716009.pdf

Martí, J.; Heydrich, M.; Rojas, M. y Hernández, A. (2009). Aprendizaje basado en proyectos: Una experiencia de innovación docente. REVISTA Universidad EAFIT, 46 (158), 11-21. Consultado en 16 abril 2018. Disponible en http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad- eafit/article/view/743/655

Martínez de Pisón, E. (2012). Sobre la idea y la enseñanza del paisaje. Nimbus, (29- 30), 373-380.

Medina, O. (2011). Del pensamiento a la forma: Estrategias de enseñanza que fomenten la integración del conocimiento en la asignatura Teoría de la Arquitectura I (Postgrado). Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra.

Rebar Group, Inc. (2011). The PARK(ing) Day Manifesto. Self-Generated Urbanism and Temporary Tactics for Improving the Public Realm. San Francisco, California. Disponible en https://naturvernforbundet.no/getfile.php/1388779- 1442404878/Fylkeslag%20-%20Hordaland/Nyhetssaker/Parking%20Day- manifest%202015.pdf

Zabalza, M. A. (2003). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Published

2020-02-11

How to Cite

Medina Lagrangge, O. (2020). Architectural interventions in the environment: Teaching and learning strategies that develop students’ environmental awareness. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 15(30), 37–54. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.391

Issue

Section

Artículos científicos