Communication skills and their impact on the understanding and development of discourseacademic production

Authors

  • José A. Rodríguez Núñez Director del Departamento de Español y profesor a tiempo completo - CSTA, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.240

Keywords:

linguistic competencies, communication skills, learning processes, oral and written production

Abstract

This article assesses the value of communication skills in academic contexts. It highlights four specific capabilities that showcase the use of linguistics: speaking, listening, reading and writing: all essential skills for social interaction that witness the convergence of linguistic, pragmatic, and discourse skills. This article demonstrates the relevance of communication skills in students’ holistic and academic development. It links the development of communication skills to overarching cognitive, procedural and discourse skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José A. Rodríguez Núñez, Director del Departamento de Español y profesor a tiempo completo - CSTA, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM)

Director del Departamento de Español y profesor a tiempo completo CSTA

References

Boeglin, M. (2008). Leer y redactar en la universidad. Bogotá: Magisterio

Cassany, D. (2007). Enseñar lengua. Barcelona: Graó

Colomer, T. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid: Pedagogía

Chomsky, N. (1974). Estructuras sintácticas. México: Siglo XXI

García, B. (2006). Competencias comunicativas. Santo Domingo: Surco

Ministerio de Educación (MINERD) (2014). Diseño Curricular. Santo Domingo, República Dominicana

Lomas, C. (2002). El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Barcelona: Paidós

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Barcelona: Paidós

Moquete, M. (1999). La Cultura de la lengua.Santo Domingo: INTEC

Pérez, H. (2006). Comprensión y producción de textos educativos. Bogotá: Magisterio

Van Dijk, T. (2000). El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa

Published

2017-02-03

How to Cite

Rodríguez Núñez, J. A. (2017). Communication skills and their impact on the understanding and development of discourseacademic production. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 12(24), 39–43. https://doi.org/10.29197/cpu.v12i24.240

Issue

Section

Ventanas abiertas a la pedagogía universitaria