The role of tutors in writing undergraduate theses
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.298Keywords:
undergraduate theses, writing process, training of tutors, training model, mentoringAbstract
This research article describes the initial findings of a pilot program that provided eighty six Communication, Architecture, and Financial Management & Auditing students at the Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra with guidance on how to write their undergraduate theses. The program, grounded in the concepts of academic literacy (Carlino, 2011) and writing as a process of construction of meanings (Cassany, 2003) and as practice exercised in specific situations (Moyano and Natale, 2012), began in May of 2016 and lasted a full year. This study presents the method used for the selection of student tutors, the training model (which included face-to-face sessions, classroom group work, and follow-ups by a member of the Technical Team of the Center of Excellence for Research and Reading Dissemination - CEDILE), and the pedagogical actions implemented together with the students’ formal thesis advisors. It presents an analysis of the program results, including a discussion on both the successes and setbacks encountered in the implementation process.
Downloads
References
Carlino, P., Iglesia, I. y Laxalt, I. (2013). Concepciones y prácticas declaradas de profesores terciarios en torno al leer y escribir en las asignaturas. Revista de Docencia. Universitaria. Vol.11 (1) 105-135. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de : https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5594
Carlino, P. (2011). La escritura en la investigación. Recomendaciones para elaborar una tesis. Guía para estudiantes de posgrado. Universidad de Colima, México. Editorial PRED
Cassany, D. (2003). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona: Paidós
Giudice, J., Godoy, M., y Moyano, E. (2016). Prácticas de lectura y escritura en el marco de la enseñanza de la Psicología: profesores-investigadores en la Universidad de Flores, Facultad de Psicología y Ciencias Sociales. Pedernera 275, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14045395007
Molina, V. (2016). Resolución de conflictos en las tutorías de escritura según la teoría pragmadialéctica. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n45/n45a02.pdf
Montenegro, L. (2016). Leer y escribir en el nivel superior: Lecciones aprendidas y desafíos del Programa Institucional de Alfabetización Académica llevado a cabo con tres cohortes de profesores. Obtenido de http://writingprogramsworldwide.ucdavis.edu/:http://writingprogramsworldwide.ucdavis.edu/index.php/dominican-republic/
Moyano, E., Natale, L. (2012). La enseñanza de la lectura y la escritura como política institucional a lo largo de las carreras universitarias. El caso de la Universidad Nacional de General Sarmiento. Argentina
Tapia-Ladino, Arancibia, B., y Correa, R. (2016). Rol de los comentarios escritos en la construcción de la tesis desde la perspectiva de estudiantes tesistas y profesores guía. Universitas Psychologica, Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.