The importance of emotion in learning: Proposals to improve student motivation

Authors

  • Aránzazu Elizondo Moreno Universidad Politécnica de Cartagena
  • José Víctor Rodríguez Rodríguez Universidad Politécnica de Cartagena
  • Ignacio Rodríguez Rodríguez Universidad Politécnica de Cartagena

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.296

Keywords:

Neuroscience, emotions, motivation, educational innovation, teaching strategies

Abstract

This journal article addresses the role played by emotions in a student’s learning process as evidenced by research in neuroscience and psychology. Recent studies in a field known to academics as MBE (Mind, Brain, and Education) evidence a need for learning that is grounded in the teachings of neuroscience and that will in turn optimize the cognitive process and lead towards an improved educational experience. Similarly, this study analyzes the power of positive and negative emotions, as well as the effectiveness of emotional self-regulation in fostering ideal learning environments. We recommend the involvement of teachers in the development of more effective teaching strategies that consider these variables, address students’ different states of emotions, and promote their intrinsic motivation. In order to do this, a series of measures are proposed to improve student’s motivation in a teaching environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aránzazu Elizondo Moreno, Universidad Politécnica de Cartagena

Titulada en Integración Social por el Centro de Formación Profesional 'Rodrigo Giorgeta' (Valencia, España), así como, actualmente, titulada en Mediación Familiar en la Universidad Camilo José Cela (Madrid, España).

José Víctor Rodríguez Rodríguez, Universidad Politécnica de Cartagena

Dr. Ingeniero de Telecomunicación. Profesor Titular de la Universidad Politécnica de Cartagena (UPCT). Dpto. de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Subdirector de Promoción y Cultura de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación de la UPCT. 

Ignacio Rodríguez Rodríguez, Universidad Politécnica de Cartagena

Ingeniero Industrial. Máster en Ingeniería Química. Doctorando de la Universidad de Murcia. Dpto. de Ingeniería de la Información y las Comunicaciones. Facultad de Informática.

Campus de Espinardo, 30100, Murcia, España.

References

Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV

Biggs, J. (1999). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea

Borod, J. C. (2000). The neuropsychology of emotion. Nueva York: Oxford University Press

Caamaño A. (2004). Alambique. [Versión electrónica]. Revista Alambique 39

Carlton, M.P. & A. Winsler (1999). School Readiness: The Need for a Paradigm Shift, School Psychology Review, vol. 28, núm. 3, 338-352

Cohen, A. O., Dellarco, D. V., Breiner, K., Helion, C., Heller, A. S., Rahdar, A., Pedersen, G., Chein, J., Dyke, J. P., Galvan, A. & Casey, B. J. (2016). The Impact of Emotional States on Cognitive Control Circuitry and Function. Journal of Cognitive Neuroscience. Vol. 28, Issue 3, 446-459

Cole, P.M., S.E Martin & T.A. Dennis (2004). Emotion Regulation as a Scientific Construct: Methodological Challenges and Directions for Child Development Research, Child evelopment, vol. 75, núm. 2, 317-333

Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience, Nueva York: Harper and Row

Dalgleish, T. (2004). “The Emotional Brain.” Nature Reviews Neuroscience. Vol. 5

Damasio, A.R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. Nueva York: Penguin Books Ltd

Davidson, R.J. & Fox, N.A. (1989). Frontal Brain Asymmetry Predicts Infants’ Response to Maternal Separation. Journal of Abnormal Psychology. Vol. 98, No. 2

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. Madrid: Narcea

De Miguel-Díaz, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza Editorial

Espot, M. R. y Nubiola, J. (2015). La Sonrisa del Profesor. Vanguardia Educativa nº 22. Monterrey. México

Fried, R. L. (1995). The passionate teacher: a practical guide. Boston, Mass: Beacon Press

Frijda, N.H. (2006). The Laws of Emotions. New York: Erlbaum

Fuster, J.M. (2008). The Prefrontal Cortex. London, UK: Academic Press

García, M. & Koldovika G. (2005). El humor en el aula (y fuera de ella). Madrid: ICCE

Goleman, D (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós

Grindal, T., Hinton, C. y Shonkoff, J. (2011). The Science of Early Childhood Development: Lessons for Teachers and Caregivers. B. Falk, ed. In Defense of Childhood. New York, NY: Teachers College Press

Gros, B. (2003). The Impact of Digital Games in Education, First Monday, vol. 8 (7)

Guerra, S., González, N. y García-Ruiz, R. (2010). Study on the Use of ICTs as Teaching Tools by University Instructors. [Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico]. Comunicar, 35, 141-148

Hinton, C. (2008). Usable Knowledge. From Lipstick to Learning: Research Goes to School. Harvard Graduate School of Education. Accessed on December 2, 2011. http://www.uknow.gse.harvard.edu/decisions/DD308-408.html

Immordino -Yang, M. H. y Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain and Education, 1(1), 3–10

