Students' insights and appraisals about the Educational Sciences career at the National Institute of Higher Education (INAES) in Asunción, Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.348Keywords:
undergraduate student, perception, student participation, educational sciences, cross-curricular themeAbstract
This study addresses on the students’ appraisal regarding the education they received at the National Institute of Higher Education (INAES) in Paraguay at the grade level. The main objective of this article is to analyse the students' perceptions about their degree on Educational Sciences, and about their institution. Using a quantitative approach, descriptive design and cross-sectional: 95.6% of the students have been surveyed. The respondents are distributed in the three courses/groups of which it is the only career of the night shift. The results show the main strengths and weaknesses detected or valued by the students, in which the positive and compliance responses prevailed for the management and administrative areas, as well as for the curricular plan of the career, the infrastructure, the Librarian service and the interest in participating in research and outreach activities. However, the students want better internet access, food services, some aspects of teacher performance, guidance on the teaching internship and, mainly, the treatment of the transversal axes in the career curriculum. In conclusion, it is stated that the students highly value their career and the institution, but they also want the improvement in some aspects and areas that they consider important.
Downloads
References
De-Juanas, A. y Beltrán, J. (2014). Valoraciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre la calidad de la docencia universitaria. Educación XX1, 17 (1), 59-82. doi:10.5944/educxx1.17.1.10705.
Demicheli, G. (2009, diciembre). Calidad universitaria: actitudes y creencias de alumnos de 4º de EM respecto de un subgrupo de universidades de la V Región. Calidad en la educación (31), 93-121. doi:10.31619/caledu.n31.164
Gil, J. (2002). El Servicio de Orientación en la universidad. Tendencias Pedagógicas, (7), 137-154. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=496985
Gil-Albarova, A., Martínez, A, Tunnicliffe, A. y Moneo, J., (2013, mayo-agosto). Estudiantes universitarios y calidad del Plan de acción tutorial. Valoraciones y mejoras. Revista de Docencia Universitaria, 11 (2), 63-87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4414547
González, A. (2014, julio-diciembre). Nivel de satisfacción con la formación recibida de los egresados de la licenciatura en educación secundaria con especialidad en telesecundaria en el ámbito académico. Ra Ximhai, 10 (5), 75-87. Recuperado de doi:10.35197/rx.10.03.e1.2014.05.ag
González, R. M. y González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 43 (extra 6), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2358650
Hernández, H. (2015, 4 de junio). La participación estudiantil en la vida universitaria, elemento clave para la construcción de ciudadanía. Trabajo presentado en el XXVII AMIC. Historias y aportes sociales de la investigación de la comunicación en México, Querétaro. Recuperado de http://amic2015.uaq.mx/docs/memorias/GI_13_PDF/GI_13_La_participacion_estudiantil.pdf
Hernández, H. y López, J. (2014, diciembre). La participación estudiantil como estrategia de formación ciudadana para la educación en valores en el nivel superior. Revista de Comunicación de la SEECI, 18 (extra), 43-58. doi:10.15198/seeci.2014.35E.43-58
Instituto Superior de Educación [ISE]. (2018). Manual de Investigación (2.a ed.) [Versión PDF]. Asunción: Publicaciones ISE. Recuperado de http://www.inaes.edu.py/index.php/investigacion/manual-de-investigacion
Lago de Vergara, D., Gamoba, A. y Montes, A. (2014). Calidad de la educación: un análisis de sus principales determinantes. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 157-169. Recuperado de https://docplayer.es/48225922-Calidad-de-la-educacion-superior-un-analisis-de-sus-principales-determinantes.html
López, Z., Álvarez, L., y Berra, E. (2017, octubre). Satisfacción de egresados con el desarrollo del proceso docente educativo en maestrías con modalidad de amplio. Educación Médica Superior, 31 (3). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1055/625
Manrique, K. y Sánchez, M. (2019). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16 (31), 17-30. doi:10.29197/cpu.n31.v16.2019.321
Martínez, L. (2016). La participación estudiantil, una estrategia de formación ciudadana: experiencias en cuatro colegios de Ayacucho [Versión PDF]. Lima, Perú: Tarea. Recuperado de repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5661
Ministerio de Educación y Ciencia [MEC]. (2013). Plan Nacional de Seguridad Vial 2013-2018. Recuperado de http://www.antsv.gov.py/application/files/3215/3746/6750/Plan_Nacional_Seguridad_Vial_2013_-_2018_compress.pdf
Oviedo Sotelo, D. (2013). Eco(bio)lencia, irenología y lucha por la paz en nuestro mundo único. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 34 (74), 41-82. Recuperado de https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/103/187
Oviedo Sotelo, D. (2019). Educación vial. Ética, derecho y sustentabilidad para el buen andar (3.a ed.). Book Sellers: Ñemby.
Rodríguez, A. y Pérez, A. (2018). Satisfacción del egresado respecto de su formación profesional. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15 (29), 12-30. doi:10.29197/cpu.n29.v15.2018.297
Rodríguez, L. (2017). Cultura científica y educación: Una mirada desde la formación inicial del docente. Academo, 4 (1). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6069611.pdf
Sánchez, M. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la Universidad: Un estudio comparativo sobre las opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9 (15), 87-107. Recuperado de https://www2.uned.es/reop/pdfs/1998/09-15-1---087-Sanchez.pdf
Sandoval, M. (2011). Aprendiendo de las Voces de los Alumnos y Alumnas para Construir una Escuela Inclusiva. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (4), 114-125. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55122156008.pdf
Soler, P., Pallisera, M., Planas, A., Fullana, J. y Vilà, M. (2012, mayo-agosto). La participación de los estudiantes en la universidad: dificultades percibidas y propuestas de mejora. Revista de Educación, (358). 542-562. doi:10-4438/1988-592X-RE-2010-358-090
Unesco. (1999). Declaración sobre la Ciencia y el uso del Saber Científico. Recuperado de http://www.unesco.org/science/wcs/esp/declaracion_s.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.