B-learning and flipped classroom as tools for the development of active learning, in higher education
DOI:
https://doi.org/10.29197/cpu.v13i26.262Keywords:
flipped classroom, collaborative work, blended learning, open educational resourcesAbstract
Flipped classroom (FC) is the main focus of this proposal. The individual knowledge is combined with group learning, and the main idea is to transfer teacher centered classes to student centered strategies. The main objective is to develop critical thinking and self-learning through flipped classroom and collaborative work among Education students. It also presents the concept of blended learning in which the apprentices study a topic, thru videos and documents (lower cognitive level), before the class begins. Once in the classroom, the teacher can develop learning exercises and activities to solving problems (higher cognitive level). He/she can also pay more attention to the students, both individually and in groups. This is a cross-sectional action-research. It has an interpretative scope that describes the student perception about Flipped Learning, and the way they believe it can help them to achieve their learning goals. The results show that the participant students value the flipped experience as positive, and they could build new knowledge as well as sharing with their classmates.
Downloads
References
Bartolomé, A. (2004). Blended learning. Conceptos Básicos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 23, 7-20.
Brennan, M. (2004). Blended learning and business change. Chief of Learning office Magazine.
Burbules, N. C. (2014). Los significados del ´aprendizaje ubicuo´. Archivos analíticos de Políticas Educativas, 22 (104).
Butcher, N. (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). (2da. ed.). Francia: UNESCO.
Carpena, N., Cataldi, M. & Muñíz, G. (2012). En busca de nuevas metodologías y herramientas aplicables a la Educación. Repensando nuestro rol docente en las aulas.
Confederación de Empresarios de Navarra (2012). Competencias profesionales del Siglo XXI. Recuperado de: http://ifuturo.org/informes/Competencias%20Profesionales%20para%20el%20Siglo%20XXI.pdf
Domínguez, L. (2015). Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía: una comparación con la clase magistral. Biomédica. 35, 513-521 doi: http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640
Fernández, I. (coord.) (2016). Todo comienza lejos del aula. The flipped classroom Newsletter. 3-16.
Gallargo, B., Sánchez, F., Ros, C. & Ferreras, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de Educación. 51(4).
Gairín, J. (2007). Competencias para la gestión del conocimiento y aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía. 370, 24-27
García-Barrero, A. (2013). El aula inversa: cambiando las repuestas a las necesidades de los estudiantes. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España. 19, 1-8.
Garrison, D. & Vaughan, N. (2008). Blended learning in Higher Education. Framework, principles, and guidelines. San Francisco, United States: Jossey-Bass.
Jaber, J. (coord.) (2016). Empleo de Kahoot como herramienta de gamificación en la docencia universitaria. III Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC Las Palmas de Gran Canaria. Recuperado de: http://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/20472/1/0730076_00000_0032.pdf
Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus. 13(23), 263-278.
Maquilón Sánchez, J. J.; Mirete Ruiz, A. B.; García Sánchez, F. A. & Hernández Pina, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 537-554. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.151891
Marín Díaz, V. (2015). La gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Recuperado de: file:///C:/Users/Jeanette/Downloads/13433-24540-1-PB.pdf
McAlpine, L. (2004). Designing learning as well as teaching. A research-based model for instruction that emphasizes learner practice. Active Learning in Higher Education, 5(2), 119-134.
Pérez de M.I., Bustamante, S. & Maldonado, M. (2007). Aprendizaje en Equipo y Coaching en Educación. Una experiencia Innovadora. Publicación en extenso en Memoria de VII Reunión Nacional de Currículo y I Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior. Universidad Simón Bolívar.
Prieto, L. (2006). Aprendizaje activo en el aula universitaria: el caso del aprendizaje basado en problemas. Miscelanea Comillas. 64 (124), 173-196.
Rodríguez-Fernández, L. (2017). Smartphones y aprendizaje: el uso del Kahoot en el aula universitaria. Revista Mediterránea de Comunicación.
Sánchez, J., Ruiz, J. & Sánchez, E. (2014). Las clases invertidas: beneficios y estrategias para su puesta en práctica en la educación superior. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. Recuperado de: http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/7821?show=full
Santiago, R. (2014). Peer instruction y concept test, una Buena combinación. Recuperado de http://www.theflippedclassroom.es/peer-instruction-y-concept-test-una-buena-combinacion/
Serrano, J. & Pons, Ma. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 13 (1), 1-27.
Tourón J., Santiago, R. & Díez, A. (2014). The flipped classroom. Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Digital-text. Recuperado de https://books.google.com.do/books?hl=es&lr=&id=YWPPBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=clase+invertida+o+flipped+classroom&ots=kV63MgriNU&sig=A40R3lkYj2ofN9gnOQEThBYnE74#v=onepage&q=clase%20invertida%20o%20flipped%20classroom&f=false
Vera, F. (2008). La modalidad Blended Learning en Educación Superior. Recuperado de: http://sistemas2.dti.uaem.mx/evadocente/programa2/Farm007_14/documentos/b-learning_en_educacion_superior2008.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.