Immordino-Yang, M.H., McColl, A., Damasio, H. y Damasio, A.R. (2009). Neural Correlates of Admiration and Compassion. Proceedings of the National Academy of Sciences. Vol. 106, No. 19

Jáuregui-Narváez, E. y Fernández-Solís, J. D. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 66 (23,3), 203-215

Jiménez-Liso, M. R., Hernández-Villalobos, L. y Lapetina, J. (2010). Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de la prensa en el aula de ciencias. Rev. Eureka Enseñ. Divul. Cien., 7(1), 107-126

Lang, P.J. y Davis, M. (2006). Emotion, Motivation and the Brain: Reflex Foundations in Animal and Human Research. Progress in Brain Research, Vol. 156

LeDoux, J.E. (2000a). Emotion Circuits in the Brain, Annual Review of Neuroscience, vol. 23, 155-184

LeDoux, J.E. (2000b). Cognitive-emotional Interactions: Listen to the Brain. R.D. Lane & L. Nadel, eds. Cognitive Neuroscience of Emotion. Oxford, UK: Oxford University Press

López Noguero, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea

McGraw, K.O. (1978). The Detrimental Effects of Reward on Performance: A Literature Review and a Prediction Model, en M.R. Lepper y D. Greene (eds.), The Hidden Costs of Reward: New Perspectives on the Psychology of Human Motivation, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 33-60

McEwen, B.S. & Sapolsky R.M. (1995). Stress and Cognitive Function, Curr Opin Neurobiol, vol. 5, 205-216

Moore, S., Walsh, G. & Rísquez, A. (2012). Estrategias eficaces para enseñar en la Universidad. Madrid: Narcea

Morgane, P.J., Galler, J.R. & Mokler, D.J. (2005). A Review of Systems and Networks of the Limbic Forebrain/Limbic Midbrain. Progress in Neurobiology. Vol. 75

Morrell, T. (2009). ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Alcoy: Marfil; Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación

Ilundáin Larrañeta, M.A., Núñez Abades, P.A., Calonge Castrillo, M.L. & Bolufer González, J. (1999). Utilización del refuerzo positivo como herramienta para la mejora del aprendizaje en la asignatura de Fisiología Celular. Revista de Enseñanza Universitaria, extra 1999, 159-171

OECD (2002). Primer foro de alto nivel sobre “Mecanismos del cerebro y el aprendizaje temprano”, Nueva York, www.oecd.org/dataoecd/40/18/15300896.pdf

OECD (2007). La comprensión del cerebro. El nacimiento de una ciencia del aprendizaje. París: UCSH

OECD (2011). Organisation for Economic Co-Operation and Development. Against the Odds: Disadvantaged Students who Succeed in School. Paris, France: Author

Pavlov, I. P. (1927). Conditioned Reflexes: An Investigation of the Physiological Activity of the Cerebral Cortex. Translated and Edited by G. V. Anrep. Londres: Oxford University

Pekrun, R. (1992). The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology: An International Review, 41, 4, 359-376

Perandones, T. M., Lledó, A. & Grau, S. (2010). Contribuciones de la psicología positiva al ámbito de la profesión docente. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (1), 17-24

Rolla, A., Hinton, C. & Shonkoff, J. (2011). The Science of Early Childhood Development. Hacia un Modelo Interdisciplinario: Biología, Interacción Social y Desarrollo Infantil Temprano. Buenos Aires, Argentina: Jorge Baudino Ediciones

Salinas, J. (2004). Innovación docente y Uso de las TIC en la Enseñanza Universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento. Vol. 1, nº 1

Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211

Smith, E. E. & Kosslyn, S. M. Cognitive psychology: Mind and Brain. Nueva York: Prentice Hall

Thompson, R.A. (1994). Emotional Regulation: A Theme In Search Of a Definition, en N.A. Fox (ed.), The Development of Emotion Regulation: Biological and Behavioural Considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, serie núm. 240, vol. 59, núms. 2-3, Chicago: University of Chicago Press, 25-52

Thorndike, E. L. & Rock, R. T. (1934). Learning without awareness of what is being learned or intent to learn it. Journal of Experimental Psychology, 17(1), 1-19

Whalen, P. J. (1998). Fear, vigilance, and ambiguity: Initial neuroimaging studies of the human amygdala. Current Directions in Psychological Sciences, 7, 177-188

Wise, R. A. (1982). Neuroleptics and operant behaviour: the anhedonia hypothesis. Behavioral and Brain Sciences, 5, 39-87

Wise R. A., Spinder, J., De Wit, H. & Gerber, G. J. (1978). Neuroleptic-induced Aanhedonia@ in rats: pimozide blocks reward quality of food. Science, 201, 262-264

Zabalza, M. A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea

Published

2018-01-31

How to Cite

Elizondo Moreno, A., Rodríguez Rodríguez, J. V., & Rodríguez Rodríguez, I. (2018). The importance of emotion in learning: Proposals to improve student motivation. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 15(29), 3–11. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.296

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria