Implementation of Student-Centered Learning in an Engineering Course
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v16i32.347Keywords:
Student-Centered Learning, active learning, methodology, learning stylesAbstract
Education has historically been characterized by its dependence on the teaching role, who is the center of the learning process. This is true also in the engineering field. Due to the characteristics of the current society and the students’ profile, today that kind of approach is not considered as the most suitable. We aim to demonstrate that Learning Processes focused on students should improve the way our students learn and should impact on the way our teachers work. These ones are not considered as the main actors of the teaching/learning process, on the contrary, they are seen as facilitators and promoters of true learning, as the responsible that this process would turn into a more enjoyable one for both parties.
Downloads
References
Bain, K. (2004). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Publicacions de la Universitat de Valencia.
Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. ISTE - ASCD.
Bergmann, J. (2018). Por qué el aprendizaje centrado en los estudiantes es sólo la mitad. Revista oficial del II Congreso Europeo Flipped Classroom.
Campbell, C. y Kryszewska, H. (1992). Learner-based Teaching. Reino Unido: Oxford.
Castillo, S. y Cabrerizo, J. C. (2005). Formación del Profesorado en Educación Superior: Desarrollo Curricular y Evaluación (Vol. II). España: McGraw-Hill Interamericana.
Cukierman, U. (2018). Aprendizaje centrado en el estudiante: un enfoque imprescindible para la educación en ingeniería. Recuperado el 04 de Junio de 2019, de Academia.edu: https://www.academia.edu/37040716/Aprendizaje_centrado_en_el_estudiante_un_enfoque_imprescindible_para_la_educaci%C3%B3n_en_ingenier%C3%ADa
Escribano, A. y del Valle, A. (2008). El Aprendizaje Basado en Problemas. Una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Felder, R. y Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles In Engineering Education. Journal of Engineering Education 674–681.
Hernández, J., Salgado, A. y Sandoval, I. (13 de Noviembre de 2007). Planeación para el Aprendizaje Centrado en el Estudiante con Enfoque de Proyectos, un caso de circuitos. Acesso el 16 de junio de 2019, disponíble en Congreso Internacional de Innovación Educativa: https://www.repo-ciie.cgfie.ipn.mx/memorias/II/mesas1311071.html
López, F. (2007). Metodología Participativa en la Enseñanza Universitaria. Madrid: Narcea.
Lyman, F. (1981). The Responsive Classroom Discussion: The Inclusion of All Students. Maryland: University of Maryland, College Park.
Manzanares, A. y Palomares, M. (2008). Tutoría y Mediación en el Aprendizaje Basado en Problemas. En A. Escribano, y A. del Valle. El aprendizaje Basado en Problemas. Una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Martínez, F. (20 de abril de 2019). Obtenido de https://www.efeemprende.com/blog/eie-palabra-mentor/
Mazur, E. (1996). Peer Instruction: A User's Manual. England: Pearson.
Reveles, J. d. (24 de Diciembre de 2017). Otras Voces en Educación. Recuperado el 24 de Mayo de 2019, de http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/261905
Ureta, C. (2009). Competencias del Profesor-Mentor para el Acompañamiento al Profesorado Principiante. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 209-229.
Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.