Inverted writing pyramid: a strategy to improve oral fluency in learning English as a foreign language

Authors

  • Francia Del Carmen Gómez Bueno Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v13i25.250

Keywords:

fluency, inverted pyramid, foreign language, cognitive instrument, learning strategies

Abstract

This action research project exemplifies the conscious and deliberate application of a learning strategy called "Inverted Writing Pyramid" which allows students to access a novel writing practice aimed at improving oral fluency in the learning of English as a foreign language. This project is based mainly on the conception of writing as a cognitive instrument, on the importance of fluency in the development of oral expression of foreign languages, and on the diversity of cognitive strategies involved in the learning processes. Its investigative-participatory design, under a reflective quest approach, favored an active participation of the target population during the six weeks of implementation. Based on the results, it can be concluded that the implementation of the strategy called "Inverted Writing Pyramid" showed that writing has a positive impact on the oral language of young adults in the advanced level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francia Del Carmen Gómez Bueno, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Francia Gómez Bueno. Es Licencia en Traducción por la Universidad APEC.  Maestría en Tecnología Educativa por la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM). Se desempeña como profesora a tiempo completo de Inglés en la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM), Campus Santo Tomás de Aquino, Departamento de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas Extranjeras, Facultad de Humanidades.

References

Anula Rebollo, A. (2002). El abecé de la psicolingüística. Madrid: Arco Libros

Bigas, M. y Correig, M. (editoras). (2000). Didáctica de la lengua en la educación infantil. Madrid: Editorial Síntesis

Bräuer, Gerd. (2000). Writing Across Languages. Stamford, CT: Ablex Publising.

Brown, H. D. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. Londres: Pearson Education

Bygate, M. (2000). “Speaking”. (O.U.P., Oxford, 1987), en Alcoba, S., (2000). “La expresión Oral”. Barcelona: Ariel

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica

Carlino, P. (2013). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Séptima reimpresión. Argentina: Fondo de Cultura Económica

Carlino, P. y Martínez, S. (2009). La lectura y la escritura: un asunto de todos. Editorial de la Universiad Nacional del Comahue. 9876041231, 9789876041232

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. Vol II.Madrid: McGraw Hill

Kroll, B. (1991). Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press

Lantolf, J. (2000). Introducing sociocultural theory. En J. Lantolf (Ed.), Sociocultural theory and second language learning (pp. 1-26). New York, NY: Oxford University Press

Lennon, P. (1990). Investigating Fluency in EFL: A Quantitative Approach in Language Learning. 40:3, pp. 387-417

MacArthur, C.A., Graham, S. y Fitzgerald, J. (2008). Handbook of Writing Research. Guilford Press

Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación.(2002). Madrid. Consejo de Europa; Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Instituto Cervantes para la traducción en español. Recuperado en:http://cvc.cervantes.es/obref/marco/

Martinelli, S. (coord.) (2000). Methodology in language learning T-Kit. Council of Europe Publishing

OXFORD, R. (1990). Language Learning Strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House

Prada Macías, E.C. (2004). La fluidez y sus pausas: enfoque desde la interpretación de conferencias. Granada: Comares

Rabéa, B. (2010). El desarrollo de la expresión oral en lengua extranjera. Universidad De Bouzaréah. Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/argel_2010/02_rabea.pdf

Published

2017-07-28

How to Cite

Gómez Bueno, F. D. C. (2017). Inverted writing pyramid: a strategy to improve oral fluency in learning English as a foreign language. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 13(25), 21–30. https://doi.org/10.29197/cpu.v13i25.250

Issue

Section

Ecos desde las facultades