Competency-based curriculum design in higher education
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v14i27.267Keywords:
curriculum, competencies, innovative practices, uncertainty, participatory reflectionAbstract
This article tackles some of the implications of a competency-based curriculum. There is great controversy around the competency-based curriculum in part because of the different interpretations educational institutions attach to it. This approach, that has been implemented for a number of years worldwide, demands from institutions, among other elements, quality standards, revision of assessment processes, and the articulation of the institution as a whole in terms of ways of working. Another important implication is the decision of which competencies should be included and which not since some imply moving backwards or not advancing at all. However, other competencies promote innovative practices and are susceptible to improve education. On the other hand, considering that we are in an era of great changes, in that the complexity of today's world requires universities that educate for change and uncertainty. To approach this situation from the conception of competence involves a series of commitments, redesigns and modifications in the institution structure as a whole, for which several universities that, in theory, define their curricula as competency-based, are not prepared to do so. Spaces of participatory reflection, the inclusion of all stakeholders in this curriculum redefinition could bring us closer to more contextualized and realistic scenarios.
Downloads
References
Bruer, J.T. (1995). Escuelas para pensar. Una ciencia del aprendizaje en el aula. Barcelona: Paidós
Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa, 161, 34-39
Coll, C. (2009). Los enfoques curriculares basados en competencias y el sentido de aprendizaje escolar. Congreso Mexicano de Investigación Educativa. COMIE. Veracruz, Conferencia magistral. Recuperado en: http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/conf/CC_COMIE09.pdf
Córdoba, M. (noviembre, 2015). Ser docente, una invitación a transgredir, a crear y a soñar. En W. Vélez (Coordinador), VI Simposio Internacional de Estudios Generales. Simposio llevado a cabo en la Universidad Simón Bolívar, Caracas, Venezuela. Recuperado en: http://www.rideg.org/wp-content/uploads/2015/03/Ser-docente-una-invitaci%C3%B3n-a-transgredir-a-crear-y-a-so%C3%B1ar.pdf
Díaz Barriga, A. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Ries. Nro. 5, Vol. II, pp 3-24
Huerta, J., Pérez García, I., Castellanos, A. (2005). Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. Revista Educar, N° 35, Sección Educación, Oct-dic 2005. Guadalajara, Jalisco, México
López, A. Sena, I. Javier, J. (26 de junio de 2012). Los efectos de la globalización en la educación. El profesor. Recuperado en: https://movimiento30juniord.wordpress.com/2012/06/26/los-efectos-de-la-globalizacion-en-la-educacion/
López Mendoza, T. (Noviembre, 2007) Modelo curricular y las competencias. Mesa de trabajo presentada en el VIII Foro Regional Andino para el Diálogo y la Integración de la Educación Agropecuaria y Rural, Lima, Perú. Recuperado de: http://www.sihca.org/reuniones/todas/Octavoforo/Mesas_de_trabajo/1.%20Desarrollo%20curricular/4.%20UCLA-%20Tibisay%20Lopez.doc
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2002) Proyecto de Definición y Selección de Competencias Claves (DeSeCo). Recuperado en: http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Otero, M. (15 de junio de 2014). Primer paso: formar maestros de excelencia. Períodico La voz del interior. Recuperado en: http://www.lavoz.com.ar/temas/primer-paso-formar-maestros-de-excelencia
Pinar, W. (2014). La teoría del curriculum. México. Narcea
Tejada Zabaleta, a. (2006) Diseño curricular basado en competencias para formar profesionales integrales. Universidad del Valle. Colombia
USAID (2009). Guía para la elaboración de sílabo por competencias. USAID: Perú
Villarroel, V. y Bruna, D. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicoperspectivas. Vol.13 No.1. pp 23-34
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.